Olin vasta alkanut toipua kesäteatterikauden avajaisista,
niin oli jo suunnattava kohti Ilmajokea. Veljeni ja hänen vaimonsa kysyivät
minulta viime syksynä, mitä haluaisin syntymäpäivälahjaksi, koska pyöreitä
vuosia tuli mittari täyteen. Ehdottivat oopperaa, koska tiesivät, että
teatterissa kuljen muutenkin alvariinsa. Sanoin, että Ilmajoen Musiikkijuhlien Mannerheim-ooppera olisi kiva nähdä ihan jo senkin takia, että sukujuureni löytyvät Ilmajoelta.
Siispä sinne sain pääsylipun. Kiitos veli ja veljen vaimo. Olette ihania.
Mannerheim-ooppera,
Ilmajoen Musiikkijuhlat
Kuva © Jussi Niukkala
|
Carl Gustaf Emil Mannerheim on suomalainen merkkihenkilö, ja
voisiko sanoa jopa mahtimies, joka on todellakin jättänyt jälkensä Suomen
historiaan. Millaisen Mannerheimin Mannerheim-ooppera
sitten esittelee? Eve Hietamies ja Laila Hirvisaari ovat naiset libreton takana.
Nyt, kun on kulunut muutamia päiviä näkemästäni oopperasta, ymmärrän todella
hyvin, että naiset ovat libreton kirjoittaneet. Mannerheim-oopperassa katsojille esitellään mies, joka on lähtöisin
Louhisaaren kartanosta. Mies, jonka ympärillä pyörii myös naisia. Mies, jonka
elämässä on ollut paljon surua ja menetyksiä.
Mannerheim-ooppera,
Ilmajoen Musiikkijuhlat
Kuva © Jussi Niukkala
|
Mannerheimin roolissa nähdään ja kuullaan upeaäänistä
baritonia, Waltteri Torikkaa. Mies,
jonka fanit kuulemma seuraavat miehen esityksiä ympäri Suomenmaan, ja miksei
vaikka ihan ulkomaita myöten. Toisaalta en yhtään ihmettele. Torikka osaa
valloittaa ja hurmata yleisönsä. Toinen, joka osaa myös valloittamisen taidon,
on Johanna Rusanen-Kartano. Nainen
nähdään oopperassa kaksoisroolituksessa, mutta selkeästi suurempi rooli on
taloudenhoitaja Ida Onerva Lankinen. Nainen, joka uskaltaa sanoa Mannerheimille
suorat sanat ja ohjata miestä oikeaan suuntaan. Täytyy kyllä myöntää, että
Rusanen-Kartanon sopraano on aivan uskomaton. Kuinka naisesta voi lähteä noin
mahtavaa ääntä. Hienoa!
Lasse Penttinen
oli joutunut melkoisen nopeasti mukaan oopperan esiintyjäksi. Hyvin mies oli
kuitenkin ehtinyt sisäistää kolme eri roolia. Etenkin kohtaus, jossa Mannerheim
ja Mihail Kotšubei joutuvat samaan selliin, on kutkuttavan hauska. Tämä on myös
osoitus siitä, että oopperassa voi olla hauskojakin kohtauksia. Mannerheim ei kuitenkaan missään
tapauksessa ole operetti. Esityksessä on paljon vakavia kohtauksia, jotka
laittavat katsojan pidättämään hengitystään.
Mannerheim-ooppera,
Ilmajoen Musiikkijuhlat
Kuva © Jussi Niukkala
|
Mannerheimin upeiden
sävellysten takana on Tuomas Kantelinen.
Löytyi mahtipontisuutta, mutta löytyi myös herkkyyttä ja runollisuutta. Joka
tapauksessa kaunista kuunneltavaa. Teoksen ohjaus ja dramatisointi on Tuomas Parkkisen käsialaa. Parkkinen on
niin ikään muokannut Hirvisaaren ja Hietamiehen tekstiä oopperalibretoksi.
Monipuolinen ja osaava mies.
Ooppera koostuu kahdestatoista kuvaelmasta, jotka ovat joko
omia itsenäisiä kokonaisuuksia tai löyhästi sidoksissa edelliseen kuvaelmaan.
Yksi kuvaelma oli peräti Kiinasta, jossa Mannerheim vietti uutta vuotta Kiinan
viimeisen keisarin Pu Yin (Saara
Mikkonen) kanssa. Kohtaus oli jollain tavoin hyvin koskettava, ja uskon, että
10-vuotiaasta Saara Mikkosesta kuullaan tulevaisuudessa vielä lisää.
Manerheimin pikkusisko Annica (Annami
Hylkilä) kuoli jo nuorena, mutta pidin siitä, kuinka Mannerheimille
läheinen Annica kulki mukana koko esityksen ajan. Annica oli tavallaan
Mannerheimin omatunto.
Mannerheim-ooppera,
Ilmajoen Musiikkijuhlat
Kuva © Jussi Niukkala
|
Mannerheim-oopperan
esityspaikka on upeassa luonnonhelmassa aivan Kyröjoen rannalla, lähellä Ilkan
patsasta. Muistan, että jossakin oopperassa Ilmajoen Musiikkijuhlilla
jokimiljöötä hyödynnettiin itse teoksessa. Mannerheimissa
jokea ei ole hyödynnetty, ja oikeastaan lavasteet peittävätkin jokimaiseman.
Toisaalta lavasteiden isot ikkuna- tai kaariaukot antoivat näkymän joen vastarannalle. Joen voi kuitenkin nähdä lavasteiden oikeassa päädyssä. Kun esityksiä pidetään luonnon äärellä, voi välillä tapahtua jotain
erikoistakin. Mannerheim-oopperassa
minua ihastutti pääskysten yllättävät lentonäytökset hääkohtauksessa. Todella
kaunista katseltavaa.
Ilta, jolloin esityksen näin, oli kaunis ja aurinkoinen,
mutta petollinen. Aluksi aurinko lämmitti ihanasti selkää, mutta käsineet sai
kaivaa jo ensimmäisen näytöksen loppupuolella. Toisen näytöksen alussa
puolestaan sai jo pukea piponkin päähän. Suosittelen siis lämpöistä vaatetusta,
vaikka ilma näyttäisi ja vaikuttaisi, kuinka hienolta tahansa.
Mannerheim-oopperan
ehtii vielä nähdä, jos on nopea, ja jos lippuja on vielä jäljellä. Ensi vuonna
Ilmajoen Musiikkijuhlilla on vielä neljä esitystä Mannerheimia. Tämän jälkeen Aino Ackté valtaa näyttämön.
Mannerheim -oopperaa
esitettiin ensimmäisen kerran Suomen juhlavuonna 2017.
Kiitos Ilmajoen Musiikkijuhlille kuvalainauksista.
Oi sullakin on ollut ihan vauhtiviikko viime viikolla, mutta kesällä jaksaa. ;) Elämykset ovat kyllä mahtavia ja näistä jää ikuiset muistot. Kivaa viikon jatkoa <3
VastaaPoistaKiitos. Viime viikko oli kyllä aika kiireinen. Tällä viikolla ei ole kuin työpaikan kesäjuhlat perjantaina. :)
PoistaIhanaa viikon jatkoa sinullekin <3
Kiitos palautteesta tyttäreni puolesta. Neiti on tosielämässäkin melkoinen Pu Yi. Terv. Äitinsä.
VastaaPoistaIhana kuulla. Pidin esityksestä todella paljon, ja on ihanaa, kun lapsia ja nuoria otetaan mukaan tällaisiin produktioihin. :)
PoistaAurinkoista kesän jatkoa teille!