Nyt täytyy välillä postata jotain muuta kuin kirjoja tai
teatteria, vaikka tämäkin tarina juontaa juurensa siitä, että olin tulossa
kulttuuritapahtumasta. Kiiruhdin keskiviikkona Kirja vieköön -illasta Helsingin rautatieasemalle ehtiäkseni joko
Z- tai R-junaan, koska kello oli sen verran paljon, että halusin päästä kotiin mahdollisimman
nopeasti. Aamulla oli kuitenkin taas tiedossa aikainen herätys ja K-junan
kökköilyt eivät innostaneet.
Ehdin hypätä Z-junaan viime minuutilla. Maksoin matkan leimauslaitteessa
seutuliikenteen arvokortilla ja nousin pari rappua ylös viimeiseen junavaunuun.
Juna lähti saman tien liikkeelle ja konduktöörin kopin ovi aukesi. Istuin selin
koppiin päin, mutta kuulin, kuinka lipunmyyjä lähti liikkeelle. Ja kovaa muuten
lähtikin. Käytävän toisella puolella oleva nainen yritti viittilöidä ja
huudahti, että anteeksi. Ei mitään reaktiota. Lipunmyyjä porhalsi jo kuin
viimeistä päivää junan eteisessä.
Konduktöörin kopin ovi aukesi uudestaan. Kuulin, kuinka
toinen lipunmyyjä lähti liikkeelle. Ajattelin, että ahaa, niitä siis onkin
kaksi ja toinen myy lippuja tähän vaunuun. Mitä vielä! Sama kuvio toistui.
Lipunmyyjä kiiruhti toisen lipunmyyjän perään ja käytävän toisella puolella
oleva nainen sanoi taas käsi pystyssä, että anteeksi. Ei taaskaan mitään
reaktiota. Aivan kuin olisi tehty pikauusinta ensimmäisen lipunmyyjän
liikehdinnästä. Tällä kertaa huomasin myös sen, että kanssani samassa loossissa
istuvat opiskelijaneitokaiset olisivat halunneet ostaa matkaliput. Kuten myös
seuraavassa penkkirivissä istuva mies, joka heilutteli pankkikorttiaan. Totesin
vain ääneen, että no, nyt ainakin on todistajia, jos tarkastajat tulevat
paikalle.
Ja mitä seuraavaksi? Aivan uskomatonta. Kun
lipunmyyjättärien selät vain vilkkuivat seuraavassa vaunussa, niin
tarkastajakaksikko nousi vaunuumme. Lipuntarkastus! Siis nyt tekisi mieli sanoa
tosi rumasti, mutta sanon vain, että mitä ihmettä! Lipuntarkastajakaksikko
alkoi ihan pokerina tarkastaa lippuja, mutta onneksi vaunussa istui
sanavalmista porukka minä mukaan lukien. Aikamoinen huutoäänestys vaunussa
saatiinkin aikaiseksi. Tarkastaja kertoi, ettei lipunmyyjän tarvitse ilmoittaa,
että myy lippuja, vaan matkustajan velvollisuus on ilmoittaa haluavansa ostaa
matkalipun. Tuosta olen kyllä täysin eri mieltä. Lipunmyyjä on asiakaspalvelija
ja hyvään asiakaspalveluun kuuluu esimerkiksi tervehtiminen. Rouva lipunmyyjät
olisivat mielestäni voineet sanoa vaunuun astuessaan, että iltaa. Tämä olisi
ollut merkki siitä, että lipunostajat olisivat olleet viimeisen päälle
skarppeina. Huh huh!
Tilanne äityi vaunussa lopulta siihen tilaan, että
tarkastaja komensi kaikkia olemaan hiljaa. Myönsi, että lipunmyyjät olivat
menneet aika vilkkaasti vaunun läpi, joten tekevät nyt niin poikkeuksellisesti,
että hakevat toisen lipunmyyjän paikalle myymään liput niille viidelle, jotka lipun olisivat halunneet ostaa. Pankkikorttia heiluttelevalle miehelle tarkastaja
sanoi vielä erikseen, että se on vain niin, että joka toiselle kumartaa, niin
toiselle pyllistää. Apua! Aikamoista menoa junassa.
Lipunmyyjä saatiin lopulta vaunuun. Ensimmäisenä hän totesi
käytävän toisella puolella olevalle naiselle, että minä esimerkiksi katsoin
sinua silmiin, etkä sanonut mitään. Ei oikeasti voi olla totta. Nainen meni
ihan sanattomaksi. Siis missä välissä lipunmyyjä olisi edes ehtinyt ketään
katsoa silmiin, kun mennä porhalsi tuhatta ja sataa vaunukäytävää pitkin.
Hohhoijaa. Tuli taas mieleen, että asiakkaiden vika, kun eivät ehdi tarrautua lipunmyyjän
takinhelmaan. Mutta on tässä joka tapauksessa hyvin mielenkiintoista se,
millainen on lipunmyyjien käsitys asiakaspalvelusta. Mitä jos joka paikassa asiakaspalvelu olisi yhtä kohteliasta?
Lopulta kaikille lippua haluaville saatiin myytyä matkaliput
ja lipunmyyjät saivat hetken juoruiluaikaa junan eteisessä. Totesin käytävän
toisella puolella istuvalle naiselle, että tämä on kuin jostain sketsistä.
Oikeasti. Voiko tällaista tapahtua? Onko teille tapahtunut vastaavia episodeja
julkisissa liikennevälineissä?
Huh huh! Onpa ikävää "palvelua"! Kerran on minut lipunmyyjä ohittanut huomioimatta. Seuraavan pysähdyksen jälkeen kun hän kulki pysäytin tosissani ja pyysin lippua jo aiemmalta asemalta eteenpäin. Kyllähän se jupisi että minun olisi pitänyt ostaa jo aiemmin :D Onneksi ei tullut tarkastajaa. Vaikeahan se olisi ollut todistaa että minua ei huomioitu, vaikka heilutin seteliä kädessä.
VastaaPoistaOli kyllä aikamoista asiakaspalvelua.
PoistaTuo sinun tapauksesi kuulostaa juuri sellaiselta, että mennään vain ohi, eikä kuunnella, jos joku haluaisi ostaa lipun. Hankalahan sitä on sitten jälkikäteen selitellä, jos tulee tarkastajat. Onneksi kuitenkin sait lippusi ostettua.
No olipa siellä draamaa! Huonoa käytöstä lipunmyyjiltä. Ja matkustajathan yrittivät kyllä huudella heille, että anteeksi, mutta heillä ei ollut aikaa kuunnella... Hyvin sanotkin näköjään tuossa esittelytekstissäsi, että elämä on paras komedia ;)
VastaaPoistaTuli tosiaan taas kerran todistettua, että elämä on paras komedia. Vaikka tuo tapaus oli sinänsä aivan kamala, niin siitä kyllä helposti löytyi huvittavat piirteet. Eikä tuolle voi oikeastaan muuta kuin nauraa. Surkuhupaisaa.
PoistaHyvä, että kirjoitit tästä, tuli oikein huhhuh läkähdyttävä itsevaltias olo tarkastajien ja lipunmyyjien taholta. Eikö heidänkin ammattinsa ole palveluamatti eli tarkotus palvella, eikä olla asiakkaan yläpuolella. Myönnän sain näppylöitä tätä lukiessa.
VastaaPoistaIhanaa viikkoa ja jihuu kun kisukin tykkäsi uudesta lämpöharjasta. <3
Kiitos samoin ihanaa viikkoa sinulle. Herra Karvajalkaa kiinnostaa kaikki, missä on vain laatikko jollain tavalla osallisena. :) Ja se lämpöharja on huippu.
PoistaTuon junaepisodin jälkeen on taas pari sattumusta, joista kirjoitan heti, kun ennätän. Nyt on ollut hieman kiireitä, eikä ole ennättänyt koneella istua. Mutta aivan samaa mieltä, että asiakaspalvelussa työskentelevät, mutta toimivat aivan mielivaltaisesti.