Kuinka puoli vuosisataa sitten kantaesityksensä saanut
näytelmä voi vieläkin olla ajankohtainen ja koskettava esitys? Tällaisia
ajatuksia nousi mieleeni, kun perjantaisen, lähes kolmituntisen näytelmän
jälkeen astelin kohti rautatieasemaa. Kävin katsomassa Helsingin
Kaupunginteatterin esittämän Hinnan,
joka pohjautuu Arthur Millerin teokseen
The Price (1968). Miller on totisesti
ollut nero. Näytelmä on hieno.
Victorin (Santeri
Kinnunen) on vihdoin tartuttava härkää sarvista ja myytävä edesmenneen
isänsä jäämistö, koska asiaa ei voi enää yksinkertaisesti lykätä. Victorin
vaimo Esther (Aino Seppo) tuskailee
miehensä saamattomuutta ja sitä, ettei Victor edes voinut ottaa yhteyttä
veljeensä Walteriin (Eero Aho).
Victor on yrittänyt, mutta eihän menestyksekästä lääkäriveljeä niin vain saa
puhelimen päähän. Sitä paitsi Victorhan isänsä kanssa asui ja huolehti hänen
hyvinvoinnistaan, joten on oikeastaan hänen asiansa huolehtia myös jäämistöstä. Ja nyt on kuitenkin tulossa paikalle antiikkikauppias Solomon
(Esko Salminen). Asiat saadaan
päätökseen ja elämä voi jatkua ehkä hieman taloudellisesti turvatumpana.
Santeri Kinnunen ja Eero Aho
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Jestas, mikä näyttelijäjoukko näyttämöllä onkaan! Huh huh!
Pieni ihminen ihan jo menee mykäksi nämä taiturit nähdessään. Ei voi muuta
sanoa, kuin mahtavaa! Santeri Kinnunen Victorin poliisipuvussa on kärsimätön ja
katkeroitunut mies. Hänen elämänsähän on mennyt pilalle huikentelevaisen
Walterin takia. Estherinä Aino Seppo inhoaa miehensä säälittävän
huonopalkkaista poliisiuraa, vaikka onkin valmis tukemaan miestään. Toisaalta
aina silloin tällöin kannattaa ottaa drinkki tai kaksi, että tämän kaiken
kestäisi. Esko Salminen puolestaan Solomonin vaatteissa on täynnä luonnetta.
Salminen tulkitsee 89-vuotiasta Solomonia eleineen ja ilmeineen aivan
käsittämättömän hienosti. Salminen kietoo katsojat mystiseen tunnetilaan. Muut
näyttelijät puolestaan roolinsa puolesta ärsyyntyvät vahukseen hyvin herkästi.
Ei kesken kaupantekojen voi alkaa syödä kananmunaa. Esko Salminen on todella taitava. Eero
Ahon saapuessa paikalle alkaa tunnelma näyttämöllä tiivistyä entisestään. Ahon
rooli on kuin tuhlaajaveljen paluu. Mies saapuu suurin elkein, mutta vähitellen
mies alkaa paljastella yksityiskohtia sekä omasta että Victorin elämästä.
Esko Salminen
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Hinta on
intensiivinen näytelmä, joka vaatii näyttelijöiltä paljon, mutta myös
katsojilta. Näytelmää ei voi missään tapauksessa mennä katsomaan väsyneenä,
koska näytelmässä on jatkuvaa dialogia. On myös hienoja ja pitkiä monologeja,
jotka näyttävät, kuinka taitavia tekijöitä näyttämöllä nähdään. Kuinka ihmeessä
näyttelijät voivat muistaa tuollaisia puheenvuoroja, joita näytelmässä
kuullaan? Pidin myös siitä, kuinka näyttelijät saivat aikaan jännitettä ilmaan.
Victorin, Walterin ja Estherin muutaman minuutin hiljaisuus näyttämöllä oli
mykistävää. Jos jännitettä voisi leikata, niin tässä olisi ollut kohtaus, josta
olisi viipaleen voinut leikata.
Paavo Westerberg
on tehnyt loistavaa työtä ohjaajan roolissa. Näytelmän palaset ovat kohdallaan.
Mitään ei puutu, eikä mitään ole liikaa. Yksi, josta nautin näytelmässä todella
paljon, olivat valot. Valosuunnittelusta on vastannut Kalle Ropponen. Näytelmässä on yksinkertainen valaistus, mutta se
pelaa. Välillä hehkulamput himmenevät, varjot pitenevät ja terävöityvät.
Toisinaan valokeila kohdistuu monologia pitävään näyttelijään, jolloin muut
jäävät varjojen katveeseen. Mielettömän hienosti toteutettu valaistus, joka
tukee näytelmän kulkua.
Aino Seppo
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Hinta on kuvaus
veljeydestä ja sukulaisuussuhteiden luomista paineista. Hinta on monimerkityksellinen nimi näytelmälle. Ei puhuta
pelkästään rahasta, vaan myös arvoista ja valintojen merkityksistä. Tämä
näytelmä ei vanhene vuosien saatossa. Näytelmä kuvaa elämää sellaisena kuin se
on nyt, millainen se on ollut ja millainen se tulee olemaan. Helsingin
Kaupunginteatterin Hinta on näytelmä,
jota ei kannata jättää väliin, jos nauttii esityksestä, joka herättää
ajatuksia.
Hinta sai
ensi-iltansa Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä torstaina
1.2.2018.
Rooleissa: Eero Aho, Santeri Kinnunen, Esko Salminen ja Aino
Seppo
Suomennos: Aleksi
Milonoff
Ohjaus: Paavo Westerberg
Dramaturgi: Henna
Piirto
Lavastus ja puvut: Antti
Mattila
Valosuunnittelu: Kalle Ropponen
Äänisuunnittelu: Aleksi
Saura
Naamiointi ja kampaukset: Tuula Kuittinen
Näin
esityksen pressilipulla. Kiitos Helsingin Kaupunginteatterille, kuten kiitos
myös kuvalainauksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti