28.8.2018

Leena Krohn: Tainaron


Innostuin Leena Krohnin Tainaronista (WSOY, 1985), kun viime kevään viimeisellä Bloggariklubilla kuulin ohjaaja Essi Rossin ja dramaturgi Iida Hämeen-Anttilan kertovan kirjasta. Naiset olivat työstämässä Kansallisteatterille näytelmää kirjan pohjalta. Hämeen-Anttila oli kertonut Rossille kirjasta jo vuonna 2012, ja saanut Rossinkin innostumaan teoksesta. Lisäksi Hämeen-Anttila kertoi olleensa noin 10-vuotias saadessaan kirjan edesmenneeltä sedältään. Tämä jäi jotenkin kaikumaan aivokoppaani, minkälainen kirja oikeastaan kyseessä olisikaan.

Tainaron on paikka, jonne kirjan kertoja on päässyt matkustamaan. Henkilön sukupuolta ei kirjassa suoranaisesti kerrota, mutta itse ajattelin kertojan olevan nainen. Kertoja kirjoittaa kaksikymmentäkahdeksan kirjettä maailmasta, joka on täysin erilainen kuin se maailma, jossa me elämme. Tainaron on eriskummallinen hyönteismaailma, jossa mittasuhteet ovat heittäneet osittain kuperkeikkaa. Kertojan oppaana vieraassa paikassa toimii Jäärä, joka jaksaa opastaa vierasta Tainaronin tavoille.

Kiehtova, kiehtova ja kiehtova. Tainaron on suhteellisen ohut kirja, jonka lukee nopeasti, mutta kirjan kirjeet jättävät kosketusjäljen mielen sopukoihin. Kertoja kuvaa Tainaronia eräänlaisen miniatyyri-ihmisen näkökulmasta tai ehkä paremminkin kuvaukset kertovat kaiken meille tutun järkälemäisistä suuruuksista. Kukat ovat miehen korkuisia. Irtoilevia siemeniä on syytä varoa, koska ne saattavat aiheuttaa pahaa jälkeä. Termiitin tai jonkun muurahaislajin pesä tulee kertojalle niin ikään tutuksi. Mielikuvituksellista ajatella itsensä sen kokoiseksi, että voisi tutustua hyönteis- ja kasvimaailmaan tällä tasolla.

Kertoja on sangen viehättynyt uudesta asuinpaikastaan, vaikka kokee välillä pelottaviakin asioita. Tainaronissa on kiihkeää elämän tuntua, ja sen aistii myös lukija. Jokin liikehdintä on myös meneillään alati. Muodonmuutos, kuten hyönteismaailmassa on normaalia. Myös Jäärälle ja kertojalle tapahtuu jotakin. Hekin muuttuvat.

Leena Krohnin teksti on kaunista ja hyvin kertovaa. Lukija voi nähdä edessään kirjan kertojan kuvaukset. Niin todentuntuisia ne ovat. Pidin myös siitä, kuinka kertoja ei vain kirjoittele kirjeitä, vaan hän elää joka solullaan ja alkaa itsekin muuttua. Kirja ei siis missään tapauksessa junnaa paikoillaan. Kirja on myös ilman muuta yksi näkemys tulevaisuuden maailmasta.

Olen todella iloinen, että sain tällaisen kirjavinkin. Ilman Bloggariklubia tuskin olisin ikinä tarttunut tähän kirjaan. Nyt vain odotan, että pääsen Kansallisteatteriin katsomaan Kati Outisen ja Aino Vennan tähdittämää Tainaronia.




26.8.2018

Saaren halkeamia


Perjantaina oli normaalia kiireisempi päivä. Pari palaveria, joista toisessa piti oikeasti esiintyä edukseen. Siksipä olikin mahtavaa, että illalla oli jotain erilaista tiedossa. Liu’uin töistä hieman aiemmin, jotta ehdin kotiin vaihtamaan työvaatteet mukaviin retkeilyyn sopiviin vaatteisiin. Olinko siis menossa retkelle? En vaan Helsingin edustalla sijaitsevalle Vallisaarelle, jolla OSIRIS teatteri esittäisi vaellusmuotoista musiikki- ja tanssiteosta Saaren halkeamia. Katsojat siis kulkisivat teoksen mukana pitkin Vallisaaren kaunista luontoa.

Saaren halkeamia on esitys, jonka jokainen kokee täysin omanlaisena. Katsojat seuraavat yhtä esiintyjää, joka johdattelee katsojat paikkoihin, joissa pysähdytään seuraamaan tapahtumia. Yhtäkkiä luonnon keskeltä näkyy kaistale vettä. Kuuluu myös kaunista ääntä. Vesi ei ole merta. Se on lampi ja lammen toisella puolella avautuu näkymä mahtaville ja jyrkille kallionseinämille. Alhaalla, kallioiden seinämien äärellä on mustapukuinen mies (Joakim Berghäll) saksofoninsa kanssa. Saksofonin kaunis ääni kantautuu lammen pintaa pitkin luoksemme. Sanoinkuvaamattoman kaunista. Valkopukuiset naiset (Hanna Pihko, Riikka Siirala ja Salli Berghäll) asettautuvat lammessa oleville kiville ja aloittavat liikehdintänsä. Laulaja (Charlotta Hagfors) johdattaa esiintyjät laulun äärelle. Katsoja voivat osallistua lauluun, jos haluavat. Näkymä ja tunnetila ovat jotain uskomattoman hienoa.


Esitys on kokonaisuudessaan sykähdyttävä ja mykistävän kaunis. Katsoja voi nähdä tanssissa, musiikissa tai laulussa omia ajatuksiaan ja kuviaan. Olivatko lammen rannalla olevat naiset pyykkäreitä vai leikkiviä lapsia vai vaihtuivatko roolit yhtäkkisesti? Kenties joku toinen näki jotain aivan muuta. Entä kun laulaja vaihtaa laulun shamaanimaiseksi, taianomaiseksi ääntelyksi. Aivan kuin lintu, jolle saksofoni vastaa metsän kätköistä linnun vastaparina. Tällaista ei voi oikeasti käsittää. Tällainen pitää kokea.

En halua kertoa kaikkea, mitä näin ja koin, mutta unohtumaton näky oli sekin, kun tanssijat asettautuivat valkoisten huiviensa kanssa Vallisaaren kallioille Kustaanmiekkaa vastapäätä. Tanssijoiden liikkeet yhdistettyinä tuulessa hulmuaviin huiveihin. Tuli käsittämättömän isänmaallinen olo. Meri taustalla. Purjevene lipuu lähemmäksi. Kokivatko purjehtijat jotain sydämissään nähdessään naiset kallioilla sulokkaissa liikkeissä? Uskon, että kokivat.


Saaren halkeamia on tehty luonnon ehdoilla. Vallisaari avattiin yleisölle vuonna 2016. Aika nopeasti huomattiin, että saaren erikoislaatuinen ja osin uhanalainen luonto on vaarassa ihmisten jalanjäljille. Saarelle onkin pystytetty selkeitä kylttejä, missä on lupa liikkua ja missä ei. On aivan kamalaa, jos ihminen tuhoaa tällaisen ainutlaatuisen paikan. Kuinka tällaisessa paikassa voidaan sitten esittää teatteria? Teos on syntynyt yhteistyönä metsähallituksen kanssa. Etukäteen on selvitetty, missä paikoissa voidaan esiintyä tuhoamatta luontoa ja missä paikoissa voidaan esiintyä tuvallisesti. Vallisaaressa on nimittäin raunioita ja paikkoja, jotka jo itsessään ovat vaarallisia ihmisille. Vallisaari on kuitenkin paikka, johin kannattaa ehdottomasti tutustua.

Saaren halkeamia toteutettiin ajatuksella saada ihminen pois kiireestä ja digilaitteiden ääreltä. Tässä OSIRIS teatteri onnistui todella taitavasti. Esityksen jälkeen oli kuitenkin pakko kaivaa puhelin esiin ja napata muutama kuva. Ihan vain tätä postausta kuvittamaan.


Jos kiinnostuit esityksestä, niin nyt tulee kiire. Tätä herkkua ei ollut kuin neljän esityksen verran tarjolla. Tänään, sunnuntaina 26.8.2018 klo 18.00 on viimeinen esitys. Suosittelen lämpimästi. Tämän avulla kiireet unohtuvat. Itse koin jopa jonkinlaisen humaltumisen tunteen ilman alkoholia. Huikeaa.

Kiitos OSIRIS teatterille mahdollisuudesta nähdä, ja ennen kaikkea kokea tämä esitys. Olette todella taitavia!

Esityksen ensi-ilta oli torstaina 23.8.2018.

Rooleissa: Joakim Berghäll, Salli Berghäll, Charlotta Hagfors, Hanna Pihko ja Riikka Siirala

Konsepti ja ohjaus: Hanna Pihko ja Riikka Siirala
Koreografia: Hanna Pihko, Salli Berghäll ja Riikka Siirala
Musiikista vastaavat: Joakim Berghäll ja Charlotta Hagfors
Puvustus: Saija Siekkinen


22.8.2018

Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistoa kaudelle 2018-2019


Olisi pitänyt mennä töihin, mutta en mennytkään. Olin kaukaa viisas ja otin vielä yhden lomapäivän maanantaille, jolloin Helsingin Kaupunginteatteri järjesti uuden näytäntökauden avajaiset. Kyllä avajaiset aina työt voittavat vai mitä?

Helsingin Kaupunginteatterin avajaiset alkoivat yleisötilaisuudella, jossa esiteltiin tulevaa ohjelmistoa. Tämän jälkeen median edustajilla oli tilaisuus haastatella teatterin tekijöitä ja antaa kameroiden käydä. Minä annoin kännykkäkamerani levätä. Kuvauksesta huolehti aina ihana Use Your Illusion And Enter My Dream -blogin Riikka.

Kuva © Riikka Kiviaho



Kinky Boots -musikaali lienee se, joka kiinnostaa eniten suurta yleisöä, ja miksei kiinnostaisi. Maistiaiset, joita avajaisissa saimme, lupasivat paljon. Oi joi, mitä tanssin ja laulun riemua kumpuaa vaikeiden asioiden ääreltä. Ja ne sensaatiomaiset kengät. Tässä on musikaali, joka tihkuu seksiä. Kinky Bootsin Lolan roolissa nähdään Lauri Mikkola. Miehellä on muuten kertakaikkisen upea ääni. Kinky Bootsista mainittakoon vielä pari faktaa. Teos on saanut Tony-, Grammer- ja Olivier -palkinnot parhaimpana musikaalina. Cyndi Lauper on musiikin ja laulujen sanojen takana. Kyllä kiinnostaa tätä tätiä tämä musikaali.

Kinky Boots
Kuva © Riikka Kiviaho




Eero Aho on yksi suosikkinäyttelijöistäni. Aikamoisiin saappaisiin Aho syyskuussa astuukin, kun Kekkoseksi ryhtyy. Kekkonen ja Kremlin tanssikoulu vie katsojan vuoteen 1961 noottikriisin keskelle. Kekkonen haluaa jatkaa presidenttinä, joten mikään ei estä presidenttiä hyödyntämästä Venäjä-suhteitaan kotimaan politiikassa. Kekkosen aikakausi on ollut melkoista menoa ja draamaa on tiedossa Kaupunginteatterin näyttämölläkin. Itse en ole ikinä ollut mitenkään kovin kiinnostunut politiikasta, mutta tämä olisi mukava nähdä. Kekkonen ja Aho. Tätähän ei tarvitse edes selitellä.

Kekkonen ja Kremlin tanssikoulu
Kuva © Riikka Kiviaho




Jyrki Karttunen on luonut koreografian voimakkaasti tanssiin ja ilmaisuvoimaan painottuvaan teokseen Huonosti vartioitu tyttö. Esityksessä nainen (Heidi Naakka) on alkanut miettiä omaa kunnollisuuttaan ja hyvyyttään. Miehet joutuvat olemaan esityksessä liikkuvia kulisseja. Tämä kuuluu kategoriaan ”pakko nähdä”. Avajaisissa vilahtanut yksisarvisten sukkahousupukuisten kulissien liikehdintä näyttämöllä kirvoitti naurut naisen tanssiessa kauniisti taustalla.

Huonosti vartioitu tyttö
Kuva © Riikka Kiviaho




Kiinnostaisiko tietää, mitä tapahtuu Henrik Ibsenin Nukkekoti -näytelmän jälkeen? Sitten kannattaa suunnata Helsingin kaupunginteatterin pienelle näyttämölle marraskuun puolessavälissä. Nukkekoti, osa 2 on Lucas Hnathin kirjoittama näytelmä, jossa on kulunut viisitoista vuotta siitä, kun Nora Helmer jätti perheensä. Nora on menestynyt kirjailija, mutta menestyksellä on hintansa. Myös vihamiehiä löytyy. Nora palaa kotiin saadakseen avioeron, jonka oli luullut olevan selvä asia jo vuosikausia. Kotona on vastassa Torvald, lastenhoitaja ja aikuinen tytär. Jotenkin tulee sellainen tunne, että tässä näytelmässä voi olla ilmassa jännitettä.

Kuva © Riikka Kiviaho




Lillanissa saa syyskuussa ensi-iltansa Fly Me To The Moon -näytelmä, jonka on kirjoittanut Marie Jones. Sama henkilö, jonka menestyskomedia Kiviä taskussa on pyörinyt Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistossa vuodesta 2002 lähtien, joka sinänsä on aivan käsittämätön juttu. Mutta asiaan. Fly Me To The Moon tuo vastaan moraalisia kysymyksiä komedian keinoin. Missä menee rehellisyyden raja? Pitääkö köyhän ja tavallisen ihmisen olla moraalisesti rehellinen, jos rikkaat ja kuuluisatkaan eivät niin tee? Tämä voisi olla kiva nähdä. Etenkin, kun esitys on tekstitetty suomeksi.

Fly Me To The Moon
Kuva © Riikka Kiviaho




Kuinkakohan minulla on nyt sellainen tunne, että Helsingin Kaupunginteatterin kaudesta on tulossa huikea. Mitä sanoisitte, jos komisario Palmu taas näyttäytyisi? Kyllä! Marraskuun lopulla saa ensi-iltansa Kaasua, komisario Palmu! Aivan mieletöntä. Palmun roolissa nähdään Kari Väänänen. Kyllä kiitos. Tänne tai siis suurelle näyttämölle. Jotenkin tuntuu, että tästä voi tulla työpaikkojen pikkujoulujen vetonaula. Klassikkoteos teatterissa!

Kuva © Riikka Kiviaho




Studio Pasilassa saa syyskuussa ensi-iltansa todella mielenkiintoinen juttu. Agapetuksen Syntipukki valtaa näyttämön. Teos toteutetaan yhdessä Kaupunginteatterin konkarinäyttelijöiden sekä Teatterikorkeakoulun opiskelijoiden kesken. Eikä siinä vielä kaikki. Esityksessä on kolme näytöstä. Jokaisen näytöksen alussa roolit arvotaan näyttelijöiden kesken. Hah hah. Näyttelijä ei siis tiedä töihin tullessaan, mihin rooleihin illan aikana joutuu. Pakko nähdä -kategoriaan.

Syntipukki
Kuva © Riikka Kiviaho




Lapsiakin muistetaan. Mauri Kunnaksen Kaksitoista lahjaa joulupukille tuo pienen näyttämön lämpiöön Ville-tontun, joka haluaa muistaa joulupukkia joulua edeltävinä päivinä. Kaikki ei mene aina aivan putkeen ja kommelluksia sattuu. Voin uskoa, että tämän esityksen aikana lämpiössä hihkutaan, nauretaan ja kiljutaan. Suositusikäraja on 3-vuotiaasta ylöspäin.

Kaksitoista lahjaa joulupukille
Kuva © Riikka Kiviaho




Pullo cavaa ja aurinkoa voisi sopia tällaiselle täti-ihmiselle vallan mainiosti. Syyskuussa ensi-iltansa saava näytelmä kertoo neljästä naisesta, joita yhdistävät taidematkat ja ystävyys. Nyt matkataan Portugalin auringon alle, josta löytyy täydellinen taiteilijakoti vanhuuspäiviä varten. Ystävyys kestää kaiken vai kestääkö? Riidat, haukut, naurut, erilaisuudet. Se jää nähtäväksi, mutta ainakin komediaa on tiedossa.

Pullo cavaa ja aurinkoa
Kuva © Riikka Kiviaho




Ja nythän tästä postauksesta tuli pitkä kuin nälkävuosi ja vielä jäi kertomatta muutama juttu. Kannattaa muistaa myös Herra Puntila ja hänen renkinsä Matti sekä Maria Brauns Äktenskap. Vanhoista näytelmistä nostettakoon esiin mahtavaakin mahtavampi Hinta sekä Lisää saikkua, kiitos, joka on vielä allekirjoittaneelta näkemättä.

Miltä kuulostaa? Kannattaako lähteä teatteriin? Itse olen tietysti sitä mieltä, että teatteriesitys on aina nautinto.

Kiitos Helsingin Kaupunginteatterille kutsusta avajaisiin.

Riikalle lämpimät kiitokset hienosta kuvakattauksesta. Jos haluat lainata kuvia, niin pyydäthän Riikalta luvan.

20.8.2018

Kuinka kävi Kirjankansibingolle?


Innolla tartuin haasteeseen. Kirjankansibingo kuulostaa ja on oikeasti hauska idea, mutta täällä ruudun toisella puolella on saamaton ihminen. Pitikö minun bingoilla ja yrittää saada suoria aikaiseksi? Piti. Mitä tein? Luin ja välillä bingoilin, mutta ehkä oikeasti yritin eurojackpotata ja voittaa itselleni reilusti vapaata aikaa. Onnistuinko siinäkään? Ei sinnepäinkään. Pakko oli palata kesäloman jälkeen sorvin ääreen ja jatkaa työntekoa. Ensimmäisen työviikon aikana olin todella väsynyt, enkä saanut kuin yhden postauksen aikaiseksi. Hyvää tässä on se, että luin viikonloppuna artikkelin, jossa tällaisen kerrottiin olevan normaalia. Toisella työviikolla elämän pitäisi normalisoitua, ja jos ei normalisoidu, niin sitten on syytä hakea apua tai miettiä työpaikan vaihdosta. Myönnän. Tänään oli huomattavasti helpompaa töissä kuin viime viikolla.

Mutta sitten asiaan. Mitä rukseja bingoruutuihin napsahti? Eniten jäi harmittamaan se, etten ehtinyt tai jaksanut postata Alice Munron novellikokoelmasta Liian paljon onnea. Sen jos olisin tehnyt, olisin saanut aikaiseksi edes yhden kokonaisen suoran.









Veden olomuoto: Juha Hurme: Niemi















Keltainen ja oranssi: Anna Jansson: Murhan alkemia



Kiitos hauskasta haasteesta. Ensi kesänä uudestaan. Ihan vain sen takia, että itseään on kiva kiusata tällaisilla jutuilla, jotka jäävät hieman vaiheeseen. Ja tosiasiahan on, ettei aina voi voittaa. Ei edes itseään.

14.8.2018

Sunnuntai-iltapäivä Purnauskiksessa


Tassulinnan Tuija laittoi perjantaina viestiä, olisinko kiinnostunut lähtemään kissabloggaajatilaisuuteen Tampereelle. Tapaamispaikkana Kissakahvila Purnauskis. Olin nähnyt Tuijan postauksen aiheesta jo aikaisemmin, mutta jotenkin ajattelin, että on hankalaa, kun on maanantaina työpäivä ja niin poispäin ja enhän minä mikään oikea kissabloggaaja ole. Tuijan viestin jälkeen tein ex tempore -päätöksen. Minä lähden Tampereelle.

Mies, joka täällä asuu, luuli, että kyse on vitsistä. Sunnuntaiaamuna, kun totesin, että nyt sitten sataa vettä, kun menen Tampereelle, niin mies katsoi minua ja kysyi, oikeastiko lähdet vain jonnekin kissakahvilaan Tampereelle asti. Miksen lähtisi? Kissoja ei voi ikinä ihastella liikaa.

Viiru ja vieraskirja


Aika hauskaa muuten. Keravalta pääsee nykyään vaihdoitta Tampereelle, jos junalla kulkee. Lähiliikenne pelaa. Mennessä kylläkin vaihdoin Riihimäellä Pendolinoon, koska Tuija oli laittanut viestiä, että tulee itse yhdeksi Tampereen rautatieasemalle. Tampereen aseman Ärrällä olikin yhden aikaan pieni joukkio kissanaisia. Jostain syystä kaikilla jotain aiheeseen liittyvää päällä tai mukana. Kissanaiset on siis helppo tunnistaa.

Kissakahvila Purnauskis on lyhyen kävelymatkan päässä Tampereen asemalta. Vettä satoi, mutta se ei haitannut, koska kissoista jutellessa tällaisia lieveilmiöitä ei edes huomaa.

Kissakahvilan emäntä kertoi, että heillä on tarkoitus ottaa kaksi uutta pentua Purnauskiksen ja Helkatin kahviloihin. Yksi kumpaankin. Kissanpennut olivat harjoittelemassa varsinaista kahvilaelämää ensimmäistä kertaa meidän kissabloggaajien kanssa. Kiitos. Tämä oli suuri kunnia kissaihmisille. Pennut Peipponen ja Namitassu olivatkin melkoisia vilperttejä. Ihan mieletöntä leikkimistä ja energiaa Ja nyt on niin, että ehdin jo sekoittaa kumpi pentu oli kumpi. Instaan ja omille Facebook-sivuille nimesin Peipposen Namitassuksi. Namitassusta en itse asiassa saanut kunnon kuvaa ollenkaan. Sen verran vilkas tyyppi oli kyseessä.

Väsynyt Peipponen. Ethän istu minun päälleni.


Menin kyllä sekaisin muissakin nimissä eli myönnettäköön, nimet eivät ole vahvinta osa-aluettani. Jos oikein ymmärsin ja kuulin, niin kaunis Lumi on jättämässä kissakahvilaelämän. Aivan oikeasti. Kissa tietää olevansa kaunis ja osaa myös asettautua asentoihin, jotka korostavat entisestään hänen kauneuttaan.

Kuvankaunis Lumi


Hugo oli villi tapaus. Villi siinä mielessä, että kissa on selvästi ollut kotona ruoka-aikaan, mutta hän tiesi kuitenkin, että PrimaCatin lahjoitamissa salaperäisissä paperikasseissa oli ruokaa. Hugo halusi tutkia paperikassit seikkaperäisesti. Välillä Lumipallo kävi hieman avustamassa.

Hugo vahtii, ettei kukaan varasta PrimaCatin tuotekasseja




Lumipallo olikin varsinainen kiipeilijä. Kissa tykkäsi olla korkealla ja katsella alamaisiaan yläilmoista. Viiru yritti välillä mennä Lumipallon kaveriksi, mutta siitä Hänen Korkeutensa ei pitänyt. Yläilmat ovat vain Lumipalloa varten. Sutjakka kissa olikin. Kiipeily selvästi auttaa pitämään linjat kurissa. Pitäisikö minunkin alkaa kiipeillä seinillä?

Hänen Korkeutensa Lumipallo


Piki-Nelli ja Micu ovat komeita pitkäkarvaisia kissoja. Piki-Nelli osoittautui vaikeaksi kuvauskohteeksi, mutta Micua oli helppo kuvata plyysisohvan syövereistä. Sen sijaan Piki-Nelliä ei tarvinnut houkutella syömään namipaloja. Kissa söi kaikki herkut kädestäni tai taisi Lumi saada pari pientä palaa.

Micun mielestä plyysisohvalla on kiva loikoilla


Kahvilassa saimme myös herkutella. Kultahipuilla maustettua kuohuviiniä, vaahtokarkkeja, mansikoita ja marenkia. Niin ja dippinä lämmintä suklaakinuskikastiketta. Syntisen hyvää. Nam. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että kahvilan sisustus on hyvin kissa-aiheinen. Ihana.

Herkkuja. Nam.


Aika kuluu hirvittävää vauhtia, kun on samanhenkisten ihmisten seurassa. Olisin voinut viipyä kahvilassa pidempäänkin, mutta olin ostanut kotimatkalle lähiliikennelipun, joten parin tunnin kissailujen jälkeen oli aika sanoa hyvästit ja lähteä kotimatkalle. Jotenkin on sellainen tunne, että jatkossakin haluan kissakahvilaan kissabloggaajien kanssa.

Kotiin viemisiksi saimme PrimaCatin lahjoittamat tuotekassit. Lämmin kiitos. Myös Herra Karvajalka kiittää. Yleensä Karvajalka ei ole kovin kiinnostunut ruoasta, mutta tällä kertaa oli pakko sukeltaa pakkausten alle. Ihme ja kumma oli myös se, että paperikassi ei kauheasti kiehtonut, vaikka piti sitä sen verran nuuhkia, että huomasi kassissa jonkin toisen kissan tuoksua.

Herra Karvajalka tutkii PrimaCatin tuotekassin sisältöä


Suurkiitokset myös Tassulinnan Tuijalle mahtavasta iltapäivästä. Kiitos myös arvontavoitosta numero 1. Iso pakkaus ruokaa. Herra Karvajalka tykkää.




13.8.2018

Värikkään elämän rakastajat


Lähellä on kaukana vai kuinka se menikään? Oli käydä niin, että Keravan Sinkassa huhtikuun lopulta alkaen ollut Naivismin pioneereja – Värikkään elämän rakastajat -näyttely meinasi jäädä väliin. Siis minähän asun Keravalla, mutta mielestäni minulla oli runsaasti aikaa nähdä näyttely. Aika kuitenkin kului ja aina oli jotakin muuta tekemistä tai menoa. Kaiken lisäksi olin sopinut äitini kanssa, että menemme näyttelyyn yhdessä, koska me molemmat pidämme naivistisesta taiteesta. Lopulta kuitenkin otimme ajan, vaikka tuntui, ettei olisi oikein ehtinyt. Onneksi kuitenkin ehdimme, koska näyttely oli loistava.

Martti ”Huuhaa” Innanen: Tuupovaaran tuijottaja (1999)


Naivismin pioneereja – Värikkään elämän rakastajat -näyttely esittelee oikeasti koko joukon mahtavien taiteilijoiden teoksia. Martti ”Huuhaa” Innanen on yksi suosikkini. Tämä taulukuva oli pakko laittaa tähän, koska viittasin teokseen heinäkuisessa Naivistit Iittalassa -postauksessa. Jostain syystä, kun tätä taulua katsoo, alkaa väkisinkin naurattaa. Aivan huipputeos. Mielenkiintoista on muuten se, että Innanen otti oppia taiteilijoilta Andreas Alariestolta ja Pirkko Lepistöltä. Håkan Brunberg oli se, joka sytytti ensimmäisenä taiteen palon Innaseen. 

Martti ”Huuhaa” Innanen: Helsingin Juppi-Jurvakaiset (1987)


On pakko laittaa tähän toinenkin Innasen teos. Helsingin Juppi-Jurvakaiset kuvaa mielestäni loistavalla tavalla 1980-lukulaista tyyliä. Vaatetus ja kampaukset ovat suoraan 1980-luvulta. Olkatoppaukset ovat loistavat. Tämän näköisiä ihmisiä todellakin liikuskeli kaupungin kaduilla 1980-luvulla. Pidin muuten siitä, kuinka monessa Innasen teoksessa olivat rouheat lautakehykset.

Enni Id: Kissa (1973)


Enni Id syntyi vuonna 1904. Häntä pidettiin rääväsuisena sahdinkeittäjänä. Maalaamisen hän aloitti jäätyään leskeksi vuonna 1966. Id tunnetaan kissa- ja enkelitauluistaan, mutta hän on myös osannut kuvata katoavaa maaseudun elämää. Idin tauluja katsellessa tuli tunne, että olisi ollut museossa kurkistamassa vanhoihin pirtteihin. Tähän postaukseen valitsin kuitenkin kissataulun, eikä tarvitse arvata syytä, miksi.

Andreas Alariesto: Karhut kalamiehinä



Olin todella äimistynyt, kun aloin katsella Andreas Alarieston teoksia. Teoksia, jotka kuvaavat lappalaisten elämäntapaa, pohjoisen luontoa, Lapin tarinoita. Aivan uskomattoman pikkutarkkaa työtä ja upeita värejä. Ihmettelen vain, kuinka pitkään yhden taulun maalaaminen on vienyt, koska töistä oikeasti näkee, että ovat olleet suuritöisiä.

Tarja Polari: Tänään näen punaista (2008)



Tarja Polarin tauluja ihastellessamme äitini sanoi, onkohan nainen sukua Oiva Polarille, joka on ollut hänellä piirustuksenopettajana kouluaikana. Vastaus saatiin melko nopeasti, kun luimme Pirjo Polarista kertovaa infotaulua. Kyllä. Taidemaalari Oiva Polari oli hänen isänsä. Aika hauska yhteensattuma. Ihastuin Pirjo Polarin värikylläisiin teoksiin. Pidin myös siitä, että Pirjo Polari on lahjoittanut näyttelyssä olevat teokset Keravan taidemuseon kokoelmiin. Kiitos. Tällainen on suuri kunnia keravalaiselle taidemuseolle.

Alice Kaira: Ennen näytäntöä (1983)



Klovnit ja valkeat sirkushevoset ovat Alice Kairan tunnusmerkki. Klovni viihdyttää, mutta piilottaa itsensä maalattujen kasvojen taakse. Jollain lailla surumieliset klovnit kuitenkin ovat sykähdyttävää katsottavaa. Kairalle sirkus oli vapauden maailma ja elämän vertauskuva. Helpolta näyttävät sirkustemput kätkevät itseensä paljon harjoittelua ja työtä, kuten taiteilijan teoksetkin.

Pekka Hiltunen: Aikaa (1988)


Lisää klovneja. Tästä Pekka Hiltusen taulusta tulee leppoisa olo. Ihan kesälomafiilis. Kun katselen taulua tarkemmin, niin onko taivaalla kuunsirppi? Kiva yksityiskohta. Jos tällainen taulu olisi seinällä, niin rentouttaisikohan se, jos stressiä pukkaisi? Uskon, että rentouttaisi. Tällaista naivistitaide on parhaimmillaan. Leppoisaa ja mukavaa.

Aune Paulin: Lukutoukat (1993)


Lisää näitä leppoisia ihanuuksia. Paulinin teokset ovat hyväntuulisia ja täynnä yksityiskohtia. Todella kaunis taulu. Aune Paulin on toiminut myös Rörstandin posliinitehtaan mallisuunnittelijana, Sanduddin tapettisuunnittelijana ja Rosenthalin posliinimallisuunnittelijana. Kyvykäs nainen, jonka taidot onneksi huomattiin.

Pirkko Lepistö: Sisäkuva (1991)

Yksityiskohtia vilisee myös Pirkko Lepistön teoksessa. Rakastan näitä tauluja, joista voi etsiä kissoja ja koiria. Lepistön maalauksia hallitsevat sinisen ja vihreän sävyt, kuten tässäkin taulussa tai ainakin sinistä löytyy melkoisen paljon. Lepistön tauluissa on usein myös sellainen piirre, että kuvaa katsotaan ikään kuin ylhäältäpäin. Pirkko Lepistö on Alice Kairan ohella saanut perusteellisen taideopetuksen.

Keravan Sinkan näyttelyssä on mukana myös teoksia taiteilijoilta Nikolai Lehdolta, Håkan Brunbergilta, Ella-Maija Anttila-Laitasalolta, Alpo Jaakolalta, Kosti Ahoselta ja Kaarina Alstalta.

Jos innostuit tauluista, niin Naivismin pioneereja – Värikkään elämän rakastajat -näyttely jatkuu Keravan Sinkassa vielä viikon verran. Viimeinen näyttelypäivä on 19.8.2018.



10.8.2018

Arne Dahl: Rajamaat


Tuli luettua sellainen dekkari, että iltaisin, kun kirjan kannet suljin, oli pakko ottaa runokirja esiin, jotta sain ajatukset kauheuksista aivan muihin maailmoihin. Dekkari on Arne Dahlin Rajamaat (Into, 2017). En ole aiemmin Dahlin kirjoja lukenut, mutta voin sanoa, että jos taso on tätä, niin näihin voi jäädä koukkuun.

Tukholmalainen rikosylikonstaapeli Sam Berger etsii kolme viikkoa kadoksissa ollutta tyttöä. Tai oikeastaan hän etsii paria muutakin samanikäistä tyttöä, vaikka esimies onkin kieltänyt tällaiset tutkinnat. Sam on työssään periksiantamaton ja oman tiensä kulkija. Hän oivaltaa, että oletetuilla rikospaikoilla on aina ollut sama pyöräilevä nainen katselemassa, kun poliisi tekee tutkimustyötään. Kuka nainen on ja mikä on hänen roolinsa kadonneiden tyttöjen tapauksessa?

Alkaa tapahtua kaikkea kummallista. Yhtäkkiä Sam huomaa olevansa pakoteillä Säpon soluttautujan Molly Blomin kanssa. Molly on todella kova luu purtavaksi. Nainen, joka tuntuu osaavan ja hallitsevan kaiken mahdollisen. Hän myös tietää, ettei kadonneita tyttöjä ole vain kolme, vaan seitsemän. Mistä kaikesta on kyse ja mitä tyttöjen kaappaaja tai kenties murhaaja tahtoo teoillansa osoittaa? Sam ja Molly rakentavat palapeliä pala kerrallaan ja aina on vastassa uusia kauheuksia. Ja kuinka näin voi oikeastaan käydä, että jahtaajista tulee jahdattuja? Miksi Molly ja Sam pakoilevat poliisia, vaikka itsekin ovat Poliisin ja Säpon palkkalistoilla?

Voi hurja mikä kirja. Ihan hengästyttää, kun ajattelenkin kaikkea lukemaani. Kirjan tapahtumat alkavat heti. Lukija ikään kuin heitetään keskelle kauhunäytelmää, ja mikä parasta, se toimii. Dahl kuvailee rikospaikkojen yksityiskohtia inhottavan yksityiskohtaisesti. Melkein pystyin tuntemaan esimerkiksi kellarin kosteuden, märkyyden ja kuvottavan hajun. Ei ole ihme, että herkemmältä lukijalta saattaa mennä yöunet. Pidin myös siitä, kuinka lukijalle asetetaan ikään kuin haaste rakentaa oma palapelinsä, jotta pääsee selville, mitä on tapahtunut ja miksi. Kirjan tapahtumissa liikutaan lokakuun loppupuolella ja koko ajan sataa vettä. Luin kirjaa pahimpana hellekautena, ja välillä tuli sellainen olo, että itsekin olisin ollut sateen kastelemana ja kylmissäni pimeyden keskellä. kertoo ehkä jotain Dahlin taidosta luoda mielikuvia.

Sain kirjan viime syksynä Innon ja Aulan bloggaajatilaisuudesta Helsingin Kirjamessuilla. Suurkiitokset kustantajalle kirjasta. Arne Dahl vieraili myös kyseisessä tilaisuudessa. Läheltä kyllä piti, ettei mies myöhästynyt tilaisuudesta. Syynä oli ruotsalainen lentoyhtiö. Hih. Arne Dahlista välittyi leppoisa kuva. Siksipä olikin melkoisen yllättävää, että mies kirjoittaa näin tiivistunnelmaista tekstiä. Dahl kertoikin tilaisuudessa, että käyttää kirjoissaan hieman pelkoa ja jotain muuta. Lisäksi vanhoista trillereistä on varastettu atmosfääriä. Näitä kirjasta kyllä tihkuu ja oikein roppakaupalla, mutta mikään ei silti tunnu menevän yli äyräiden. Dahl kertoi tilaisuudessa myös, että rakentaa kirjojensa tarinoita Post-It -lappujen avulla. On varmaan ihan järkevä keino, jotta kaikki langat pysyvät kuosissa.

Kirjan ruotsinkielinen alkuteos Utmarker ilmestyi vuonna 2016. Kirjan on suomentanut Kari Koski.

Arne Dahlin Rajamaat aloittaa uuden rikosromaanisarjan. Suosittelen tarttumaan kirjaan, jos rakastaa dekkareita, eikä hätkähdä vähästä. Sitä paitsi elokuussa ilmestyy sarjan toinen osa Sydänmaa, joka menee ainakin täällä lukulistalle.




9.8.2018

Oodi kansalle


Viime viikolla oli aivan mieletön juttu, johon pääsin osalliseksi. Kulttuuri kukoistaa -blogin Arja oli järjestänyt kirjabloggareille mahdollisuuden päästä työmaakierrokselle Oodiin, Helsingin keskustakirjastoon. Vaikka itse en oikeastaan Helsingin kirjastoissa asioi, on Oodi niin kova sana, että tällaista tilaisuutta ei oikeasti voinut jättää väliin. Niin, ja kyseessä oli siis oikea työmaakierros, koska Oodi on vasta rakenteilla oleva monumentaalinen rakennus.

Työmaakierrosta isännöi YIT:n vastaava työnjohtaja Tero Seppänen, joka kertoi rakenteilla olevasta Oodista niin mielenkiintoisia asioita, että ainakin tällaiselle tavalliselle, mistään rakennuksista mitään tietämättömälle täti-ihmiselle Oodin rakennustyömaasta avautui aivan uudenlainen maailma. Kaikkea sitä ihminen oppii, kun vanhaksi elää. Mukana kierroksella oli myös Oodin johtaja Anna-Maria Soininvaara, joka puolestaan valotti bloggareille Oodin erilaisia mahdollisuuksia. Soininvaaran ja Seppäsen mukaan Oodi on ihmisten kohtaamispaikka. Täytyy sanoa, että rakenteilla on sellainen talo, ettei ihan heti toista tule vastaan.

Tältä valmiin Oodin pitäisi näyttää. Oodin edustan puistoalue on rakenteilla, mutta siihen ei näillä näkymin tule kuvassa näkyviä altaita.


Helsingin keskustakirjastosta järjestettiin kansainvälinen suunnittelukilpailu, johon osallistui pitkälti yli viisisataa kilpailijaa. Voiton vei suomalainen Arkkitehtitoimisto ALA. Oodista onkin tulossa hyvin mielenkiintoinen rakennus, joka tunnetaan kahdesta kaaresta. Seppänen kertoi, että Oodi on oikeastaan talon ja sillan sekoitus. Mitä muuta Oodi tulee olemaan? Kaarevia laseja, puuverhoilua suomalaisesta kuusesta, valkoista huopakattoa, esiin työntyvää parveketta, kattoikkunoita, monikerroksisia liimattuja lasipilareita, erikoisprintattua lasia, joista jokainen on omanlaisensa, roikkuvaa ja huikean painavaa teräsportaikkoa sekä montaa muuta erikoisuutta. Kuulostaa haastavalta ja sitä se onkin. Työmaalla on joka viikko työnjohdon ja suunnittelijoiden yhteispalaveri, jossa käydään ongelmakohtia läpi. Suunnittelijat saavat ratkaistavakseen, kuinka rakennustyömaan ongelmat poistetaan, ja kuinka rakennusurakka voi jatkua turvallisissa merkeissä.

Tästä se seikkailu lähtee rakenteilla olevan Oodin uumeniin.


Oodin johtaja Anna-Maria Soininvaara ja YIT:n vastaava työnjohtaja Tero Seppänen vetivät kirjabloggareille hienon kierroksen.


Ensimmäisen kerroksen näkymää. Huomaa keltainen naama.




Oodissa on neljä kerrosta, joista jokainen on omanlaisensa. Kellarikerros on yleisölle näkymätöntä tilaa, jossa sijaitsevat esimerkiksi rakennuksen jätetilat. Ensimmäisessä kerroksessa on vuokratiloja. On Fazerin ravintolaa, EU-tiloja ja 253-paikkainen elokuvateatteri Kino Regina. Ensimmäisestä kerroksesta huokuu valoisuus, vaikka rakennus vielä onkin keskeneräinen.

Toisen kerroksen oleskeluportaat


Toisessa kerroksessa on nähtävillä rouhevuutta. Kyseessä on tekemisen ja toiminnan kerros, josta löytyy erilaisia harrastetiloja. On pelitiloja ja bändien harjoittelutiloja. Musiikkihuoneissa on korkean desibelin äänieristeet ja kelluva lattia, niin musiikki ei häiritse muita kirjastovierailijoita. On portaat, joissa voi oleilla. Jotenkin voisin kuvitella, että näistä portaista tulee nuorison suosima oleskelupaikka. Löytyy myös interaktiivista näyttöä vaikka presentaatioita varten. Rouhevassa kakkoskerroksessa jätetään katon ilmastointiputket näkyville tarkoituksella.

Kolmas kerros on lasinen kirjataivas


Wau! Oodin kolmannesta kerroksesta tulee todella hieno. Katto on aaltoileva taivas, josta voi kuvitella vaikka hattarapilvet. Katossa on neljätoista kattoikkunaa, josta lähtee valokuilu alaspäin. Kolmannen kerroksen seinät ovat printattua lasia, joten voidaan puhua myös lasisesta kirjataivaasta. Kolmas kerros on varsinainen kirjastokerros. Katossa on akustinen pinnoite ja tammesta tehdyn lattian liimaukset estävät myös metelin. Kolmatta kerrosta tulevat elävöittämään ihka oikeat puut. Kirjastoon tulee 100.000 kirjaa, joista noin 35.000 ostetaan ja loput tulevat muista kirjastoista.

Kattoikkunan valokuilu


Kolmannen kerroksen toiseen päätyyn tulee lasten oma alue kahteen tasoon. Voin uskoa, että täällä lapset tulevat viihtymään.




Kansalaisparvekkeella




Kolmannesta kerroksesta pääsee kirjaston esiin työntyvälle parvekkeelle, joka on nimetty Kansalaisparvekkeeksi. Parveke on samalla tasolla kuin eduskuntatalon portaiden ylin taso. Tästä kukin voi miettiä, millaista symboliikkaa tällainen asetelma luo. Kansalaisparvekkeelta on mielettömät näköalat, ja mikä parasta; tänne tulee kahvila. Ajatukset siirtyvät heti siihen, kuinka ihana tuolla parvekkeella on istua kahvikupposen ääressä ja lukea kirjaa ja nauttia maisemista.

Minä itse


Pakkohan se oli selfiekin ottaa, koska tällaiselle mahtikierrokselle pääsin mukaan. Kerrankin on varusteet kohdillaan. Turvakengät eivät kuvassa näy.

Oodin on tarkoitus avautua yleisölle 3. joulukuuta 2018. Kannattaa ehdottomasti mennä tutustumaan kirjastoon ihan jo arkkitehtonisista syistä.

Kiitos huikeasta työmaakierroksesta Tero Seppäselle, Anna-Maria Soininvaaralle ja Arjalle. Tunsin olevani etuoikeutettu, kun sain kurkistaa Oodiin ennakolta.