Kevään viimeiset kultaposseilut tuli koettua Palvelijan ensimmäisessä ennakkonäytöksessä
tiistaina 14. huhtikuuta Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä. Olin
todella iloinen saadessani mahdollisuuden nähdä Kari Hotakaisen Martti
Suosalolle kirjoittaman Palvelijan ensimmäisten
joukossa, koska tässä näytelmässä, jos jossain, on klassikon aineksia. Palvelijan kantaesitys oli Arena-näyttämöllä
torstaina 16. huhtikuuta kuluvaa vuotta.
Ennen esitystä Kari Hotakainen oli pitämässä teatterin
lämpiössä teosesittelyä. Menimme ystävättäreni kanssa paikalle kuuntelemaan
Hotakaista, mutta valitettavasti saavuimme paikalle liian viime tipassa, vaikka emme
olekaan myöhästelevää sorttia. Lämpiö oli aivan täynnä kuuntelijoita, joten
meille ei riittänyt istumapaikkoja. Jäimme seisomaan takavasemmalle, jonne ei
ikävä kyllä kuullut Hotakaisen selostusta, joten Hotakaisen oma tarinointi
teoksesta jäi kuulematta. Harmi sinänsä, mutta toisaalta saimme ystäväni kanssa
päivitettyä omat kuulumisemme, kun siirryimme vielä kauemmas, ettemme
häirinneet muuta paikalla olevaa yleisöä.
Mutta sitten varsinaiseen asiaan. Palvelijan on ohjannut Martti Suosalo ja Raila Leppäkoski. Palvelijassa on vain yhden miehen
roolitus, jonka vetää Martti Suosalo. Visuaalinen suunnittelu on Max Wikströmin
käsialaa. Äänisuunnittelusta ja musiikista on vastannut Jussi Kärkkäinen. Tuula
Kuittinen on vastannut naamioinnista.
Martti Suosalo
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri/Arena-näyttämö
|
Palvelija on
tragikoominen monologi, joka on puettu seminaarin muotoon. Rikosylikomisario
Arto Jylhämö (Martti Suosalo) on tullut Arena-näyttämölle pitämään luentoa ”Ihmisen
luonne rikospoliisin näkökulmasta”. Seminaari käsittelee aihetta palvelijuuden
kautta. Onko joku ihminen luonnostaan palvelija vai onko se pelkkä ammatti? Jylhämö
eläytyy luentoonsa niin paljon, että rikosylikomisario muuttuu hetkessä
kätilöksi, papiksi, parturikampaajaksi. Lista jatkuu monella muulla ja Suosalon
rooli samalla hetkellä, kun henkilöhahmo vaihtuu.
Martti Suosalo
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri/Arena-näyttämö
|
Martti Suosalo on yksinkertaisesti hyvä, parempi,
paras. Hän on ilman muuta Suomen näyttelijäkavalkadin kärkijoukoissa. Mies joka
taipuu moneen. Palvelija osoittaa
jälleen kerran sen, kuinka mies yksinkertaisen loistavasti vaihtaa roolia hetkessä henkilöstä toiseen. Ei
voi muuta kuin ihmetellä, kun katselee miehen työskentelyä lavalla. Suosalo ei
yliesitä. Hän vain eläytyy kulloiseenkin rooliinsa täydellisesti. Esimerkiksi vähäinen
pään heilautus saattaa tuoda sillä hetkellä olevaan rooliin sen jonkin, joka tekee
kyseisestä roolista täydellisen. Martti on mahtava. Ylistyssanoja voisi jatkaa
loputtomiin.
Palvelija, joka on
puettu seminaarin muotoon, saa välillä koomisia piirteitä, välillä jännittäviä,
välillä saattaa jopa hieman itkettää. Palvelija
on monipuolinen esitys, vaikka näyttelijöitä on vain yksi. Näytelmässä riittää
vauhtia, eikä tylsiä hetkiä taatusti tule. Seminaarissa on punainen lanka, joka
vie näytelmän vääjäämättä kohti loppua, joka saattaa olla yllättävä. Palvelijassa on myös mahdollisuus
interaktiivisuuteen. Rikosylikomisario Jylhämö heittää yleisölle aina välillä
kysymyksiä tai pappi pyytää yhtymään virrenveisuuseen. Harmi, että suomalainen
yleisö, minä mukaan luettuna, on kankeaa, eikä helposti tällaiseen taivu. Jos
siis olet menossa katsomaan Palvelijaa,
ole rohkea ja heittele Jylhämölle vastauksia ja veisaa virttä.
Martti Suosalo
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri/Arena-näyttämö
|
Näytelmän visuaalisuus on yksinkertaista, mutta tehokasta. Värien
ja musiikin tai äänien yhdistelmillä saadaan näytelmään paljon lisätehoja
aikaiseksi. Nämä tukevat Suosalon esitystä loistavasti.
Palvelija herätti
paljon ajatuksia. Kuinka pienestä on kiinni, että ihminen saattaa joutua
syöksykierteeseen. Kuinka toiset ihmiset jaksavat kuunnella päivästä toiseen
toisten ihmisten minäkeskeisiä tarinointeja. Kuinka paljon palvelualan
ammattilaisia oikeastaan onkaan, kun asiaa tarkemmin ajattelee.
Teatteri-ilta arkiviikon keskellä on aina mukava ja
rentouttava kokemus. Palvelijaa voin
suositella kaikille. Martti Suosalon ammattitaito tekee illasta todellisen
nautinnon.
Kiitos Helsingin Kaupunginteatterille kuvalainauksista.
Minä uskalsin hoilata virttä ja kyllä se teki hyvää!
VastaaPoistaHienoa,että uskaliaita riittää. Olisiko suomalainen yleisö muuttumassa rohkeammiksi vähitellen?
PoistaMutta en laulakaan muuta kuin virsiä ja joskus sukujuhlissa Nälkämaan laulua :)
Poista:D
PoistaTämähän oli, juuri kuten hienosti kuvailet, aivan loistava. Juuri olin tänään katsomassa vierailuesitystä tästä. Suosalon ilmiömäinen kyky esittää kahta eri henkilöä vain asentoa ja ääntään muuttamalla on jotain ainutlaatuista. Hän on yhtä virtuoosimainen kuin Veikko Sinisalo muinoin esittäessään "Täällä Pohjantähden alla" hattua kääntämällä.
VastaaPoistaTotta ihmeessä olisin yhtynyt tuohon virrenveisuuseen muuten, mutta kyseinen virsi on kyllä minulle täysin outo... Enpä ole minäkään ollut tällaista "interaktiivista" teatteriesitystä katsomassa, paitsi yhdessä Ulla Tapanisen "Lava-ammuntaa" hän pisti kirjaimellisesti pullon kiertämään ja hömpsyt kaikille ;-)
Täytyy hankkia käpäliini se Hotakaisen kirja tästä, "Henkireikä". Hotakainen on piikikäs ja sarkastinen, mutta myöskin tarkka havainnoija.
Kiva, että pidit Palvelijasta. Itselleni tuli mieleen, että pitäisi melkein mennä syksyllä katsomaan esitys uudestaan, niin näkisi, kuinka näytelmä on elänyt ja kasvanut alkuajoista.
PoistaItsekään en ole lukenut Henkireikää, mutta täytyy laittaa lukulistalle. Hotakaisen tekstit ovat todellakin loistavia.
Tuo Ulla Tapanisen hömpsyt kaikille kuulostaa hauskalta ja hulvattomalta.
Lahden kaupunginteatterissa eilen illalla yleisö lauloi kiitettävästi mukana. Onkohan virsi joka esityksessä sama? Eilen laulettiin kuuluisa "Titanic-virsi" Sua kohti herrani, jota sitkeän mutta vahvistamattoman perimätiedon mukaan Titanicin orkesteri olisi soittanut laivan upotessa. Suosalo on kyllä ihan mahtava ja teki täyttä oikeutta Hotakaisen tekstille.
VastaaPoistaNyt täytyy sanoa, ettei ole mitään muistikuvaa, mikä virsi oli kyseessä. Saattaa kyllä hyvinkin olla, että olit Titanic-virsi. Vieläkin harmittaa, ettei ennakkonäytöksen yleisö rohjennut lähteä veisaamaan virttä.
PoistaSuosalo on todella taitava ja monipuolinen näyttelijä, jota on ilo katsoa teatterin näyttämöllä. :)