17.3.2019

Teatterissa: Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina


Sain jo viime syksynä tilaisuuden mennä katsomaan teatteriesitystä Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina Teatteri Avoimiin Oviin, mutta silloin oli pakko perua meno. Olinkin enemmän kuin kiitollinen, kun minulle tarjottiin uutta tilaisuutta. Olin heti valmis, koska esitys kiinnosti minua jo ihan pelkästään aiheen vuoksi. Eino Leino ja naiset. Kutkuttavaa.

Pinja Hahtola
Kuva © Seppo Honkonen

Anni Swan avaa anonyymien Apollon vertaistukiryhmän Eino Leinon naisille. Oikeasti ei se kauhean anonyymi ole, koska Swan näkee heti tuttuja kasvoja vertaistukiryhmän joukossa. Mukana ovat muun muassa L. Onerva, Aino Kallas ja Maila Talvio sekä muutama muu. Yhteistä kaikille naisille on ollut suhde runoilija ja kirjailija Eino Leinoon. Ovatko suhteet olleet platonisia vai kiihkeitä lemmenleikkejä täynnä olevia, sen tietävät vain naiset ja tietenkin Eino Leino. Sivustaseuraaja voi kuitenkin arvailla jotain, jos aletaan puhua ilkeämielisesti kupan levittämisestä. On myös selvää, että Leinon ja naisen rinnalla on aina ollut kolmaskin osapuoli. Kuningas alkoholi, joka useimmiten onkin muodostunut todelliseksi ongelmaksi.

Pinja Hahtola esittää kaikkien naisten osat eli kyseessä on monologi, vaikka Eino Leinon haamu välillä sanaisen arkkunsa avaakin. Hahtolan ilmaisuvoima on loistavaa. Hetkessä vaihtuu Leinon muusa toiseksi muusaksi. Uskomatonta on, kuinka aidoilta naiset vaikuttavat. Siitä huolimatta, että kyse onkin edesmenneistä naisista, on Hahtola saanut heidän henkensä ikään kuin elämään. Naiset ovat kuin suoraan valokuvista ja heidän luonteensa tulevat esiin, kun Hahtola avaa suunsa.

Pinja Hahtola
Kuva © R. Haukia

Näytelmän riemukkaimpia kohtauksia ovat ne, kun Maila Talvio pääsee ääneen. Nainen on selvästi katkera Eino Leinolle, joten hän antaa täyslaidallisia takaisin Leinolle. Leino on joutunut kenties suhteettomankin kritiikin kohteeksi saadessaan Talvion vihat niskaansa. Hahtola on loistava Talviona. Tiukka, suoraviivainen suu, joka mielellään vielä hieman vetäytyy alassuin. Tälle naiselle ei sanota ei. Loistava oli myös kohtaus, jossa Anni Swan alkoi lukea satuaan Vuorenpeikosta, joka heti kättelyssä muuttui huorinpeikoksi ja arvata vain voi, kuka huorinpeikko on. Ihastuin myös kohtaukseen, jossa Aino Kajanus hakee Leinolle juomia järvestä. Helmoja nostellen Aino astelee veteen, ja kuinkas ollakaan, yhtäkkiä Akseli Gallen-Kallela haluaa ikuistaa naisen ja Eino Leinon tauluunsa. Oli muuten aivan kuin sen oikean taulun Aino. Ihastuttavaa katsella tällaista työskentelyä.

Kansallisrunoilija Eino Leino on periaatteessa kaikkien tietämä henkilö, mutta tiedetäänkö hänestä kuitenkaan kauheasti, onkin jo aivan eri asia. Itselleni esimerkiksi suhde Anni Swaniin tuli yllätyksenä. Jotenkin lapsenomainen kuvitelma puhtoisesta Anni Swanista hieman romuttui, vaikka ei pitäisi. Swan on ollut nainen siinä, missä kuka tahansa. Tällaiset teokset ovat loistavia jo ihan sen takia, että aina oppii jotain uutta historiasta. Sitä paitsi tuli mieli kaivaa Panu Rajalan kirjoittama Virvatuli – Eino Leinon elämä (WSOY, 2017) lukemattomien pinosta.

Pinja Hahtola
Kuva © Janna Herttuainen

Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina palkittiin helmikuussa 22. Valtakunnallisen Monologikilpailun voittajana. En yhtään ihmettele, koska esitys on todella mahtava. Kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa, jos esityksiä tulee lisää. Ainakin Teatteri Avoimissa Ovissa Helsingissä on vielä yksi näytös 19.3.2019.

Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina sai ensi-iltansa Kajaanin Runoviikoilla 8.7.2018.

Rooleissa: Pinja Hahtola

Käsikirjoitus: Pinja Hahtola
Ohjaus: Seppo Honkonen
Äänimaailma: Marko Pakarinen
Sovitus ja visuaalinen ilme: Työryhmä
Päähineet: Heidi Tsokkinen / Hatlantis

Kiitos Eino Leinon eksille kutsuvieraslipusta, kuten myös kuvalainauksista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti