Kansallisteatterin Omapohjassa sai perjantaina ensi-iltansa Heini Junkkaalan kirjoittama ja ohjaama
Homoäiti. Näytelmä, joka perustuu
Junkkaalan omaan elämään. Näytelmä, jossa intensiivisen monologin äitiydestä katsojille
esittää Katja Küttner. Nyt täytyy
heti alkuun kertoa, etten ole äiti, joten en ole ehkä aivan oikea henkilö
kirjoittamaan tällaisesta esityksestä. Siitä huolimatta aion avata sanaisen
arkkuni kannen.
Homoäiti on
monologi, jossa äiti (Katja Küttner) saa toisen lapsen. Aika nopeasti äiti
huomaa, ettei äitiys olekaan pelkkää ruusuilla tanssimista. Asuntolaina ja uusi
yhteinen koti puolison kanssa Maunulasta. Maunula ei olekaan kiva. Koirat
haukkuvat ja epämääräiset hörhöt pyörivät kaupan edustalla. Vanhempi lapsi osaa
huutaa ja vaatia huomiota. Nuorempi huutaa rintaa epäsopivissa paikoissa. Äiti
on keskellä kaaosta. Koko ajan joku vaatii jotain. Jos eivät lapset, niin
sitten kissa. Puolisolla menee työmatkoihin yhteensä kaksi tuntia aikaa
päivittäin, eikä hän ymmärrä, kuinka hyväosainen hän on tällaisesta
aikalisästä. Parisuhde saa oman ryöpytyksensä. On riitoja, jotka jättävät syviä
arpia.
Katja Küttner
Kuva © Mitro Härkönen, Kansallisteatteri
|
Katja Küttner on aivan uskomattoman loistava näyttelijä.
Eläytyminen kohtauksesta toiseen vie katsojan tilanteisiin, jotka monet ovat
varmasti eläneet itsekin. Jos eivät itse ole olleet kohtauksen päänäyttelijöitä, niin
ovat ainakin sivusta seuranneet tilanteen kehittymistä. Vaikka kyseessä on
monologi, on näyttämöllä välillä myös Heini Junkkaala, jonka kanssa Küttner käy
lyhyttä dialogia. Aluksi hieman ihmettelin, miksi Junkkaala hypähtelee
näyttämölle, mutta itseasiassa se toi uudenlaista jännitettä näytelmään.
Näytelmän äänimaailma on ihmeellinen. Metronomin tikitystä,
mikrofonien rasahtelua, sinfoniaa, hiekan rahinaa. Siihen päälle sammutetaan
valot, niin katsojan on pakko vain keskittyä siihen hetkeen ja siihen, mitä hän
kuulee. Taidokasta huomion herättämistä.
Katja Küttner
Kuva © Mitro Härkönen, Kansallisteatteri
|
Homoäiti tapahtuu
toisen näytelmän (Lista) lavasteissa.
Jotenkin aloin miettimään asiaa laajemmin, ja pohdin, kuvaako tämä sitä, kuinka
äidin roolissa oleva nainen on ikään kuin vieraissa lavasteissa tai vieraassa
elämässä. Äitiys ei ole yksiselitteinen asia, eikä siihen varmasti ole helppo
asettautua, vaikka kuinka lapsiaan rakastaisi. Näytelmän äidillä on vasta pari
vuotta kokemusta äitinä olemisesta. En yhtään ihmettelisi, jos siinä tulisi
tunne, minne minun oma elämäni on hävinnyt.
Näin esityksen muiden bloggariklubilaisten kanssa
ennakkoesityksessä ja meillä oli mahdollisuus jäädä muutamaksi minuutiksi
esityksen jälkeen keskustelemaan Junkkaalan ja Küttnerin kanssa. Yllättävää
oli, että suurin osa kysymyksistä esitettiin Junkkaalalle tai ehkä se oli siinä
mielessä selvä, että tämä on ollut osa Junkkaalan elämää. Näytelmän nimestä Homoäiti tuli paljon keskustelua.
Monella bloggariklubilaisella oli oma käsityksensä nimestä. Osa oli suoraan
sitä mieltä, että nimi tulee siitä, että kyseessä on kahden naisen liitto. Itse
ajattelin naivisti, että nimi tulee siitä, kuinka lapsi haukkuu äitiään homoksi.
Lapsihan on hyvin oppivainen ja tällaiset haukkumasanat he osaavat imeä
itseensä kuin sieni, vaikkei heillä olisi mitään käsitystä, mitä itse sana
tarkoittaa. Nimellä on monta eri merkitystä, eikä mikään ole taatusti väärä,
eikä nimen ole tarkoitus olla provosoiva.
Katja Küttner
Kuva © Mitro Härkönen, Kansallisteatteri
|
Keskustelua syntyi myös siitä, kuinka samanlaista homo- tai
pitäisikö sanoa lesboäidin elämä on verrattuna heteroäitiin. Ongelmat ovat
samat. Ei sillä ole merkitystä, mikä on äidin seksuaalinen suuntautuneisuus.
Vaipparallia ja riittämättömyyden tunnetta riittää. Näytelmä onkin hyvä
esimerkki siitä, kuinka samanlaisia sateenkaariperheet ovat valtaväestön
perusperheiden kanssa. Homoäiti on
kuitenkin näytelmä, joka ravistelee ihmisiä sillä, millaista on perheenäidin
tavallinen arki. Se ei ole auvoista sohvalla lötköttelyä. Se on
kiukunpurkausten vastaanottamista ja sovittelijan roolissa olemista.
Homoäiti sai
ensi-iltansa perjantaina 9.11.2018.
Näyttelijä: Katja Küttner
Teksti ja ohjaus: Heini Junkkaala
Dramaturgi: Elina
Snicker
Valosuunnittelu: Titus
Torniainen
Äänisuunnittelu: Harri
Kejonen
Kiitos Kansallisteatterille mahdollisuudesta nähdä esitys
ennakkonäytöksessä, kuten kiitos myös kuvalainauksista.
Küttner oli munkin mielestä vallan loistava ja olen samaa mieltä myös äänimaailman kiehtovuudesta. Välillä ihan nousi ihokarvat pystyyn.
VastaaPoistaOli tosiaan jollain tavoin loistava oivallus äänimaailma. Yllättävä ja mielenkiintoinen. Näytelmä kannattaa käydä katsomassa ihan jo Küttnerin vuoksi. :)
Poista