Ystäväni kysyi minulta, lähtisinkö katsomaan
improvisaatioteatteria. Minähän olin tietysti heti valmis, koska improvisoinnit
laittavat yleensä ihmislapsen nauramaan. Suuntasimme katseemme siis Järvenpää-talolle
lauantaina 2. huhtikuuta. Improvisaatioteatteri Stella Polaris tekee kevään
aikana kymmenen kaupungin Stella Polaris goes Paikkakunta -kiertueen. Vielä on pari esitysiltaa jäljellä, jos
improvisaatio kiinnostaa.
Stella Polaris goes
Paikkakunta –kiertueen näyttelijät ovat Jussi Vatanen, Tobias
Zilliacus sekä Niina Sillanpää.
Esityksen musiikista vastaavat Jouni
Kannisto ja Hannu Risku.
Improvisaatioteatterin ideahan on siinä, että
käsikirjoitusta ei ole. Juoni on avoin. Tapahtumapaikka on avoin. Roolihahmotkin
ovat avoinna. Ajatuksena on, että yleisö osallistuu esityksen tekemiseen
antamalla aiheita, jonka kautta käsikirjoitus syntyy paikan päällä lavalla. Stella Polaris goes Paikkakunta –kiertueella
ammennetaan esitys kunkin esityspaikkakunnan legendoista, tapahtumista ja
keskeisistä paikoista. Koskaan ei voi tietää, mitä tuleman pitää.
Kuinka Järvenpää-talon esitys sitten sujui? Näytelmään
keksittiin heti alkumetreillä kaksi pääosan esittäjää. Kirsi, 32-vuotias
automekaanikko (Niina Sillanpää) sekä Jorma, 40-vuotias keinosiementäjä (Jussi
Vatanen). Kirsin ja Jorman kanssa elettiin ensitapaamisesta siihen, kun
pariskunta oli ollut viisitoista vuotta naimisissa. Kirsin ja Jorman tarina oli
esityksen runko, mutta tapahtui lavalla paljon muutakin. Golfaajaa näyttelevä
Tobias Zilliacus sai tietää, että tulinen espanjatar Rosalita, jonka kanssa
miehellä oli ollut kaksi vuotta aikaisemmin suhde, odotti miehelle lasta.
Kyllä. Raskaus oli kestänyt kaksi vuotta. Synnytyskin lavalla nähtiin. Rosalita
synnytti kaksivuotiaan Rosamundan (Niina Sillanpää).
Tobias Zilliacus valloitti lavan. Mies on todella taitava
vangitsemaan katsojan huomion. Niina Sillanpää osasi ottaa loistavasti
kontaktia yleisöön. Pidin etenkin Sillanpään jutustelusta yleisön kanssa ennen
esitystä. Jussi Vatanen puolestaan osasi eläytyä rooleihinsa ammattitaidolla.
Hienoa ja hauskaa katseltavaa. Musiikki kaipaa erityiskiitokset. Mahtavaa heittäytymistä ja musiikkilajin vaihtamista kohtauksesta toiseen. Kyllä
tykkäsin.
Oliko kaikki sitten improvisaatiota? Vaikka esitys oli
improvisoitua, mielestäni joissain kohdissa hieman näkyi se, että
näyttelijöillä oli tietty runko, jonka avulla esityksen vetivät läpi. Ensimmäisen
puoliajan aikana näyttelijät ottivat selkeästi enemmän kontaktia yleisöön.
Väliajalla yleisö sai kirjoittaa paperilapuille lauseita, joita näyttelijät
hyödynsivät toisella puoliajalla. Toisessa näytöksessä lavalle nostettiin myös
yksi ikänsä Järvenpäässä asunut henkilö, jota näyttelijät haastattelivat. Tämän
olisin ehkä tehnyt toisin. Olisin itse ammentanut Järvenpää-tietoa koko yleisöstä,
koska tällä tavoin oltaisiin ehkä saatu hieman enemmän sekoitettua soppaa.
Entä käytiinkö esityksessä läpi Järvenpään legendoja? Ei,
vaikka Sibelius ja Ainola mainittiinkin. Tapahtumista Järvenpään puistoblues
sai kyllä mukavasti näytelmäaikaa. Hauskaa oli jopa se, että puistoblues, joka
syntyi aikoinaan muutaman hengen ideasta, osattiin näytelmässä esittää hyvin
samantyylisesti. Tai ainakin voisin kuvitella (tai ehkä olen jostain lukenut),
että ensimmäisen puistobluesin lavaa oli rakennettu sillä porukalla, joka idean
oli keksinyt. Järvenpään rantapuisto sai myös paljon tilaa näytelmässä, ja
miksi ei saisi. Onhan se aika keskeinen paikka Järvenpäässä.
Liekö lauantai-ilta huono vaihtoehto improvisaatiolle, koska
sali oli lähes tyhjä. Hienosti yleisö kuitenkin oli mukana esityksen teossa ja
näyttelijät ja muusikot jaksoivat vetää täysillä pienelle yleisölle. Ainakin
esitys oli ehkä intiimimpi, kun yleisöä oli vähänlaisesti. Kyllä improvisaatioteatteria kannattaa käydä katsomassa. Mukavaa vaihtelua, kun yleisö on interaktiivisesti mukana esityksen teossa.
© Improvisaatioteatteri Stella Polaris
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti