Helsingin Kaupunginteatterin suuren näyttämön lämpiö kuhisi hyväntuulista porukkaa lauantai-iltapäivänä auringon porottaessa täydeltä laidalta teatterin suurista ikkunoista. Ilmassa oli selvästikin odotuksen tuntua. Teatterin ovet ovat vihdoinkin avautuneet suurelle yleisölle. Lisäkihelmöintiä ilmaan toi odotus, mitä iltapäivän näytelmä Mikko Räsäsen tulevaisuus toisi tullessaan.
Mikko Räsänen (Martti Suosalo) on alakuloinen mies.
Hänen vaimonsa on kuollut ja arjesta on nyt selvittävä kahdestaan 18-vuotiaan
pojan, Aapon (Paavo Kääriäinen), kanssa. Isä haluaa pojalleen parempaa
elämää. Hän haluaa, että poika opiskelee ja pääsee elämässään eteenpäin, eikä
juutu kaupungin työmieheksi, kuten hänelle itselleen kävi. Mikon tulevaisuudenkin piti olla täysin toisenlainen. Mikon edesmennyt isä (Pekka Huotari) toivoi
samalla tavoin pojalleen parempaa elämää, mutta toisin kävin. Mikko päätyi
samalle alalle isänsä jalanjälkiä seuraten.
Rauno Ahonen ja Martti Suosalo Helsingin Kaupunginteatteri: Mikko Räsäsen tulevaisuus (2022) Kuva © Otto-Ville Väätäinen |
Räsäsen Mikon työpäivät venyvät ja paukkuvat kaupungin vesihuollon saneeraustyömaalla. Oikeasti ei saa puhua vesihuollon työmaasta, vaan asiaa on kaunisteltava. Kaupunkilaisille työmaa on myyty pyörätiehankkeena. Palvelumuotoilija Lasse Kosonen (Rauno Ahonen) eksyy polkupyöränsä kanssa työmaalle ja on heti napit vastakkain työntekijöiden kanssa. Kosonen ei jätä asiaa siihen, vaan syyttää Räsästä uhkailusta ja aikoo viedä asian niin pitkälle, että Räsänen voi heittää haalarit narikkaan lopullisesti.
Samaan aikaan kaupungin suunnittelutoimistossa insinööri
Niemi (Jari Pehkonen) riehaantuu omista, mielestään loistavista,
ideoista. Hän on kehittänyt keinon, jolla työntekijöiden ahkeruutta voidaan
seurata. Niemi on myös ihastunut pormestariin (Vappu Nalbantoglu).
Insinööri haaveilee romanttisista kohtaamisista pormestarin kanssa, vaikka
nainen ei anna miehelle minkäänlaista vastakaikua. Pormestari sen sijaan haluaa
järjestää työmaalle näyttävän striimattavan Kaupunkitapauksen, jonka avulla
kaupunkilaisille näytetään pyörätien olevan valmis. Arvatahan voi, etteivät
asiat mene hyvin, jos viemärityömaata esitellään valmiina pyörätienä.
Katastrofin ainekset ovat valmiina.
Raili Raitala, Vappu Nalbantoglu ja Jari Pehkonen Helsingin Kaupunginteatteri: Mikko Räsäsen tulevaisuus (2022) Kuva © Otto-Ville Väätäinen |
Mika Ripatin näytelmäteksti avautuu katsojalle hyvin realistisena työmaakuvauksena. Viemärityömaalla on selkeä hierarkia. Eri kulttuurit kohtaavat ja lyövät päitään yhteen. Suomen kieli taipuu, jos on taipuakseen, mutta ainakin tärkein V-alkuinen täytesana on opittu työntämään joka väliin. Hierarkkisuus ei pääty tietenkään työmaalle. Se jatkuu suunnittelutoimistossa yliärsyttävän insinöörin pääkopassa sekä tietenkin palvelumuotoilija Kososen ylemmyydentuntoisessa elämässä. Aivan käsittämättömän hienoja roolivetoja näyttelijöiltä. Suosalo osaa asettua työmiehen haalareihin. Hän on hyväksynyt paikkansa maailmassa, vaikka miestä onkin hieman liikaa murjottu. Pehkonen osaa olla oikea nilviäinen kaikessa kehittelytyössään. Hän ei halua kuunnella ketään, eikä nähdä metsää puilta. On vain hänen visionsa. Rauno Ahonen puolestaan on varsinainen ällötys. Vaikka Räsänen tulee reilusti vastaan, mies puukottaa heti, kun saa siihen mahdollisuuden.
Lavastuksen takana on ollut Antti Mattila. Täytyy
myöntää, että lavastus on nerokkaasti tehty. Valtava työmaabarrikadi puolittaa
suuren näyttämön. Kohtauksesta toiseen siirrytään pyörittämällä näyttämöä,
jolloin voidaan hetkessä siirtyä esimerkiksi Räsästen keittiöön tai Kososten
olohuoneeseen. Barrikadilla on myös loistava tehtävä siinä, että muusikko Joakim
Berghäll musisoi barrikadilla näyttävästi ja kaiken yläpuolella. Upeaa
katseltavaa ja kuunneltavaa.
Rauno Ahonen ja Martti Suosalo Helsingin Kaupunginteatteri: Mikko Räsäsen tulevaisuus (2022) Kuva © Otto-Ville Väätäinen |
Heikki Kujanpään ohjaama näytelmä etenee sujuvasti kohtauksesta toiseen. Katsojan ei tarvitse kuin keskittyä näytelmän tajunnanvirtaan. Näytelmä antaakin hyvin paljon. Se ravistelee katsojaa. Se antaa muistutuksen, millaisia työpaikkoja ihmisillä on, ja millaisia vaikeuksia heillä saattaa olla. Pelkkä haalariasuinen työmies ei ole insinöörimiestä tai palvelumuotoilijaa alemmassa ihmisryhmässä, vaikka usein näin ajatellaan. Näytelmä luo myös toivoa sille, että tuleva sukupolvi on nykyistä viisaampi ja osaa nähdä, kuinka kaikenlaisia uurastajia tarvitaan, jotta infrastruktuurit toimivat.
Mikko Räsäsen tulevaisuus on draama, joka sisältää herkullisia komediallisia hetkiä, mutta myös synkkää alakuloa ja epätoivoa. Näytelmän loppuhetkiin on saatu tiivistettyä dramaattisuus kaikessa syvässä ahdingossa. Kerrassaan hieno ja ajatuksia liikkeelle laskeva esitys.
Mikko Räsäsen tulevaisuus sai ensi-iltansa Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä perjantaina 11.3.2022.
Rooleissa: Rauno Ahonen, Pekka Huotari, Sanna-June Hyde, Vappu Nalbantoglu, Jari Pehkonen, Martti Suosalo, Paavo Kääriäinen, Lumi Aunio, Martti Manninen, Maksim Pavlenko ja Raili Raitala
Muusikko: Joakim Berghäll
Ohjaus: Heikki Kujanpää
Sävellys: Timo Hietala
Dramaturgi: Ari-Pekka Lahti
Lavastus: Antti Mattila
Pukusuunnittelu: Elina Kolehmainen
Valosuunnittelu: Petteri Heiskanen
Äänisuunnittelu: Eero Niemi
Naamioinnin suunnittelu: Jutta Kainulainen
Videosuunnittelu: Toni Haaranen ja Patrik Åhlgren
Mikko Räsäsen tulevaisuus on Mika Ripatin trilogian kolmas ja itsenäinen osa. Edelliset osat ovat olleet There’s No Harri (2012) ja Vakavuusongelma (2016).
Näin näytelmän medialipulla. Lämmin kiitos Helsingin Kaupunginteatterille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti