Ilokseni Reader, why did I marry him? -blogin Omppu pyysi minut seurakseen KOM-teatteriin
katsomaan Ateriaa. Minulla ei ollut
näytelmästä mitään muuta mielikuvaa kuin Niko
Saarela ja Juho Milonoff. Olin
siis liikkeellä hyvin avoimin silmin ja tuntein. Mikä sitten oli lopputulema?
Ateriassa
tapahtumat pyörivät hampurilaisbaarin takaosassa. Välillä käydään asiakkaiden
äärellä itse ravintolasalissa, mutta syvällisiä keskusteluja ei haluta
asiakkaiden kuultaviksi. Koistinen (Juho Milonoff) on hampurilaisbaarin
työntekijälistoilla konkari, joka hallitsee hampurilaisten teon vaikka
unissaan. Meke (Niko Saarela) puolestaan on untuvikko, joka ei millään ymmärrä
sitä, että hampurilaisten tekemisessä ratkaisee aika. Työ on tarkkaan
kellotettua, ja siitä riippuu tulevaisuutesi hampurilaisbaarissa. Mikään yritys
ei halua tuottamatonta työvoimaa listoillensa.
Niko Saarela ja Juho Milonoff
Kuva © Patrik Pesonius, KOM-teatteri
|
Juho Milonoff tai siis Koistinen hyörii ja päästelee
tunteitaan ilmaan testosteronihöyryissään. Hän käskyttää ja komentaa Mekeä,
joka vaikuttaa olevan jonkinlainen nörtti. Milonoffin lavatyöskentely on
uskomattoman voimakasta ja verbaliikkaa ei säästellä. Sylki saattaa hieman
lennellä, mutta se kuuluu jotenkin asiaan. Meken asussa viihtyvä Saarela puolestaan
vaikuttaa hieman eksyneeltä. Toisaalta kukapa ei uudessa työpaikassa samoin
tuntisi. Mekessä on kuitenkin jotain sellaista, jolla hän saa hampurilaisbaarin
työvoimapoliittisen tilanteen kääntymään päälaelleen. Kuka se oikeastaan
käskyttääkään ja ketä?
Täytyy myöntää, että ensimmäinen ajatukseni näytelmästä oli,
että kyseessä on työpaikkakiusaamisesta kertova näytelmä. Toki sitäkin
näytelmästä löytyy, mutta kyllä tässä oli kyse paljosta muustakin. Uskon myös,
että omat ajatukseni postattuani huomaan, että kaikki muut ovat löytäneet
näytelmästä vaikka mitä muuta ajateltavaa. Ateriasta
löytyy monia asioita, mutta yksi on aivan selvästi vallanjano. Koistisen ja
Meken välillä on selkeää kiistaa vallasta. Kumpikin sitä haluaisi käyttää, ja
Koistinen on sitä mieltä, että hän on ollut pidempään töissä, joten valta
kuuluu hänelle. Meke puolestaan on sitä mieltä, että valta kuuluu sille, joka
on taitavampi ja älykkäämpi. Miten ihmeessä tästä tulee eittämättä mieleen
työmaailma? Tällaisia sotia käydään päivittäin eri puolilla maailmaa. Ihan myös
täällä koti-Suomessakin.
Juho Milonoff
Kuva © Patrik Pesonius, KOM-teatteri
|
Jos ajattelen vallanjanoa enemmän, on Koistinen toisaalta
huipulla. Hänellä on valta hidastuttaa hampurilaistuotantoa tai tehdä sille
ilkivaltaa. En viitsi edes kertoa, millaista ilkivaltaa, mutta
hampurilaispaikan nimi Eat Shit and Die
on jollain tavoin hyvin kuvaava. Tästä tulee aasinsilta seuraaviin ajatuksiini.
Millaista hygienia oikeasti on elintarvikealalla? On tietyt lait ja määräykset
ja niitä varmasti noudatetaankin, mutta tekeekö tilaisuus varkaan ja
henkilökunta niskuroi, kun siihen on mahdollisuus. Mitä luultavammin vastaus on
kyllä, vaikka työntekijän oma työpaikka saattaisi olla vaarassa. On myös
välinpitämättömyyttä, joka saattaa laittaa hygieniasuositukset koville.
Koistinen ja Meke ovat kuitenkin ihmisiä, joilta löytyy omat
herkät puolensa. Koistinen janoaa rakkautta. Sitä ei kaikesta huolimatta ole
ollut tarjolla, joten Koistinen on rakastunut pehmiskoneeseen. Hieman
yksipuolista rakkautta, mutta pehmiskone ainakin tarjoaa herkkujaan. Meke
puolestaan on eläinrakas. Meken rakkauden kohteena on rotta, joka on kaikkien
elintarvikealalla työskentelevien kauhu.
Niko Saarela
Kuva © Patrik Pesonius, KOM-teatteri
|
Ateriasta on
moneksi. Näytelmän nähtyäni päällimmäinen ajatukseni oli, että siis mitä. Nyt
kun esityksen näkemisestä on yli kaksi viikkoa, ovat ajatukset tasaantuneet ja
näytelmästä on alkanut nähdä erilaisia puolia. Okko Leon tekstiin pohjautuva näytelmä on monitasoinen. Sen voi
katsoa pelkkänä komediana, mutta sen voi ajatella olevan myös kannanotto
erilaisiin isoihin teemoihin. Jokainen valitkoon kantansa. Ateria joko maistuu tai ei maistu. Minulle maistui, kunhan
tarpeeksi sulattelin.
Ateria sai
kantaesityksensä KOM-teatterissa keskiviikkona 31.10.2018.
Rooleissa: Juho Milonoff ja Niko Saarela
Teksti: Okko Leo
Ohjaus: Mika Leskinen
Lavastus: Janne
Vasama
Pukusuunnittelu: Sanna
Levo
Maskeeraussuunnittelu: Leila
Mäkynen
Valo- ja videosuunnittelu: Tomi Suovankoski
Äänisuunnittelu ja musiikki: Jani Rapo
Kiitos KOM-teatterille kuvalainauksista.
En varmaan ikinä unohda, minkä hämmästyksen vallassa poistuimme KOMista Aterian nähtyämme. Vieläkin esitys herättää varsin vahvoja tunteita ja yhä selvemmäksi käy, että esityksessä on paljon tasoja. Se rakkaus pehmiskoneeseen sulattaa mun sydämen ihan kokonaan.
VastaaPoistaKiva kun lähdit seuraksi!
Kiitos kuuluu sinulle. Ateriassa on todellakin tasoja, kuten kunnon kerroshampurilaisessa. Jotenkin Koistisen suhde pehmiskoneeseen oli niin hellyttävää. Kova mies ja pehmiskone <3
Poista