Odotukset ovat aina korkealla, kun tietää näkevänsä Kati Outisen näyttämöllä. Niin ne
olivat nytkin, kun menin katsomaan Teatteri Jurkassa esitettävää Helene Schjerfbeckistä
kertovaa näytelmää Minä maalaan teidät
kaikki. Historiallinen nainen, taide ja teatteri. Mitä muuta nainen voi
odottaa tavalliselta torstai-illalta?
Annatuuli Saine ja Kati Outinen
Kuva © Marko Mäkinen, Teatteri Jurkka: Minä maalaan teidät kaikki (2019)
|
Minä maalaan teidät
kaikki on Iida Hämeen-Anttilan
kirjoittama monologi, joka on taipunut dialogiksi. Kati Outinen ja tanssija Annatuuli Saine alkavat hämmästyttävällä
tavalla maalata kuvaa Helene Schjerfbeckistä. On liikettä, on ahdistusta, on
unettomuutta, on odotusta. Näyttämöllä kuvat vaihtuvat hetkessä toiseksi.
Väliajan alkaessa olen hieman hämmentynyt. Helene Schjerfbeckhän tuli jo
tavallaan esitellyksi, koska ennen väliaikaa esiteltiin viimeistä tai
viimeisimpiin kuuluvaa Schjerfbeckin teosta. Kuinka näytelmä voi tästä jatkua?
Yllätys on suuri, kun väliajan jälkeen esitys jatkuu. Esitys kurotaan umpeen
hienolla tavalla.
Kati Outinen on uskomaton. Kuinka nainen voi näyttää niin
paljon Helene Schjerfbeckiltä? Ei sen puoleen, myös Annatuuli Saine on Helene
Schjerfbeckin näköinen. Siis ovatko Outinen ja Saine toistensa näköisiä? Kyllä
vain. En tiedä, mitä on tapahtunut, mutta naiset ovat toistensa kaltaisia. On
hienoa seurata, kuinka Outinen ja Saine heittäytyvät Schjerfbeckin tauluihin
tai ihan vain Heleneksi. Näyttämöllä tapahtuu koko ajan. Väliajan jälkeen
kaikki kuitenkin muuttuu aivan toiseksi. Kuulen ja näen asioita, jotka hälventävät
väliajalla myllertäneen hämmennykseni. Näytelmähän on nerokas.
Kati Outinen
Kuva © Marko Mäkinen, Teatteri Jurkka: Minä maalaan teidät kaikki (2019)
|
Näytelmän lavastus on hyvin pelkistetty. Rottinkituoli,
muutama tyyny, eikä paljon muuta. Muuta ei oikeastaan tarvitakaan. Teatteri
Jurkan esitystila tekee näytelmästä hyvin intiimin ja iholle tulevan. Välillä
tuntuu, että Sainen liikehdintä päätyy eturivissä istuvan syliin, mutta hyvin
Saine tuntee tilan. Hän väistää juuri oikealla hetkellä. Näytelmän intiimiyttä
lisää se, että Outinen ja Saine ottavat suoria katsekontakteja katsojiin.
Väistääkö katsetta vai katsoako suoraan takaisin? Intiimiys voidaan liittää
myös Schjerfbeckin myöhäisempään tuotantoon, joten se sopii hyvin näytelmän
tunnelmaan.
Itse en tunne mitenkään erityisen laajasti Helene
Schjerfbeckin tuotanto. Kuvittelen tietäväni teoksista saman verran kuin tuiki
tavallinen suomalainen keskimäärin. Näytelmästä opin kuitenkin lisää Helene
Schjerfbeckistä ihmisenä. Naista on vaivannut ujous, mutta toisaalta hän on
ollut hyvin rohkea, kun on uskaltautunut lähtemään maailmalle saamaan taideoppia.
Näytelmä antaa myös kuvan unettomuudesta kärsivästä Helenestä. Outisen ja
Sainen kuvaukset ovat juuri niin realistisia, että voisin kuvitella itseni sänkyyn pyörimään, jos unettomuudesta kärsisin.
Annatuuli Saine
Kuva © Marko Mäkinen, Teatteri Jurkka: Minä maalaan teidät kaikki (2019)
|
Minä maalaan teidät
kaikki ei ole helppo näytelmä. Se on kuitenkin näytelmä, joka yllättää. Näytelmä
myös kiinnostaa yleisöä, koska Teatteri Jurkan kevään esitykset ovat
loppuunmyytyjä.
Minä maalaan teidät
kaikki -näytelmän ensi-ilta oli Teatteri Jurkassa lauantaina 23.2.2019.
Rooleissa: Kati Outinen ja Annatuuli Saine
Käsikirjoitus: Iida Hämeen-Anttila
Esitysdramaturgia: Iida Hämeen-Anttila
Ohjaus: Kati Outinen
Koreografia: Annatuuli Saine
Valo- ja äänisuunnittelu: Saku Kaukiainen
Lavastus, rekvisiitta ja puvut: työryhmä
Näin esityksen kutsuvieraslipulla. Kiitos Teatteri Jurkalle,
kuten kiitos myös kuvalainauksista.