Helsingin Kaupunginteatteri on ottanut pienelle
näyttämölleen varsin tuoreen näytelmän, Éric-Emmanuel Schmittin Einsteinin rikos (La trahison d’Einstein), jonka kantaesitys oli Pariisissa
tammikuussa 2014. Onnistuin saamaan Einsteinin
rikokseen kultaposseliput tiistaille 18.11.2014, josta olen hyvin
kiitollinen. Luultavasti muuten olisi jäänyt kohdallani erittäin hyvä näytelmä
näkemättä.
Einsteinin rikoksen
on suomentanut Timo Torikka. Kari Heiskanen on vastannut näytelmän ohjauksesta.
Näytelmän rooleissa ovat Pekka Huotari, Santeri Kinnunen ja Joachim Wigelius. Lavastus
on Markku Hakurin käsialaa. Sari Salmela puolestaan on vastannut puvustuksesta.
Valosuunnittelu Mika Ijäs ja äänisuunnittelu Eradj Nazimov. Naamioinnista on
vastannut Tuula Kuittinen.
Pekka
Huotari, Santeri Kinnunen ja Joachim Wigelius, Einsteinin rikos
Kuva ©
Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Einsteinin rikoksen
tapahtumat sijoittuvat toisen maailmansodan molemmille puolille. Einstein (Santeri
Kinnunen) on muuttanut Yhdysvaltoihin. Hän kohtaa New Jerseyssä järven rannalla
kulkurin (Pekka Huotari). Einsteinin ja kulkurin välille syntyy luja
ystävyyssuhde. Einstein haluaa varoittaa Yhdysvaltoja natsien ydinaseohjelmasta
ja hänen pyrkimyksenä on estää Hitlerin toimet, mutta samalla hän tulee
antaneeksi sysäyksen Yhdysvaltojen ydinasevarusteluun. Kaiken tämän keskellä
FBI:n agentti O’Neill (Joachim Wigelius) yrittää pakottaa kulkurin ottamaan
selvää Einsteinin perimmäisistä tarkoituksista.
Minulla ei ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia näytelmän
suhteen, vaikka näyttelijät ovatkin kovan luokan ammattilaisia. Santeri Kinnunen
on loistava valinta Einsteinin rooliin. Kinnunen vetää puolitoistatuntisen
esityksen hyvin vakuuttavasti. Einsteinin tuska on aistittavissa. Tällaista ei
tietenkään pitäisi mainita, mutta näytelmän aikana tulee huomioitua myös sellainen
seikka, kuinka paljon Santeri Kinnunen alkaa muistuttaa isäänsä Heikki
Kinnusta. Karisma kasvaa iän myötä.
Santeri Kinnunen, Einsteinin rikos
Kuva ©
Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Pekka Huotari on nappivalinta kulkurin rooliin. Huotari
vetää roolinsa hienosti. Välillä jopa mietin, onko kulkuri näytelmän pääosassa vai Einstein. Einsteinin ja kulkurin ystävyyssuhteen kehittyminen on todella
hienoa katsottavaa. Olen aina viehättynyt Pekka Huotarin ammattitaidosta ja
tämä oli yksi esimerkki lisää, miksi tykkään Pekka Huotarin työskentelystä. Joachim
Wigelius on näyttelijöistä minulle vierain, mutta vakuuttavasti Wigelius
roolinsa vetää. Agentti O’Neill on oikeasti pelottava ilmestys lavalla. Einsteinin rikokseen on valittu todella
hyvät näyttelijät.
Joachim Wigelius ja Pekka Huotari, Einsteinin rikos
Kuva ©
Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Einsteinin rikos
on hyvin intensiivinen esitys. Näytelmän dialogi on vahvaa ja vetää katsojan
mukaan tarinaan. Puolentoista tunnin esityksessä ei ole väliaikaa ja turhaa
se olisi ollutkin. Näytelmä olisi taatusti kärsinyt keskeytyksestä. Näytelmä
antaa myös paljon ajateltavaa. En ole erityisen kiinnostunut sota-ajoista,
mutta näytelmä herättää kyllä ajatusmaailmani käyntiin toisesta maailmansodasta
ja siihen liittyneestä politiikasta.
Näytelmän äänitoteutukselle pitää antaa erityiskiitokset.
Ääniefekteillä saatiin todella vakuuttavaa lisämaustetta esitykseen. Lavastus
oli suhteellisen vähäistä, mutta ei mielestäni kaivannut yhtään enempää, koska
muutoin esityksen intensiivisyys olisi saattanut kärsiä.
Einsteinin rikosta
suosittelen etenkin niille, joita viehättää voimakas dialogi. Esitys antaa myös
paljon ajateltavaa, joten jos haluat ajatukset pois arkisista asioista, käy
katsomassa Einsteinin rikos.
Kiitos Helsingin Kaupunginteatterille kuvalainauksista.