Tuli taas vaihteeksi käytyä teatterissa. Joku ajattelee, että
taas, mutta se on osa minun elämää. Mahtava harrastus, joka vie ajatukset
arkisista asioista. Nyt kävin katsomassa Helsingin Kaupunginteatterin
esittämän Isän (Le Père, 2012) Studio Pasilassa. Isä on Florian Zellerin
palkittu musta komedia, joka nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.
Isä kuvaa
absurdilla tavalla arkipäivää, joka pitää aloittaa joka aamu puhtaalta
pöydältä, eikä mikään tuttu meinaa pysyä muistissa. Annen (Vuokko Hovatta) iäkäs isä Arne (Jari Pehkonen) on alkanut kärsiä muistiongelmista. Tytär käy isänsä
luona päivittäin, mutta ongelmat alkavat kasaantua ja väsymys meinaa kaataa
tyttären. Anne palkkaa hoitajan toisensa perään, eikä Arne voi sietää sitä. Hän
ei halua vieraita ihmisiä kotiinsa. Ei etenkään, jos vieraat varastelevat hänen
omaisuuttaan. Voisiko ratkaisu olla siinä, että isä muuttaa tyttären ja tämän
miehen Patrikin (Heikki Sankari)
luokse asumaan? Toisaalta, missä Arne oikeastaan asuu? Eikö tyttären pitänyt
muuttaa Osloon miesystävänsä kanssa? Kuka on mies, joka asunnossa pyörii kuin
kotonaan? Ja missä muuten on se kivempi tytär, joka jaksaa aina hymyillä?
Jari Pehkonen ja Vuokko Hovatta
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri/Studio
Pasila
|
Pidän Jari Pehkosen heittäytymisestä rooliin kuin rooliin.
Näytelmän isänä Pehkonen on välillä hellyttävä kiukuttelija ja toisinaan taas tuska
paistaa Pehkosen kasvoilta. Pehkonen eläytyy rooliinsa niin antaumuksella kuin olisi aivan oikeasti unohtanut kaiken. Hieman myös suupieliä nosti se, kuinka
Pehkonen näyttämöllä liikkui. Aivan kuin oikea vanhus. Vuokko Hovatan kasvoilta
pystyi lukemaan ahdistuksen, jonka isän sairaus tyttäressä aiheutti. Lisäksi Hovatassa
näki jopa fyysistä kipua, kun hän mietti, mitä tehdä isänsä kanssa. Pehkonen ja
Hovatta vetivät näyttämöllä koskettavaa esitystä. En usko, että näytelmä jätti
kylmäksi ketään. Hienoa työtä koko työryhmältä.
Leenamari Unho ja Jari Pehkonen
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri/Studio
Pasila
|
Isän on ohjannut Milko Lehto. Lehto on tehnyt näytelmästä toimivan kokonaisuuden, jossa muistisairas isä vie tyttären ja
hänen miehensä romahtamisen partaalle. Janne
Siltavuoren lavastus oli yllättävä. Mietin, kuinka hankalaa näyttelijöille
oli näytellä kaltevalla näyttämöllä. Pidin myös siitä, millä tavoin isän mielikuva ikkunaverhojen tippumisesta oli kuvattu. Lasiseinä oli myös hyvin
symbolinen. Suljettu tila, jossa näkee, mutta ulospääsyä ei ole.
Vuokko Hovatta ja Jari Pehkonen
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri/Studio
Pasila
|
Kuvittelin Isän
olevan komedia ja ehkä se sitä osittain olikin, mutta minut näytelmä sai hieman
surumieliseksi. Toki näytelmässä oli hauskoja kohtauksia, mutta taustalla oli
koko ajan huoli hämmentyneestä vanhuksesta, joka ei tiedä, missä mennään.
Tyttären huoli painoi päälle myös. Raskaita aiheita, joita on vaikea peittää
edes komedian varjolla. Varmasti lähes jokaisella on tällaisia tapauksia
tuttavapiirissä, jos ei aivan itse ole joutunut vastaavaan tilanteeseen. Sen,
jolla muisti vielä pelaa, on tehtävä vaikeita valintoja, jotka vaikuttavat
muistisairaan elämään lopullisesti. Lisäksi näytelmä herätti ajatuksia
vanhustenhoidosta. Saako muistisairas vanhus tarpeeksi aikaa hoitajilta ja onko
hoito tarpeeksi laadukasta? Kimurantteja asioita, joihin ei ole yhtä ja oikeaa
vastausta.
Isää suosittelen
katsomaan jo pelkästään loistavien näyttelijöiden takia. Isä herättää myös paljon ajatuksia ja keskustelunaiheita.
Näytelmä sai suomenkielisen kantaesityksensä Helsingin
Kaupunginteatterin Studio Pasilassa 19.1.2017.
Rooleissa: Jari Pehkonen, Vuokko Hovatta, Helena Haaranen, Sesa Lehto, Heikki Sankari ja Leenamari
Unho
Suomennos: Reita
Lounatvuori
Ohjaus: Milko Lehto
Lavastus: Janne Siltavuori
Puvut: Riitta
Anttonen-Palo
Valosuunnittelu: Teppo
Saarinen
Äänisuunnittelu: Ari-Pekka
Saarikko
Naamiointi ja kampaukset: Milja Mensonen
Näin esityksen pressilipulla. Kiitos Helsingin
Kaupunginteatterille, kuten kiitos myös kuvalainauksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti