Se tunne, kun istut teatterin katsomossa ja tunnet eläneesi näyttämöllä olevan hetken itsekin. Kansallisteatterin Dosentit on enemmän ajan hengessä kuin voisi kuvitellakaan. Vaikka näytelmä sijoittuu yliopistomaailmaan, on tällaisia tilanteita ja konflikteja varmasti jokaisella työpaikalla. Yhteenottoja. Muka rakentavaa ja asiallista keskustelua. Uraportailla kohoamisen tavoittelua. Juha Jokela on nero. Mies on pureutunut nyky-yhteiskunnan työelämärakenteeseen todella perusteellisesti.
Ria Kataja Kansallisteatteri: Dosentit (2021) Kuva © Katri Naukkarinen |
Johanna Virtanen (Ria Kataja) on sosiaalipsykologian professori. Hän alkaa tutkia yliopistotutkijoiden hyvinvointia yhdessä entisen opiskelijansa Fiona Eskolan (Marja Salo) kanssa. Fiona on post-doc-tutkija, joka kipuilee talousvaikeuksien ja lapsiperheen arjen keskellä. Johannalla ja Fionalla on tutkimuksessa omat hankaluutensa. Lisää ongelmia aiheuttaa Johannan ex-mies Eero Henrik Palola (Hannu-Pekka Björkman), joka haluaa lohkaista tutkimuksesta itselleen mojovan kakkupalan. Johanna joutuu yliopiston rehtorin Leena Helander-Koskelan (Maria Kuusiluoma) kanssa napit vastakkain tuon tuosta. Rehtori on julkisuushakuinen. Häntä ei kiinnosta yliopistotutkijoiden hyvinvointi. Lisää vettä myllyyn tuo yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan dekaani Mikko Heinilä (Tommi Korpela). Heinilä on valmis tekemään mitä tahansa, jotta saisi yliopiston johdolta pisteitä ja papukaijamerkin.
Ria Kataja. Huh huh! Ihan oikeasti, mikä nainen! Kataja on
lähes kolmetuntisen näytelmän joka kohtauksessa mukana. Hän on äänessä. Hän vetää
pitkiä monologeja ja käy monimutkikkaita dialogeja. Hän uppoutuu roolihenkilönsä
sisään kokonaisvaltaisesti. Innostus, epätoivo, loppuun palaminen. Mitä vain,
niin tämä nainen hoitaa sen upealla tavalla. Ria Kataja on tähti.
Marja Salo ja Ria Kataja Kansallisteatteri: Dosentit (2021) Kuva © Katri Naukkarinen |
Fionan roolissa oleva Marja Salo näyttelee uskottavasti somekiukkuista naista. Hän twiittaa pahan olonsa somemaailman luettavaksi. Hän saa lokaa niskaansa enemmän kuin tarpeeksi, mutta tämäkään ei naista pysäytä. Hän vastaa loanheittäjille yhä uusilla ja uusilla twiiteillä. Kirosanat kuuluvat niin ikään naisen twiittivarastoon. Pakko on myös hehkuttaa Maria Kuusiluomaa. Voi jestas, mikä rehtori ja esimies! Varsinainen ämmä. Oikeasti tekisi mieli kirjoittaa bitch, mutta koska en pidä vieraiden kielten sekoittamisesta suomenkieliseen tekstiin, niin mennään ämmällä. Voin hyvin kuvitella, kuinka tällainen esimies provosoisi työpaikoilla huonoa ilmapiiriä. Kauhukuva suorastaan.
Näytelmän lavastus on tehty panoptikon-tyyppiseen
puolikaareen, jonka on kehittänyt 1700-luvun lopulla filosofi Jeremy Bentham.
Benthamin kehittämä panoptikon on vankilatyyppi, jossa vankeja pystytään
tarkkailemaan ilman, että vangit tietävät, milloin heitä tarkkaillaan. Tämä sopii
näytelmän teemaan paremmin kuin uskoisikaan. Ikinä ei tiedä, mistä silmät
seuraavat sinua. Lavastuksen on suunnitellut Kati Lukka.
Hannu-Pekka Björkman, Tommi Korpela ja Ria Kataja Kansallisteatteri: Dosentit (2021) Kuva © Katri Naukkarinen |
Dosentit on loistava kuvaus nyky-yhteiskuntamme työelämän ongelmakohdista. Asioista, joista ei yleensä puhuta. Parempi lakaista ikävät asiat maton alle, niin niitä ei ole olemassa. Näytelmän henkilöhahmot ovat mahtavia karikatyyrejä. Tällaisia henkilöitä löytyy varmasti jokaiselta työpaikalta. Vaikka näytelmän aihe on rankka, on pakko silti hymyillä. Näytelmää katsoessa avautuu myös näkymä sille, kuinka itse toimii työyhteisössä. Ehkä pitäisi itsekin välillä vilkaista peiliin.
Dosentit on näytelmä, jota suosittelen kaikille työelämän asiantuntijoille, esimiehille, toimihenkilöille ja ihan kaikille, jotka ihmettelevät, miksi töissä ei menekään niin kuin kuvittelisi. Kilpailu viisaudesta ja nokkeluudesta on kovaa peliä, eikä sen tarvitse tapahtua yliopistomaailmassa, vaan sitä tapahtuu kaikkialla.
Kansallisteatterin Dosentit sai kantaesityksensä
Suurella näyttämöllä keskiviikkona 15.9.2021.
Rooleissa: Hannu-Pekka Björkman, Ria Kataja, Tommi Korpela,
Maria Kuusiluoma, Otto Rokka (TeaK) ja Marja Salo sekä videolla Snezhina
Petrova
Lavastus: Kati Lukka
Pukusuunnittelu: Auli Turtiainen
Valosuunnittelu: Nadja Räikkä
Musiikki ja äänisuunnittelu: Tuuli Kyttälä
Videosuunnittelu: Timo Teräväinen
Naamioinnin suunnittelu: Tuire Kerälä
Dramaturgit: Minna Leino ja Hanna Suutela
Näin esityksen medialipulla. Kiitos Kansallisteatterille.
Hahmot kuulostaa juuri siltä että näitä löytyy joka työpaikalta. Kiitos vinkistä, olisi mukava käydä tämä katsomassa.
VastaaPoistaTämä oli kyllä upea näytelmä, vaikka aihe olikin rankka. Aivan uskomattoman hyvin Juha Jokela on osannut pureutua työelämän ongelmakohtiin.
PoistaKiitos kun kävit katsomassa puolestani. Ahistaa jo ajatuskin tuosta realismista, puren nyrkkiä blogiasi lukiessa. Tätä tää työelämä on, onneksi ei nykyisessä työpaikassani ainakaan noin räikeänä.
VastaaPoistaKannattaa kyllä mennä itsekin katsomaan. Aivan mielettömän hyvä teatteriesitys, vaikka aihe olikin rankka. :)
Poista