Toisinaan käy niin, että kun tartut johonkin kirjaan,
huomaat heti ensisivuilta kirjan olevan helmi. Näin kävi minulle, kun aloin lukea
esikoiskirjailija Akseli Heikkilän Veteen
syntyneet -kirjaa (WSOY, 2019). Luultavasti kirja olisi jäänyt minulta
kokonaan noteeraamatta, jos Bloggariklubi ei olisi esitellyt itse kirjailijaa
ja kirjaa. Kiitos siis kuuluu Bloggariklubille, kustantajalle ja tietenkin itse
kirjailijalle.
Tornionjokilaaksossa on kylä, jota ei löydy kartalta. Eeva
on ollut pois kylästä neljä vuotta. Hän palaa kotikyläänsä nähdäkseen äitinsä.
Äiti on kuitenkin kuollut. Jäljellä ei ole kuin velipuoli Alarik ja isäpuoli
Eino. Kylä sen sijaan on entisellään. Joesta ei saa enää kalaa, koska vuosia
sitten on tapahtunut rikos vanhoja uskomuksia vastaan. Alarik ja Eino kuitenkin
jatkavat kalastusta päivästä toiseen, vaikka saalista ei tule. Eevan paluu avaa
arpeutuneita haavoja ja unohtuneita muistoja. Kylän kesästä tulee kolea myös
muuten kuin ilman puolesta.
En ole pitkään aikaan lukenut mitään näin kaunista tekstiä
kuin nyt. Vaikka kirjan tarina on järkyttävä, voi lukija löytää tarinasta
lukemattomia, loppuun asti ajateltuja virkkeitä. Teksti on runollista ja sanoja
maistelee mielessään. Kirjan sanat ja virkkeet luovat tunnelmakuvia, jotka voi oikeasti
aistia. Enää en ihmettele sitä, miksi kirjailija kertoi Bloggariklubilla kirjan
olevan taideproosaa. En yleensä lainaa kertomakirjallisuudesta mitään
postauksiin, mutta nyt on tehtävä poikkeus. Alla olevat kaksi lainausta ovat
suoraan kirjasta.
Nilkkojen tasalla
kelluu ohutta iltausvaa, leuan alla parveilevat veren perässä vikisevät
hyttyset. (s. 71)
Ei surua pueta
sanoiksi naapureita varten, se hunnutetaan omassa rauhassa, parsitaan laskokset
kokoon neule kerrallaan, ommellaan napit, ketjut ja nauhat, sovitetaan ylle ja
todetaan, että hyvin istuu. (s. 98-99)
Kauniiden virkkeiden lisäksi kirjan dialogit on käyty
Tornionjokilaakson omalla murteella. Bloggariklubilla Akseli Heikkilä kertoi,
että hänen isänsä oli tarkastanut murreosuuksien kirjoitusasun, jottei virheitä
syntyisi. Vaikka itse en kyseistä murretta osaa, niin sitä oli mukava lukea ja
yrittää toistaa vuorosanoja. Kaikkiin kirjoihin murre ei istu, mutta tässä se
on löytänyt paikkansa.
Kirjan teemoja ovat äitiys, kosto ja uskomukset. Nyt täytyy
vielä ihmetellä sitä, kuinka uskomatonta on, että mies voi kirjoittaa
äitiydestä tällä tavoin. Äitiyden kuvaus on voimakasta ja väkevää, suloista ja
silkkistä. Olen jollain tavoin hyvin hämmentynyt koko asiasta. Kerrassaan
loistavaa tekstiä. On myös kiehtovaa, kuinka Heikkiä on yhdistänyt kirjan
teemat yhdeksi kirjaksi. Uskomukset ovat usein tiukasti kiinni ihmisissä ja
yhteisöissä. Niistä ei ole helppo irrottautua, koska mitä sen jälkeen jää
jäljelle. Kosto puolestaan on jo sanana negatiivinen, mutta kukapa meistä ei
olisi ikinä ajatellut, että kosto elää. Kirjassa Heikkilä kuvaa hyvin koston ja
vihan suhdetta. Bloggariklubilla kirjailija kertoi, että kosto on merkki
keskeneräisestä traumasta.
Akseli Heikkilä ja Anna-Riikka Carlson (WSOY) |
Heikkilä kertoi bloggaajille myös, että aluksi kirjasta piti
tulla Alarikin kasvutarina, mutta Eeva alkoi kiehtoa yhä enemmän ja enemmän
mielessä, joten lopulta Eevasta tuli kirjan päähenkilö. Akseli Heikkilä on
voittanut vuonna 2013 novellillaan Kadotetut
suomut Maaseudun Sivistysliiton järjestämän Iso siika -kirjoituskilpailun. Veteen syntyneet pohjautuu
voittonovelliin. Kyseessä on sama kylä, jossa isä ja poika istuvat veneessä
kalastamassa.
Akseli Heikkilän Veteen
syntyneet on kirja, joka kannattaa ehdottomasti lukea. Ihan jo pelkästään
kauniin suomen kielen vuoksi. Mahtavana lisänä tulevat tietysti kiehtova tarina
myyttisestä pohjoisesta kylästä.