Olen vanhanaikainen. Myönnän sen. Nordea alkoi lähetellä jo
viime vuoden puolella perinteisiä kirjeitä ja verkkopankkitiedotteita, että
tunnuslukukortit poistuisivat käytöstä. Jokaisen uuden tunnuslukukortin mukana
tuli samat litaniat. No, mitä teen minä? Odottelen. On kuin jäitä polttelisi.
En siis tehnyt yhtään mitään hienon uudistuksen eteen, jossa tunnuslukukortit
kovautuisivat jollain ihmevempeleellä. Ilmeisesti ei tehnyt moni muukaan, koska
uudistus sai vuoden jatkoa.
Keväällä sitten kuitenkin tilasin ihmevempeleen eli
tunnuslukulaitteen. Ai miksikö en ottanut mitään nykyaikaisempaa systeemiä?
Onhan siellä tarjolla esimerkiksi tunnuslukusovellus tai näemmä jokin salasanakin.
Käytössäni oleva älyluuri on työsuhdepuhelin, mutta en halua ladata siihen
mitään tällaisia sovelluksia. Olen ehkä tyhmä ja vanhanaikainen, mutta näin se
nyt vain menee. Toisekseen olen kuullut huhuja, että emoyhtiön suunnalta
tultaisiin rajoittamaan huomattavasti myös sitä, mitä työsuhdepuhelimiin voi
ladata. En tiedä, onko se kuinka laillista, jos puhelimista kuitenkin
verotusarvot maksetaan. Ja tuosta salasana-asiasta en tiedä mitään eli en
viitsinyt edes tutustua asiaan tarkemmin. Niin, ja onhan minulla vielä oma,
ikivanha nokialainen käytössä. Liukukansimalli. Ei todellakaan mikään
älypuhelin, ehkä ennemminkin antiikkia, antiikkia. Ei siihen sovelluksia ladata
kuitenkaan.
Mutta takaisin asiaan. Tunnuslukulaite on kaihertanut
mieltäni, koska en ole ottanut sitä käyttööni. Laite ei ole mielestäni
mitenkään näppärän kokoinen, vaikka sitä niin mainostettiin. Ei sitä lompakkoon
voi tunkea. On liian paksu ja kai ne numeronäppäimetkin painuvat itsekseen. Kivasti
on aina tullut uudet tunnuslukukortit ajallaan ja tähän olen tyytynyt. Nyt iski
kuitenkin jonkinlainen paniikki. Kohta vaihtuu vuosi, ja kuvittelin, että
sitten se on loppu. Meinaan tunnuslukukorttiaika.
Paniikki kun iskee, niin on toimittava. Otin tunnuslukulaitteen
esiin ja aloin ihmetellä, mitä pitäisi tehdä. Kivan YouTube-videon löysin.
Kädestä pitäen neuvottiin, kuinka pitää toimia. Ohjeitten mukaan etenin, kunnes
pääsin kohtaan, että ”Ota käyttöön”. Tästä, kun jatkaisi, niin pitäisi
puhelimeen tulla tekstiviestillä jokin tunnistesarja. Öö, mitä sitten tehdään,
jos verkkopankissa on täysin outo puhelinnumero? Voinko vaihtaa numeron
nettipankissa? En nähtävästi. Onneksi videopätkässä oli puhelinnumero 24/7 mahdollisten ongelmatilanteiden varalle. Luuri käteen siis.
Nordean automaattinen konemies vastasi heti. Pyysi kertomaan
asiani, jotta minut voitaisiin ohjata oikeaan putkeen. Siis mitä? Alanko minä
puhua jollekin konemiehelle? Hetken aikaa olin hiljaa, mutta sitten aloin
tarinoida ongelmastani. Konemies kuunteli hiljaisena. Puheeni loputtua kertoi,
että puheluni siirtyisi automaattisesti jonnekin tuubiin. Seuraavaksi samainen
konemies pahoitteli noin kahdenkymmenen minuutin odotteluaikaa. Jonotusta voisin
kuitenkin nopeuttaa näppäilemällä käyttäjätunnukseni ja ruudun. Jokin muu
vaihtoehto oli tarjolla myös, mutta valitsin tuon. Onneksi olin ottanut käteeni
antiikkisen nokialaisen, koska siinä pystyy näpyttelemään haluttuja numeroita
ja risuaitoja. Älyluuri menee usein pimeäksi puhelun aikana ja myönnän, en osaa
aktivoida niitä numeronäppäimiä kesken puhelun. Vanhanaikainen mikä
vanhanaikainen.
Mitä sitten seuraavaksi liukukansimalli pöydälle kaiutin
päällä ja säröilevää musiikkia kuuntelemaan. Parin minuutin välein konemies
pahoitteli odotusaikaa. No, mutta minähän olin nopeuttanut jonotustani
näppäilemällä oikean sarjan. Aikaa kului ja kului. Aikani kuluksi luin
blogipostauksia ja aloin tehdä runohaasteen koontia vääntelemällä Exceliä.
Voihan jonotusajan näinkin hyödyntää.
Lopulta kuuntelin, vastasiko joku. Otin luurin korvalle ja
kyllä. Konemies oli vaihtunut ihka eläväksi naishenkilöksi. Hieman murtaen
kylläkin suomea puhuvaksi, mutta hällä väliä, Oikea ihminen toisessa päässä.
Kerroin naiselle ongelmani, niin vastaus oli, että täällä on tämä sama
puhelinnumero, josta soitatte! Siis mitä ihmettä? Ei todellakaan ole. Luettelin
numeron, joka näkyi verkkopankissa. Kerroin vielä, että saattaa olla entisen
työnantajan työsuhdepuhelimen numero. Mistä noita kaikkia muistaa vai oliko se
jokin sellainen numero, joka tuli joskus jonkin kännykkäjutun kytkentänä.
Kolmas numero talouteen, jossa on kaksi henkilöä.
Asia meinasi mennä puhelimessa todella hankalaksi. Lopulta
yritin puhelimessa vääntää rautalangasta, että verkkopankissa oleva
puhelinnumero täytyy poistaa ja tilalle täytyy laittaa numero, josta soitan.
Tuli hiljaista. Hyvin hiljaista. Aloin miettiä, katkesiko puhelu. Ei ääntä. Ei
edes konemiestä. Meni minuutti, meni kaksi ja odottavan aika voi olla pitkä.
Lopulta nainen tuli takaisin linjoille. Nyt on kuulemma numero vaihdettu. Oli
pakko tarkastaa, ja siellä se oikea numero vihdoin killitti. Kiitin palvelusta
ja heippa.
Puhelun päätyttyä totesin, että kaksikymmentä minuuttia
luvattiin, mutta koko puhelun kesto oli yhteensä kolmekymmentäkuusi minuuttia ja risat,
joista ainakin puoli tuntia jonottelin. Olen ehkä huono asiakas, koska
jonotusaika piteni.
Tunnuslukulaitteen sain toimimaan, mutta video ei kertonut
enää sitä, kuinka laitetta käytetään. Huoh. Maksoin laskut vanhaan malliin
tunnuslukukortilla. Syvennyn asiaan jonakin toisena iltana. Myöhemmin luin myös
netistä, että kortit poistuvat käytöstä vuoden 2018 aikana. Josko vieläkin
vetkuttelisin? Eihän ole pakko, jos ei halua? Ja miten muuten vielä minua vanhanaikaisemmat henkilöt selviytyvät tästä kaikesta?
Kuulostaa niin ärsyttävältä!! Minulle tulee samoja uhkauksia hoitamani yhdistyksen rahastonhoitajana. Minähän tarvitsen tätä kakkostilinä toimivan Nordean tunnuksia noutaakseni kerran kuukaudessa tiliotteen kirjanpitoon, kun palvelumaksu veloitetaan joka kuukausi tililtä vaikka siellä ei ole rahaliikennettä. En suostu vaihtamaan tunnuslukukorttia muuhun enkä varsinkaan omaan puhelimeen!! Jospa ne siirtäisi asiaa taas vuodella eteenpäin ;)
VastaaPoistaOn todellakin superärsyttävää. Minulle ei varmaan enää lähetetä uutta tunnuslukukorttia, koska aktivoin tunnuslukulaitteen. Pakko kai opetella elämään tämän kanssa.
PoistaMinua huvitti tämä juttusi, vaikka sinua ei varmaan. Pankkini ei ole onneksi Nordea, mutta arvaas miten tälle tädille just kävi. Ed. kerralla vaihdoin nettipankin salasanan kun kehotettiin. Vaihdoin siis, joskaan en muistanut kirjoittaa ylös! Nyt illalla yritin maksaa pari laskua, mutta mikään tavallisista salasanoista ei käynyt - arghhhh!!!! Soitin pankkiin, jossa nauhoite kertoi asiakaspalvelun olevan lakossa. Yhden kerran on vastaava käynyt, mutta tulen hulluksi miljoonien salasanojen kanssa!
VastaaPoistaKyllä minuakin on jälkikäteen naurattanut. Nämä ovat juuri niitä pieniä elämän tähtihetkiä, joista on osattava löytää ilo. Sinänsä tuo tunnuslukujuttu kyllä ärsyttää.
PoistaJa salasanat! Siis en yhtään ihmettele, että tulet hulluksi niiden kanssa. Eräänä aamuna töissä yksi järjestelmä vaati vaihtamaan salasanan. Tein työtä käskettyä. Antaa virheilmoituksen. Miksi? Ei ole mitään samoja merkkejä kuin edellisellä kerralla (tutkii siis sellaistakin se järjestelmä). Lukemattomia uusia yrityksiä. Sitten oli pakko googlettaa, mitä ihmettä englanninkielinen virheilmoitus oikeastaan tarkoitti. Aha. Ei saa olla rinnakkaisia merkkejä. Uusi yritys ja useampi. Ei onnistu. Mitä ihmettä? Sitten aivan tyhmästi vain sekaisin numeroita ja kirjaimia. Toimii. Ja lopulta ymmärsin. Ei saanut olla vierekkäisiä numeroita. Ajattelin vain, ettei mitään näppäimistöllä olevia vierekkäisiä merkkejä saa olla. Vahingosta viisastuneena jaoin tietoa auliisti työkavereilleni. :)