Kansallisteatterin suurella näyttämöllä oli torstaina
28.1.2016 Töppöhörön ensi-ilta ja
samalla näytelmän kantaesitys. Kansallisteatterin bloggariklubilaiset oli
kutsuttu Lavaklubille ennen esitystä kuuntelemaan ja keskustelemaan näytelmän
käsikirjoittaja-ohjaaja Juha Hurmeen
kanssa. Loistava pohjustus ennen näytelmää siis.
Juha Hurme kertoi, että Töppöhörön
idea syntyi jo viisi vuotta sitten hänen ja pääosanäyttelijä Jarkko Lahden kapakkakeskustelun
pohjalta. Näytelmän työnimi oli Tony
Halmeen kirjan pohjalta Jumala
armahtaa, minä en, mutta koska nimi ei tuntunut oikealta, oli sille
löydyttävä uusi nimi. Töppöhörö
syntyi siitä, kun Halmeen tytär oli kertonut linja-autonkuljettajan
kuuluttaneen, että turvavyöt päälle, liikenteessä on paljon töppöhöröjä.
Töppöhörön on
ohjannut Juha Hurmeen rinnalla Hanna
Brotherus. Näytelmän rooleissa ovat Jarkko Lahti ja Alina Tomnikov. Lavastuksesta on vastannut Matti Rasi ja Juha Hurme. Valosuunittelu on Matti Tiilaman ja äänisuunittelu Raine Ahosen käsialaa.
Alina Tomnikov ja Jarkko Lahti
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Töppöhörön
ensimmäisen puoliajan lavan täyttää Viki (Jarkko Lahti). Viki on reilu
kolmekymppinen, työtön, suomalainen mies. Alkoholia kuluu reippaasti, vaikka
mies ei myönnäkään olevansa alkoholisti. Ex-vaimoaan kohtaan mies on saanut
lähestymiskiellon. Naapureitaan Viki inhoaa, etenkin Tulppua. Viki on omasta
mielestään urheilumies, koska tietää urheilusta oikeastaan kaiken, vaikka ei
itse suoranaisesti urheilekaan. Maahanmuuttajat saisivat Vikin puolesta muuttaa
Venäjälle tai Ruotsiin. Suomessa heitä ei kaivata. Viki on myös loistava kuski,
vaikka itse kulkeekin vanhalla Tunturi Ponilla, jota on suhteellisen raskas
polkea. Viki on omien sanojensa mukaan viisas mies.
Toisella puoliajalla kuvioihin tulee mukaan pieni nainen
(Alina Tomnikov). Nainen löytyy suuresta urheilukassista, jossa piti olla pakastettu
sika. Viki on järkyttynyt löydöstään. Hän nimeää naisen Helinä-keijuksi. Nainen
puhuu aluksi venäjää, josta Viki ei ymmärrä sanaakaan. Venäjä muuttuu kuitenkin
nopeasti karjalanmurteelle, jota nainen päästeleekin suustaan vuolaina
virtoina. Nainen ehtii lyhyessä ajassa käydä läpi koko ihmisen evoluution. Helinä-keijuksi
nimetty nainen vaikuttaa olevan Vikin omatunto. Murtuuko Viki vai jatkaako mies elämäänsä samaan malliin kuin ennenkin? Jätetään tämä arvoitukseksi.
Jarkko Lahti
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
En meinannut aluksi saada kiinni Jarkko Lahden ensimmäisellä
puoliajalla vetämästä monologista ollenkaan. Hieman ihmetytti, kun muutama henkilö
alkoi heti nauraa, kun Lahti avasi lavalla suunsa. Monologi kuitenkin kehittyi
ja mies sai mielestäni paremman kontaktin yleisöön tarinan edetessä. Itseänikin
alkoi naurattaa tietyt jutut ja miehen lavakuviot. Kyllähän Jarkko Lahti
näytellä ja ilmehtiä osaa, sitä ei voi kieltää. Väliajan jälkeen Alina
Tomnikovin ilmestyminen lavalle toi eloa. Nainen oli kuin ikiliikkuja. Jatkuvassa
liikkeessä ja suu kävi. Tomnikovin suomenmestaruustason aerobikkaus näkyi
lavalla. Nainen on ketterä ja taipuisa. Ihmettelin, kuinka joku voi pitää
jalkojaan jatkuvassa pienessä liikkeessä asennossa kuin asennossa. Hienoa
katseltavaa. Plussaa myös karjalanmurteen puhumiselle.
Juha Hurme ja Hanna Brotherus ovat mielestäni saaneet
aikaiseksi varsin hyvän näytelmän. Bloggariklubilla Juha Hurme kertoi, että
Hanna on luonut näytelmän viihdearvon. Ilmeisesti Brotheruksella on ollut myös
sormensa Tomnikovin koreografiassa. Ohjaajaparin kommunikointi on Hurmeen
mukaan hyvää ja työskentely hauskaa. Mielestäni tämä myös näkyy näyttämöllä.
Jarkko Lahti ja Alina Tomnikov
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Töppöhörön
lavastus on minimalistista. Suuren suuri tuoli ja kolme tyhjää kaljakoria. Olin
lähes varma, että tuoli on ollut aiemmin jossain toisessakin näytelmässä, mutta
ilmeisesti se on rakennettu tätä näytelmää varten, koska käsiohjelmassa oli
mittapiirroksia tuolista. Suuren näyttämön haltuunotto pienellä lavastuksella
ja pienellä näyttelijämäärällä on mielestäni vaikeaa. Siksi tulinkin
miettineeksi, että esitys saattaisi olla intiimimpi pienemmällä näyttämöllä.
Töppöhörössä on mielestäni paljon yhteiskunnallisia
aiheita. Mieleen tulee eittämättä, paljonko Suomessakin näitä Vikejä on?
Yhteiskunnasta syrjäytyneitä, surullisia tapauksia, vaikka omasta mielestään ovatkin
täydellisiä. Mitä voitaisiin tehdä, etteivät ihmiset syrjäydy, jos ihminen itse
ei sitä kykene tekemään? Kaikille näille ihmisille ei ilmesty Helinä-keiju
urheilukassista.
Töppöhörö
kannattaa käydä katsomassa, vaikka ei haluaisikaan ajatella yhteiskunnallisia
asioita. Näytelmästä löytyy vakavien aiheiden lisäksi komediaa ja hienoa
lavaliikehdintää.
Kiitos Kansallisteatterille Bloggariklubi-illasta,
teatterielämyksestä sekä kuvalainauksista.