Tammikuussa, kun mietin kevään teatteri-iltoja, heräsi
mielenkiintoni Michael Baranin käsikirjoittamaa
uutuusnäytelmää Tyttö, joka käveli
kohtaan. Onneksi varasin liput Kansallisteatterin esitykseen, koska taas tuli
nähtyä ja koettua jotain koskettavaa, eikä pelkästään iki-ihanan Seela Sellan takia.
Nuori nainen Eret (Aksa
Korttila) rakastaa pitkiä kävelylenkkejä. Eräänä iltana tapahtuu jotakin,
joka aiheuttaa Eretin vakaaseen ja rauhalliseen sinkkuelämään muutoksen. Eretin
naapuri Edith (Pirjo Määttä) törmää
pyörällään Eretiin. Törmäyksestä toivuttuaan Eret näkee Edithin. Edithissä on
jotain tuttua ja turvallista. Aivan kuin Eret olisi törmännyt vanhaan ja hyvään
ystävään, vaikka naiset eivät ole ikinä aiemmin toisiaan nähneet. Ikäeroakin on
niin paljon, että Edith voisi olla Eretin äiti. Naisten välille syntyy
omituinen ystävyyssuhde. Eretiä kiehtoo Edithin valtavan iso huoneisto ja kaikki
se, mitä huoneisto ja sen omistaja pitävät sisällään. Edithin lähtiessä
matkalle, pyytää hän Eretiä kastelemaan kukat. Tästä syntyy uusi töytäisy, joka
vie Eretin vanhan naisen, Ewan (Seela Sella), luo.
Seela Sella, Pirjo Määttä ja Aksa Korttila
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Näyttämöllä nähdään vahva naistrio. Itselleni Aksa Korttila
on uusi tuttavuus näyttämöllä, mutta voi kuinka tykkäsin nuoren naisen
voimakkaasta eläytymisestä. Artikulointi on mahtavan selkeää. Rakastan
tällaista, kun näyttelijän sanoja ei tarvitse arvailla. Toisaalta ei tarvinnut
arvailla Pirjo Määtän ja Seela Sellan puheitakaan. Molemmat naiset ovat tietysti
kunnon konkareita, mutta loistavia sellaisia. Pidin siitä, kuinka Pirjo Määttä pääsi
tuomaan omaa ammattitaitoaan esiin näyttämöllä. Jotenkin kerta kerralta ihastun
Määtän näyttelijäntaitoihin enemmän ja enemmän. Niin, ja Seela Sella. Ihan
oikeasti aivan uskomaton tapaus. Seela Sella ei edes tarvitse kehusanoja, koska
sen vain näkee, että nainen elää ja hengittää teatterista.
Seela Sella
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Tyttö, joka käveli
on vaikuttava ja intensiivinen näytelmä. Välillä tuntuu siltä, että unohtaa
hengittää, kun keskittyy näytelmän monologeihin ja vain kuuntelee ja imee
sanoja itseensä. Näytelmässä on todellakin paljon monologeja, mutta esitys on
hienon tasapainoinen, eikä kukaan naisista tule millään tavoin muita enemmän
esiin. Arvostan todella paljon sitä, kuinka näytelmässä on kolme täysin
eri-ikäistä naista, mutta kuinka näytelmä silti toimii erinomaisesti, vaikka
aihe onkin rankka. Nautin myös siitä, millä tavoin näytelmä tuo esiin kolmen
eri-ikäisen naisen kasvot. Nuori, heleäkasvoinen nainen. Keski-ikäinen nainen
jo selkeine kasvonjuonteineen. Ikääntynyt nainen kauniine elämän mukanaan
tuomine uurteineen. Ihastuttavaa katseltavaa.
Näytelmän lähes mustavalkoinen värimaailma luo unenomaisia
tunnetiloja. Naisten puvustus on viehättävän yhdenmukaista ja hieman ehkä
boheemia. Ja ne villasukat lämmittivät katsojankin mieltä. Kimmo Viskari on näytelmän
visuaalisen suunnittelun takana ja siitä täytyy antaa ehdottomasti kiitokset.
Yksinkertaisesti kaunista. Tyttö, joka
käveli alkaa kauniilla Joan Baezin
kappaleella Diamonds and Rust.
Kappaleella, joka virittää katsojan oikeanlaiseen tunnelmaan. Musiikkia
näytelmässä on enemmänkin, ja juuri sellaista, joka tuntuu sopivan aina
kohtaukseen täydellisesti. Musiikista ja äänisuunnittelusta on vastannut Kristian Ekholm.
Pirjo Määttä ja Aksa Korttila
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Tyttö, joka käveli
vaatii katsojalta keskittymistä. Kahden ja puolen tunnin esitys ei kuitenkaan
tunnu pitkältä, jos on virittäytynyt oikealle aaltopituudelle. Tässä on
näytelmä, joka jää mieleen pitkäksi aikaa.
Tyttö, joka käveli
sain kantaesityksensä Kansallisteatterin Willensaunassa keskiviikkona
14.3.2018.
Rooleissa: Aksa Korttila, Pirjo Määttä ja Seela Sella
Ohjaus: Michael Baran
Visuaalinen suunnittelu: Kimmo Viskari
Valosuunnittelu: Aslak
Sandström
Musiikki ja äänisuunnittelu: Kristian Ekholm
Naamioinnin suunnittelu: Jari Kettunen
Dramaturgi: Eva
Buchwald
Näin esityksen medialipulla. Kiitokset Kansallisteatterille,
kuten kiitos myös kuvalainauksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti