Olin maaliskuun ensimmäisenä lauantaina Bloggariklubin kutsumana
katsomassa Kansallisteatterissa Lemminkäistä.
Näytelmää, jonka ohjaajana on toiminut Juha
Hurme. Mies, joka voitti vuonna 2017 Finlandia-palkinnon teoksellaan Niemi (Teos, 2017). Mies, jonka tarinointia
Niemestä ja Lemminkäisestä pääsin kuuntelemaan alkuvuodesta Bloggariklubilla.
Mitä yhteistä näillä kahdella teoksella sitten on? Niemi on Lemminkäisen
pohjateos eli kirjan luettuaan katsoja ymmärtää Lemminkäisen tarinan paremmin. Olinko lukenut kirjaa? En, koska
lukupiiri haluaa ruotia sitä huhti-toukokuussa, joten säästän lukemisen sinne.
Se ei kuitenkaan haitannut, koska kyllä Lemminkäisestä
tarinan löytää lukematta kirjaa.
Marja Salo, Antti Pääkkönen ja Tomi Alatalo
Kuva © Tommi Mattila, Kansallisteatteri
|
Ema (Kristiina Halttu)
pyörittää yritystä, jonka liikeidea on romuraudan kierrätys. Eletään
viikinkiaikaa, joten voisi puhua hyvin modernista liikeideasta, mutta se,
kuinka romurautaa hankitaan, on hyvin epäilyttävää. Eman lapset, kaksoset
Lemminkäinen (Marja Salo) ja
Fleming-Lemminkäinen (Tomi Alatalo)
kiertävät maita ja mantuja yhdessä Tieran (Antti
Pääkkönen) kanssa ja varastavat kierrätettävän romuraudan. Varastamisen
ohessa juopotellaan ja otetaan yhteen paikallisten kanssa. Kotona on aikaa
miettiä, kuinka voitaisiin ryöstää Louhivuoren (Cécile Orblin) firma ja tulla vielä rikkaimmiksi. Toisaalta
Louhivuorella on aivan samankaltaiset aatokset mielessään Eman yrityksen
suhteen.
Lemminkäinen ja Lemminkäinen. Siinä missä Marja Salon
Lemminkäinen on harkitseva ja kylmänviileä nainen, joka tarttuu toimeen kuin
toimeen, on Tomi Alatalon Fleming-Lemminkäinen puolestaan veltto ja itseään
täynnä oleva miehenretku, joka välttelee kaikkea fyysistä työskentelyä. Tomi
Alatalosta on pakko sanoa, etten vieläkään ymmärrä, kuinka mies voi taipua
sellaisiin asentoihin, mitä näyttämöllä välillä nähtiin. Onko mies tehty
kumista? Fleming-Lemminkäisen vaimoa Kyllikkiä näyttelevä Saara Kotkaniemi puolestaan oli aivan mieletön Pärmäkoski
-lookissaan ja hiihtoliikkeissään. Ja ne hikipisarat kasvoilla. Mistä ne
tulivat? Cécile Orblin loi mahtavan vastakohdan Lemminkäisen joukoille
kultatamineissaan. Orblin on luonut roolistaan häikäilemättömän ja hyvin vahvan
naisen kuvan.
Saara Kotkaniemi ja Cécile Orblin
Kuva © Tommi Mattila, Kansallisteatteri
|
Näytelmän yksi vahvuus on musiikki, josta on vastannut Petra Poutanen-Hurme. Taiteellisen
äänisuunnittelun Poutanen-Hurme on luonut yhdessä Oskari Lehtosen ja Jesse
Ojajärven kanssa. Näytelmässä muusikot Lehtonen ja Ojajärvi on sijoitettu
näyttämön perälle mitä kummallisimpine äänilaitteineen. Toisaalta välillä
miehet pistävät itsensä likoon myös näyttämön edustalla. Muusikoiden rytmisoittimet
eivät taatusti jätä kylmäksi ketään. Meno näyttämöllä on välillä todella
mieletöntä ja jollain tavoin alkukantaista. Näyttelijät tanssivat ja laulavat rytmisen
musiikin tahdissa. Etenkin Marja Salon heleänkaunista lauluääntä on kehuttava.
Kaunista kuunneltavaa.
Lemminkäinen on
voimakas ja energinen näytelmä. Vaikka näytelmässä on selkeä juoni, on näytelmä
enemmänkin kohtauksesta toiseen hyppimistä. Tämä ei kuitenkaan haittaa, koska Lemminkäinen on jotain todella hauskaa
katsottavaa. Näyttämöllä on liikettä ja energiaa. Aika ei tunnu pysähtyvän,
vaan koko ajan tapahtuu jotain. Pidin myös siitä, kuinka Lemminkäisessä esitellään vahvoja naishahmoja: Ema, Lemminkäinen,
Kyllikki, Tuira (Terhi Panula) ja
Louhivuori. Jokainen omanlaisensa, mutta voimakasluonteinen.
Antti Pääkkönen, Kristiina Halttu, Cécile Orblin ja Saara
Kotkaniemi
Kuva © Tommi Mattila, Kansallisteatteri
|
Juha Hurme on ohjannut näytelmästä hyvin omannäköisensä. Lemminkäisestä on helppo pitää sen
koomisten piirteiden takia, mutta myös hyvien näyttelijöiden takia. Lemminkäinen on teos, jossa mikään ei
ole ennalta-arvattavaa. Lemminkäinen
ei ole näytelmä, joka pitää nähdä, vaan se on näytelmä, joka pitää kokea.
Lemminkäinen sai
kantaesityksensä kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä Kalevalan päivänä 28.2.2018.
Rooleissa: Tomi Alatalo, Kristiina Halttu, Saara Kotkaniemi,
Cécile Orblin, Terhi Panula, Antti Pääkkönen ja Marja Salo
Muusikot: Oskari Lehtonen ja Jesse Ojajärvi
Ohjaus: Juha Hurme
Lavastus ja pukusuunnittelu: Heini Maaranen
Musiikki: Petra Poutanen-Hurme
Valosuunnittelu: Kalle
Ropponen
Koreografia: Saara
Hurme
Taistelukoreografia: Seppo
Kumpulainen
Naamioinnin suunnittelu: Laura Sgureva
Ohjaajan assistentti: Ines
Kakkonen
Näin esityksen medialipulla. Kiitokset Kansallisteatterille,
kuten kiitos myös kuvalainauksista.
Hei Mannilainen, nähdäänkö me ensi viikon keskiviikkona Bazarin rikosten illallisella Kivaa viikon jatkoa ja tulen kurkkimaan vastauksen täältä. <3
VastaaPoistaVoi kun tuo kuulostaa kivalta jutulta, mutta en ole saanut kutsua. :( Olisi ollut kiva nähdä vihdoinkin ja keskiviikkoiltakin olisi ollut vapaa. Mutta ehkä me vielä törmätään. :)
PoistaIhanaa viikkoa sinullekin. <3
Tulin vain toivottamaan ihanaa viikkistä Mannilainen <3
VastaaPoistaKiitos samoin ihanaa sunnuntaita! Viikonloppu on jo lähes ohi, mutta onneksi ensi viikko on lomaa, :)
Poista