Kansallisteatterissa
pyörii vielä muutaman kerran Marko Tapion romaanisarjaan perustuva Arktinen Hysteria. Kyseessä on varsin
mielenkiintoinen teos. Marko Tapio oli suunnitellut kirjoittavansa neliosaisen
teossarjan Suomen historiasta. Sarja jäi kuitenkin vain kaksiosaiseksi, koska
Tapio ei ehtinyt elinaikanaan kirjoittaa tarinaa loppuun saakka. Sarjan loppuosa jättää erilaisille tulkinnoille ja pohdinnoille varaa hyvin
laajalti, koska jokainen voi itse miettiä, kuinka tarina olisi jatkunut. Suomen Kirjallisuuden Seuran arkistosta on löydetty entuudestaan
tuntemattomia luonnoksia Arktisen
historian kolmannesta ja neljännestä osasta, joita on hyödynnetty
Kansallisteatterin esittämässä näytelmässä. Olihan tällaista esitystä siis
mentävä katsomaan.
Timo
Tuominen
Kuva ©
Sakari Viika, Kansallisteatteri
|
Esitys
alkaa 1960-luvulla siitä, kun insinööri Harry Björkharry (Timo Tuominen) pelkää voimalaitoksen puolesta. Vuotava pato on
murtumaisillaan ja työläiset lakkoilevat. Harryn isä Vikki (Taisto Reimaluoto) tulee sovittelemaan
tilannetta, mutta hän joutuu väkivaltaisen teon uhriksi. Yksin jäävälle
Harrylle jää kaksikymmentä minuuttia aikaa ratkoa ongelma odotellessaan puhelun
yhdistämistä äidilleen. Katsoja syöstään Björkharryn suvun ja pienen keskisuomalaisen
kyläyhteisön syövereihin. Vuosikymmenten aikana isien perintö kuormittuu yhä
painavammaksi taakaksi kantaa. Kerran tapahtunut seuraa elämässä, vaikka
tapahtuman henkilöt olisivat jo vuosia sitten siirtyneet ajasta iäisyyteen. Mikä
hinta tästä kaikesta on maksettava?
Timo
Tuominen on heittäytynyt rooliinsa raivokkaalla tavalla. Miehen mielenliikkeet
näkyvät katsojille milloin kiihkeinä intohimon tunteina ja milloin tuskan
kyynelten virtaamina. Taisto Reimaluoto osaa hypätä yhtäkkiä vanhemman miehen
roolista leikki-ikäiseksi lapsukaiseksi. Hienoa katseltavaa. Marja Salolla on näytelmässä monta
roolia. Katsojana minun piti pariin kertaan katsoa uudelleen, kun en meinannut
ymmärtää, kuka on näytelmän sokea nainen. Kyllä. Kyseessä oli Marja Salo, joka
pienillä vaatetuksen muutoksilla ja kasvojen ilmeillä muuntautui hetkessä
kiihkomielisestä naisesta varoen kulkevaksi näkövammaiseksi naiseksi. Arktisessa hysteriassa on loistava
näyttelijäkavalkadi, mutta nostan esiin vielä Heikki Pitkäsen, jonka roolisuoritukset ovat alkaneet ihastuttaa
minua yhä enemmän ja enemmän. Pidän miehen tyylistä näytellä.
Annika
Poijärvi ja Timo Torikka
Kuva ©
Sakari Viika, Kansallisteatteri
|
Arktisen hysterian dramatisoinnista ovat vastanneet Juha-Pekka Hotinen ja Atro Kahiluoto. Mielestäni miehet ovat
onnistuneet työssään hienosti. Vakavien aiheiden keskeltä löytyy pieniä
asioita, jotka tuovat hymynkareen huulille. Reija Hirvikosken puvustus oli viety kullekin aikaudelle sopivaksi,
vaikka vaatteet saattoivat ollakin samoja vuosikymmenestä riippumatta. Pidin
myös Hirvikosken niukasta lavastuksesta. Äänisuunnittelusta vastannut Juhani Liimatainen on tuonut
näyttämölle mukavaa orkesterimeininkiä. Toisinaan oli aika svengaavaa menoa.
Täytyy
myöntää, että jälleen löytyi iso aukko sivistyksestäni. Oikeasti kuvittelin,
että Arktinen hysteria on tämän
päivän teos. Minulla eivät mitkään valot syttyneet nimen Marko Tapio kohdalla. Arktinen hysteria on jo nimenä niin
moderni, ettei ihme, että tämä tyttö oli taas kerran hyvässä uskossa oman
tietämyksensä suhteen. Onneksi lippukassan myyjätär sanoi, että käsiohjelmaan
kannattaa tutustua ennen näytöstä. Totta tosiaan tästä oli apua. Vaikka
näytelmässä hypittiin vuosikymmenestä toiseen, pääsin näytelmään nopeasti
sisälle ja mielestäni se eteni hyvin loogisesti. Marko Tapion Arktista hysteria on oman aikakautensa
postmodernistinen teos. Pidin näytelmässä olleesta jännitteestä ja siitä, kuinka
näyttelijät ottivat katsekontaktia katsojiin.
Heikki
Pitkänen, Marja Salo ja Taisto Reimaluoto
Kuva ©
Sakari Viika, Kansallisteatteri
|
Kansallisteatterin
Arktinen hysteria kannattaa
ehdottomasti katsastaa. Näytelmästä löytyy monia elementtejä, joita voi verrata
tähän päivään. Tässä on näytelmä, joka antaa ajattelemisen aihetta.
Arktisen hysterian kantaesitys oli
Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä 1.3.2017.
Rooleissa:
Tarja Heinula, Petri Liski, Heikki Pitkänen, Annika
Poijärvi, Taisto Reimaluoto, Marja Salo, Timo Torikka ja Timo Tuominen
Ohjaus:
Atro Kahiluoto
Dramatisointi:
Juha-Pekka Hotinen ja Atro Kahiluoto
Dramaturgi:
Aina Bergroth
Lavastus,
projisointi- ja pukusuunnittelu: Reija Hirvikoski
Valosuunnittelu:
Ville Virtanen
Äänisuunnittelu:
Juhani Liimatainen
Naamioinnin
suunnittelu: Tuire Kerälä
Näin
esityksen medialipulla. Kiitokset Kansallisteatterille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti