Minua on jo pidempään kiinnostanut tehdä matka Konyaan.
Lähinnä sellainen matka, että olisin Turkissa lomalla ja lähtisin lomakohteestani
bussilla muutamaksi päiväksi Konyaan. Miksikö? En tiedä. Konyassa on jotain
kiehtovaa, eikä vähiten se, että derviššitanssijat ovat lähtöisin Konyasta. Vaikka
matkani Konyaan ei ole vielä toteutunut, sain yhden Bloggariklubi-illan
päätteeksi hienon tilaisuuden kokea välähdyksen siitä, millainen on ollut näyttelijä
Jari Virmanin tie Konyaan.
Jari Virman on siis oikeasti tehnyt matkan Konyaan, eikä
minkä tahansa matkan, vaan 670 kilometrin vaelluksen. Virman oli törmännyt
dervišširunoilja Rumin runoon, joka
alkoi kiehtoa häntä kummalla tavalla. Miehelle tuli halua lähteä vaeltamaan
kohti Rumin hautaa. Matkan aikana Virman nauhoitti kaiken kokemansa. Tie Konyaan on Jari Virmanin
henkilökohtainen löytöretki tuntemattomaan, joka on nyt tuotu Kansallisteatterin
Willensaunaan suuren yleisön nähtäväksi ja koettavaksi. Esityksen takana on kokkolalainen
Ruska Ensemble -teatteri.
Jari Virman
Kuva © Mitro Härkönen
|
Ennen esitystä meitä opastetaan ottamaan tuolien
selkänojilla olevat kuulokkeet valmiiksi käsiimme. Sanoin heti ystävälleni,
että minä en ole kuulokeihminen, kuinka päin nämä laitetaan päähän. Ystäväni
totesi aivan samaa. Siinä sitten arvuuttelimme ja katsoimme kuulokkeissa olevia
säätimiä ja painiketta. Ennen kuin varsinainen h-hetki koitti, saimme vielä
tarkat ohjeet, kuinka kuulokkeet asetetaan päähän, ja mitä tapahtuu, jos painaa
Tune-nappulaa. Asema menee pois kohdaltaan ja se pitää hakea uudestaan. Testasimme
kuulokkeita ja piippausta kuului. En tajunnut, että olisi pitänyt kuulua
puhetta. Olin siis jo ehtinyt ennen ohjeistamista painaa sitä kiellettyä
nappulaa. Juuri niin minulle osuvaa tällainen. Ohjeistaja ehti häipyä
näyttämöltä ennen kuin ehdin huitoa, etten kuule sitä, mitä pitäisi kuulla.
Onneksi tajusin painaa Tunea uudelleen ja oikea kanava löytyi heti ja saatoin
heittäytyä matkalle Konyaan, enkä edes ehtinyt menettää mitään matkan
alkutohinoissa.
Tie Konyaan on
kaksiosainen esitys, jossa ensimmäinen osio kertoo Virmanin matkasta Konyaan. Samaan
aikaan, kun kuulokkeista valui katsojien korviin erilaisia elämän ääniä, Virman
matkasi Konyaan näyttämöllä. Täytyy myöntää, että aluksi olin epäileväinen
kuulokkeiden suhteen, mutta tällä tavoin matkasta tuli todella intensiivinen
kokemus. Aivan kuin olisit itse vaeltanut Turkin vuoristoisella maaseudulla
paahtavan auringon alla.
Jari Virman
Kuva © Jari Virman
|
Näytelmän toisessa osiossa Virman vaihtaa vaatteet ja
näyttämölle tuodaan pirttipöytä ja penkit. On aika kutsua vieras pöydän ääreen keskustelemaan
näytelmän tematiikasta. Olin katsomassa ensimmäistä yleisöharjoitusta, joten en
yhtään tiennyt tai oikeastaan muistanut, kuka tulisi näyttämölle vieraaksi. Olinkin todella
positiivisesti yllättynyt, kun näyttämölle asteli suufilaisuuden tutkija Mikko Viitamäki Helsingin Yliopistosta.
Todella huikeaa päästä kuuntelemaan todellisen asiantuntijan sanoja Rumista ja
hänen runoudestaan. Saimmepa jopa kuulla Viitamäen lausuvan yhden Rumin
runoista persiaksi. Olen todella otettu.
Tie Konyaan on hyvin
henkilökohtainen näytelmä, jossa on monia eri kerroksia. Näytelmän tunnetilat
ovat voimakkaita. On Virmanin toive ja uskallus lähteä vaeltamaan vieraaseen
maastoon. On Virmanin epätoivo ja kiukku, kun kaikki alkaa väsyttää, eikä
matkan päätepiste tunnu tulevan ikinä vastaan. On Virmanin suuri onni, kun hän
on vihdoin Konyan rajalla. Rumi ajaa miestä eteenpäin. Hän todellakin haluaa
matkata sinne, jonne Rumi on haudattu. Matka nostaa esiin suuria kysymyksiä,
joihin Virman hakee vastauksia.
Mikko Viitamäki ja Jari Virman
Kuva © Mitro Härkönen
|
Virmanin vaeltaminen auringon paisteessa oli toteutettu
hienolla tavalla. Valospotit kohdistettiin yksi kerrallaan paistamaan kuin
aurinko taivaalta. Matkan taittuessa ja maan pyöriessä aurinko kohdisti
säteitään eri suunnasta. Näppärästi toteutettu valaistus. Valosuunnittelun
takana on ollut Titus Torniainen. Pidin myös siitä, kuinka koreografiasta tuli esiin derv iššitanssin piirteitä. Hypnoottista katseltavaa.
Jäin esityksen jälkeen pohtimaan sitä, olisiko esityksestä
saanut vielä enemmän irti, jos yleisö olisi saanut osallistua toisen osion
keskusteluun. Toisaalta ei sitä kiellettykään. Ja voihan se olla niinkin, että jos
yleisö saisi osallistua keskusteluun, niin aktiivisen yleisön kanssa tulisi ennen
pitkää aikapula ja toisaalta hiljaisemman yleisön kanssa saattaisi syntyä
kiusallisia hiljaisia hetkiä, jos kukaan ei keksisi mitään kysyttävää. Joka
tapauksessa tulevissa esityksissäkin on mielenkiintoisia vieraita, kuten Kristian Smeds, Mikko Ijäs ja Tarja Halonen
sekä Marjatta Lehtovirta ja Kati Juurus.
Tie Konyaan on
erilainen teatteriesitys, joka pureutuu suoraan ihon alle. Lämmin suositus, jos
et ole ennakkoluuloinen erilaisia teatteriesityksiä kohtaan.
Tie Konyaan sai
kantaesityksensä Kansallisteatterin Willensaunassa perjantaina 26.4.2019.
Vaeltaja ja näyttelijä: Jari Virman
Käsikirjoitus ja konsepti: Ari-Pekka Lahti
Ohjaus ja koreografia: Panu
Varstala
Audion äänisuunnittelija, ohjaaja ja dramaturgi: Tiina Luoma
Valosuunnittelija: Titus Torniainen
Säveltäjä: Tapani
Rinne
Visualisointi: Työryhmä
Liikkeen konsultointi: Samuli
Nordberg
Visuaalinen konsultointi: Katri Rentto
Tuottajat: Hinriikka
Lindqvist (Ruska Ensemble) ja Pekka
Savolainen (Yle Draama)
Kiitos Kansallisteatterille mahdollisuudesta nähdä esitys ensimmäisen
koeyleisön joukossa. Kiitos myös kuvalainauksista.