Nappasin kirjastosta mukaani Vilja-Tuulia Huotarisen
toimittaman Taskunovellit (Karisto,
2013). Ajattelin, että olisi mukava taas vaihteeksi lukea lyhyitä kertomuksia. Kirjassa
on yksitoista novellia eri kirjailijoilta sekä yksi sarjakuvanovelli yhdeltä
sarjakuvataiteilijalta. Kirjailijoita ovat Anu Holopainen, Ville Hytönen, Riku
Korhonen, Tuomas Kyrö, Sirpa Kähkönen, Laura Lindstedt, Rosa Meriläinen, Tiina
Raevaara, Eino Santanen, Petri Tamminen ja Taija Tuominen. Sarjakuvataiteilijana
on Tommi Musturi.
Riku Korhosen Leipäjono
olisi muuten ollut mielestäni hyvä, mutta en pitänyt Korhosen rinnastuksesta
heti novellin alussa, jossa annetaan kymmenelle köyhälle kirja. Kaksi niistä
osaa avata kannet ja toinen osaa jopa lukea. Tämän on kenties tarkoitus olla
ironista, mutta minä en sitä tästä löytänyt. Köyhä ihminen voi olla hyvinkin
viisas.
Rosa Meriläisen Pieni
naiskaartilainen oli synkkä ja surullinen tarina. Novellista löytyvä
äidinrakkaus kuitenkin toi tarinaan hieman valoa ja lohtua.
Niin paljon kuin Tuomas Kyrön kirjallisuudesta pidänkin, oli
Kyrön novelli Kaksijakoinen Raimo
täysi floppi. Novelli ylilihavan miehen surkeasta kohtalosta. Tämä ei
naurattanut yhtään, vaikka tästä ehkä olisi pitänyt löytää jotain hauskaa.
Entä sitten Petri Tammisen Erään ihailijan päiväkirjasta novelli? Päiväkirjan kirjoittaja on
rakastunut kirjailija Petri Tammiseen. Huoh. Oikeasti. Tämänkin olisi
luultavasti pitänyt huvittaa, mutta näin novellin enemmän sellaisena, jolla
Tamminen pyrkii kohentamaan omaa itsetuntoaan. Tämä on luultavasti täysin väärä
tuomio, mutta maallikkolukija näki asian tällä tavoin.
Eino Santasen Nyt ulos
ja tapaamaan ihmisiä, Pekka! novellissa Pekka yrittää tavoittaa
vuokranantajaa. Vaikea oli tavoittaa ja vaikea oli tavoittaa myöskään minun
ymmärrystä.
Tommi Musturin Musta
kappale on Taskunovellien
sarjakuva. Mustavalkoinen. Siitä ei sitten enempää, koska en ymmärtänyt sitä.
En alkuunkaan.
Mielestäni kirjan paras novelli on Anu Holopaisen Yksi kaksi kolme neljä viisi NYT!.
Kesäinen tarina kahdesta tyttölapsesta ja heidän touhuistaan.
Kammottavin tarina lienee Tiina Raevaaran Puutarhurin tyttäret. Pieneen tarinaan on saatu kauhukertomuksen ainekset.
Ville Hytösen Sellaisena
iltana kertoo miehen haluista ja toiveista. Novelli oli ihan luettava,
mutta ei mitenkään erityisen mieleenpainuva.
Kirjan parhaimmistoon kuuluu mielestäni myös Sirpa Kähkösen Sorbettisydän. Novellissa kaivataan
kotiin jäänyttä poikaystävää ja muistellaan mehujäitä myyvää poikaa. Hienoa
kerrontaa.
Taija Tuomisen Elämä
ei ole kebab-passi on rankka tilitys rakkaudesta ja mustasukkaisuudesta. Ahdistava
kertomus on saatu tiivistettyä muutamaan sivuun. Erinomaista tekstiä.
Taskunovellien
viimeinen kertomus on Laura Lindstedtin Slam
Book eli kertomus siitä kuinka sinun isäsi nussi hänen äitiänsä. Koululuokan
yhdeltä oppilaalta varastetaan vihko, johon oppilas on pyytänyt
luokkatovereitaan vuorotellen vastaamaan kysymyksiin. Slam bookin kiertäessä
oppilaalta toiselle ja päätyen lopulta omistajalle, saa omistajakin vihdoin
selvyyden, miksi luokkakaverit ovat naureskelleet hänelle. Novelli kuuluu kirjan
parhaimmistoon, vaikka aiheeltaan onkin aika raadollinen.
Takakannen tekstin mukaan Taskunovellin ahmaisee nopeasti, mutta jälkimaku säilyy pitkään.
Kenties koko loppuelämän? Kyllä, kokoelman luki nopeasti, mutta ei se minua sytyttänyt.
Novellit jäivät irrallisen tuntuisiksi, eikä mikään jäänyt erityisesti
mieleeni. Jos kuitenkin kaipaat nopealukuista tekstiä, lue ihmeessä kirja.
Kirjalle annan tähtiä 2½ (asteikko 1-5).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti