Kesä on siitä mukavaa aikaa, että ehtii tarttua lukemattomien
kirjojen pinoihin. Claes Anderssonin Hiljaiseloa
Meilahdessa (WSOY, 2016) on odottanut lukemista viime syksyisistä Helsingin
Kirjamessuista lähtien. Kirjan sain kustantajan bloggaaja-aamiaistilaisuudesta,
joten kiitos lähtee kustantajalle. Kirjan on suomentanut Liisa Ryömä.
Otto on kirjailija, joka on vanhentunut ja myöntää sen. Hän
tuntee itsensä raihnaiseksi, eikä peilikuva valehtele, kun sitä katselee. Otolla
on työhuone Meilahdessa, jossa hän kirjoittaa ja katselee elettyä elämää ja
tulevaisuutta ajatustensa sekä kirjoitustensa kautta. Hiljaiseloa Meilahdessa on katkelmia Oton elämästä. Otto muistelee
ihastuksiaan, ystäväänsä Albertia, kokemiaan kirjallisia vääryyksiä. Hän seuraa
myös politiikkaa, vaikka onkin jo itse ulkoistanut itsensä siitä. Etenkin
Putinin elämän tutkiminen on tuonut Otolle täysin uudenlaisen kuvan miehestä,
josta koko maailma puhuu. Entä millaisena Otto näkee nykyisen terveydenhoitosysteemin,
kun hän itse sairastuu vakavasti?
Pidin kirjan rauhallisuudesta ja tuumailevasta otteesta.
Kirjassa ei ollut kiire minnekään, vaan ihmisellä oli aikaa omille
ajatuksilleen ja mietteilleen. Aluksi hieman mietin, pidänkö siitä, että
kirjassa hypitään ajasta ja paikasta toiseen, mutta mitä pidemmälle kirjaa
luin, sitä enemmän nautin Oton pienistä tarinoista elämänsä varrelta. Aivan kuin olisi kuunnellut jonkin ikääntyneen henkilön kertomuksia elämästä. Tällaisia kertomuksia kuulee nykyään hyvin harvoin. Pidin
myös kirjasta löytyvästä sarkastisuudesta, ja siitä, kuinka Otto osasi nauraa
myös itselleen, vaikka välillä hieman sapettikin. Kirjan yksi hauskimpia
kohtauksia oli Oton esitelmöinti palvelutalossa. Jos Anderssonille on tällainen
oikeasti tapahtunut, olisin halunnut olla kärpäsenä katossa.
Hiljaiseloa
Meilahdessa – Oton elämä 2 on itsenäinen jatko-osa Claes Anderssonin
kirjalle Oton elämä (WSOY, 2011),
joten ei tuntunut tuskaiselta lukea jatko-osaa, vaikka ei ollut lukenut
ensimmäistä osaa. Kirjan Otto vaikuttaa olevan Claes Anderssonin alter ego.
Hyvin samantapainen on Oton elämä kuin on ollut Anderssonin elämä tai ainakin
sen Anderssonin, jonka julkisuudesta tunnistamme. Bloggaajatilaisuudessa
Andersson kuitenkin kertoi, että kyseessä on omaelämäkerrallinen fiktio. Oton
kautta on ollut helpompi kirjoittaa, koska totuuden vaaliminen ei ole ollut
niin tarkkaa. Andersson kertoi myös, että jokainen kirjailija kirjoittaa
itsestään jollain tavoin.
Kirjan yksi teema on vanheneminen. Itse olen miettinyt vanhenemista
ja ikääntymistä lähikuukausina hyvin paljon. Vanheneminen tuo sellaista viisautta
ja arvokkuutta, jota nuoremmilta puuttuu. Samalla ihmisen keho usein kuitenkin
vanhenee samassa tahdissa. Kuinka ihminen hyväksyy nämä muutokset itsessään,
jos järki muuten pelaa? Itse toivoisin, että osaisin suhtautua kehon
rapistumiseen ilkikurinen pilke silmässä, vaikka kuinka sattuisi.
Claes Anderssonin Hiljaiseloa
Meilahdessa -kirjaa suosittelen syksyn pimeneville illoille. Hieno kirja,
jonka rauhallinen ja verkkainen ote pysäyttää.