Tuli luettua tiiliskiviteos, mutta ei mikä tahansa
tiiliskiviteos, vaan Jussi Parviaisen elämäkerta. Maria Roihan kirjoittama
elämäkerta Jussi Parviainen – Jumalan
rakastaja (Tammi, 2018) avaa ovet vihatun ja rakastetun suomalaisen
kulttuurivaikuttajan Jussi Parviaisen elämään. Kumpaanko ryhmään minä kuulun?
Vihaajiin vai rakastajiin? Myönnän. Kuulun rakastajiin ja kuvittelin kenties
olevani ainut tähän ryhmään kuuluva, mutta ehkä en kuitenkaan ole. Muistan
jo nuorena lukiolaistyttönä 1980-luvulla ihannoineeni Parviaista. Jussi
Parviaisen julkisuuskuva oli mielestäni hurmaava, vaikka joku sanoikin jotain
toista. Sittemmin rakkauteni laimeni, kun omaan elämääni tuli kaikkea muuta ja
nuoruuden kiihkokin tasaantui. Tämän kirjan kautta ihastuin kuitenkin
Parviaiseen uudestaan.
Jussi Parviainen –
Jumalan rakastaja lähtee sieltä, mistä pitääkin eli lapsuudesta. Kuhmossa
lapsuutensa asunut Parviainen muutti metsien keskeltä Helsingin kivitalomaisemaan
päästessään Teatterikouluun opiskelemaan. Parviaisen opiskeluaikana koulu muuttui
Teatterikorkeakouluksi. Opiskelujen jälkeen Parviainen jäi kotiin kirjoittamaan
näytelmiä. Diletantilla Parviainen
suututti Jouko Turkan, mutta Jumalan
rakastaja sen sijaan käänsi Turkan pään. Tämän jälkeen Teatterikorkeakoulun rehtorin virassa oleva Turkka halusi
Parviaisen kouluun opettamaan dramaturgiaa. Tästä alkoi kuuluisa
yhteistyö, josta riittää puhumista vielä tänäkin päivänä. Teatterikorkeakoulun
opettajan virasta lähtiessään Parviainen siirtyi kokonaan vapaaksi
taiteilijaksi. Töitä idearikkaalta mieheltä ei ole ikinä puuttunut tai voisiko
sanoa, että mies on itse työllistänyt itseään, jos ja kun mikään taho ei ole
halunnut hänen teoksiaan ottaa vastaan. En nyt kuitenkaan sen enempää ala referoida
Parviaisen elämää, koska jokainen voi tarinan kirjasta lukea. Sen sijaan haluan
nostaa esiin seikkoja, jotka kolahtivat itselleni kirjaa lukiessani.
Uskonto on kuulunut vahvasti Parviaisen elämään jo
lapsuudesta saakka. Oli mielenkiintoista lukea, kuinka hyvin Parviainen Raamatun on sisäistänyt. Tämä tulee toki
esiin myös useissa Parviaisen teoksissa, joissa on joko suoria tai epäsuoria
viittauksia uskonasioihin. Yllättävää oli lukea Parviaisen Pimeyden rakenteesta, jossa ihmiset ovat tietämättään elämän ja
kuoleman välitilassa. Tämä oli kyllä sellainen juttu, josta tuli heti mieleen
Laura Lindstedtin Oneiron, joka sai
Finlandia-palkinnon vuonna 2015. Kuvausten perusteella Pimeyden rakenteessa oli hyvin samankaltaisia kuvauksia kuin Oneironissa. En tiedä, onko tämä
normaalia, että ihmiset ajattelevat elämän ja kuoleman välillä olevan
jonkinlaisen välitilan. Itselleni tällainen ajatus tuli vastaan ensimmäisen
kerran, kun luin Oneironia. Nyt
hämmästelen sitä, että Parviainenhan on tästä kirjoittanut jo paljon aiemmin.
Jussi Parviaisesta ei voi kirjoittaa elämäkertaa, jos Jouko
Turkkaa ei mainittaisi. Minulle kirjassa kerrotut Teatterikorkeakoulutapaukset
toivat nostalgisia muistoja. Itse en tietenkään ole Teatterikorkeakoulussa
ikinä opiskellut, mutta muistan, kuinka nuoruudessani kohistiin Turkasta ja
yleensä siinä samassa myös Parviaisesta. Tulipa sellainenkin mieleen, kuinka
lukion toinen äidinkielenopettajani ohjasi meitä nuoria ihmisiä teatterin
pariin. Opettaja hommasi yleensä liput Teatterikorkeakoulun esityksiin, koska
niihin pääsi halvalla sisälle. Voimakkaimpana teatterikokemuksena niiltä
ajoilta on jäänyt mieleeni Jouko Turkan käsikirjoittama ja ohjaama Mällisen metkut. Hurjaa oli.
Entä sitten Jussi Parviainen ja Jumalan teatteri? Jostain kumman syystä Jussi Parviaisen nimi
vedetään aina samaan lokaan, kun aletaan puhua Jumalan teatterista. Olen tätä ihmetellyt jo 1980-luvulta lähtien.
Ryhmän jäsenet, jotka älyttömän Jumalan
teatteri -esityksen toteuttivat, opiskelivat toki Teatterikorkeakoulussa,
mutta miehet hoitivat esityksen itsenäisesti. Ei siinä tarvittu Parviaista,
eikä Turkkaa. Toki Turkka heti puolusti oppilaitaan, ja tässä yhteydessä
Parviainen lähti mukaan. Kirjassa Parviainen kertoo, että teki virheliikkeen,
kun lähti tukemaan Turkkaa ja puolustamaan Jumalan teatterilaisia. Tämä oli yksi suuri syy siihen,
miksi Parviaisesta tuli vihattu henkilö teatterilaisten keskuudessa.
Sivuhuomautuksena mainittakoon, että yksi Jumalan teatterilaisista työskentelee
nykyään Teatterikorkeakoulussa.
Kirjaa lukiessani ajattelin usein, että Parviainen on ollut
noin kolmekymmentä vuotta aikaansa edellä. Parviaisen teokset jo pelkästään puhuvat
omaa tarinaansa siitä, kuinka rohkea mies Parviainen on. Hän on tehnyt
sellaisia teoksia, joita on itse halunnut, ja joita vimma on ajanut häntä
tekemään. Mietin myös sitä, kuinka Parviainen jo 1980-luvulla osasi alkaa tietoisesti
rakentaa omaa imagoaan. Silloin se oli mielestäni Suomessa harvinaista.
Nykyäänhän kaikki vähänkään julkisuudessa pyörivät yrittävät rakentaa julkista
imagoa itselleen.
Parviaisen tapa työskennellä on selkeästi pakkomielteistä.
Kun mies pääsee vauhtiin, hän saattaa linnoittautua neljän seinän sisään tunti-
ja päiväkausiksi, ja pelkästään kirjoittaa ja kirjoittaa. Vaikuttaa tosi maaniselta touhulta, mutta toisaalta tällaista täytyy ihailla. Jos joku
uppoutuu työhönsä niin täydellisesti, että muu maailma jää sivuosaan, on se
melkoisen kunnioitettavaa. Erikoista oli lukea myös siitä, kuinka Parviainen on
kuvauttanut Yksinteoin 2 -elokuvaa suljetussa
Lapinlahden mielisairaalassa. Eikä tämäkään tietysti miehelle ole riittänyt,
vaan välillä mies on hakenut suljetusta sairaalasta apua masennukseensa ja
viettänyt sairaalassa aikaansa, kun oma koti on tuntunut liian ahdistavalta
paikalta.
Jussi Parviainen on ollut naimisissa useampaan otteeseen.
Kirjassa avioliittoja ei sen enempää availla, vaikka Parviainen kuvaileekin
ahdistuksiaan, joita jokainen rikkoutunut avioliitto on miehessä saanut
aikaiseksi. Kirjasta välittyy kuva miehestä, joka rakastuessaan antautuu
suhteeseen täysillä. Parviaiselle perhe on pyhä asia. Perheen rikkoutuminen on
asia, joka vetää miehen mielen apeaksi ja surulliseksi.
Maria Roiha on tehnyt valtavan yhteistyön Jussi Parviaisen
kanssa, kun ovat työstäneet Parviaisen tarinan kirjaksi. Roiha on tehnyt kirjaa
varten myös lukuisia henkilöhaastatteluja. Nämä antavat kirjalle ehdottomasti
mieletöntä lisäarvoa, koska tällä tavoin Parviaisesta on saatu tuotua esiin
monimuotoisempi mies. Mielestäni Parviaisen elämäkerta on samalla leikkaus
suomalaiseen teatterimaailmaan sekä kuvaus siitä, millaisessa murroksessa
teatteri oli 1980-luvulla. Kirjassa on ylipäätään hyvin vahvaa ajankuvausta.
Maria Roihan Jussi
Parviainen – Jumalan rakastaja on kirja, jota suosittelen luettavaksi kaikille
teatterimaailmasta kiinnostuneille henkilöille sekä tietenkin myös niille,
jotka rakastavat elämäkertoja.
Kiitos kustantajalle, jolta sain tämän mahtiteoksen.
Postauksesta tuli pitkä kuin nälkävuodesta, mutta olen niin fiiliksissäni
luettuani Jussi Parviaisen elämäkerran.
Tulin vaan huikkasemaan, että luen tätä parhaillaan, joten palaan lukemaan tekstisi, kun olen tehnyt tilit selviksi Jussin kanssa. :D
VastaaPoistaMielenkiinnolla odotan, mitä kirjasta pidit. Itsehän nautin jokaisesta sanasta. :)
PoistaNo niin. Tulin nyt lukemaan tekstisi, kun omanikin on jo kirjoitettu. Sinä oletkin tuonut tätä teosta tosi monipuolisesti esiin. Minä taas valitsin sen tien, että eräs Jouko ei tullut ollenkaan mainituksi. :D
VastaaPoistaVaikka en niin varauksettomasti Parviaisen fani olekaan kuin sinä, niin on hän kyllä paljon saanut aikaan ja maksanut siitä korkeaa hintaa.
Hauska, kuinka eri tavoin sitä ajattelee omasta ja toisen postauksesta. Minä olen aina ihaillut sinun tapaasi löytää kirjoista asioita, joita en itse olisi edes ajatellut. :)
PoistaParviainen jakaa mielipiteitä, ja luultavasti olen aika erikoinen, kun fanitan Parviaista. Mutta täytyyhän sitä joku fanituksen kohde olla tällaisella tädillä.