Yrittäminen kannattaa. Ainakin, jos tarjolla on
superedullinen kultaposselippu. Tällaisen onnistuin saamaan Helsingin
Kaupunginteatterin uutuusnäytelmään Luonnon
laki. Esitys, jonka kävin katsomassa oli maanantaina 1. helmikuuta
Pengerkadun näyttämöllä. Luonnon laki
pohjautuu Kari Hotakaisen samannimiseen kirjaan, jonka olemme lukupiirissä
lukeneet syksyllä 2014. Oli siis mielenkiintoista nähdä teos näyttämölle
vietynä. Luonnon lain kantaesitys oli
27. tammikuuta kuluvaa vuotta eli varsin tuoreesta näytelmästä on siis kyse.
Näytelmän dramatisoinnin on tehnyt Sami Keski-Vähälä ja ohjauksen Milko
Lehto. Rooleissa ovat Pertti Sveholm,
Iikka Forss, Sari Haapamäki, Sanna-June
Hyde, Matti Leino, Matti Olavi Ranin, Leena Rapola, Matti Rasila,
Ursula Salo ja Marjut Toivanen. Lavastuksesta on vastannut Janne Siltavuori ja puvuista Riitta
Röpelinen. Valosuunnittelu on Mika
Ijäksen käsialaa ja äänisuunnittelu Maura
Korhosen. Naamioinnin ja kampaukset on suunnitellut Tuula Kuittinen. Koreografia on Sari Haapamäen suunnittelemaa.
Matti Rasila, Pertti Sveholm, Leena Rapola, Matti Leino,
Sanna-June Hyde
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Luonnon laissa maalämpöyrittäjä
Rautala (Pertti Sveholm) joutuu auto-onnettomuuden seurauksena sairaalaan
sänkypotilaaksi. Alkaa viikkojen ja kuukausien toipuminen ja kuntoutus. Tämä ei
ole helppoa yksityisyrittäjälle, jonka elanto on siitä kiinni, paljonko töitä
jaksaa tehdä. Huonetoveriksi Rautala saa Sierra Leonesta Ruotsin kautta Suomeen
kotiutuneen Badun (Matti Leino). Sairaanhoitaja Laura (Ursula Salo) käskyttää
Rautalaa, eikä helly miehen vaikerrellessa oloaan. Ei ole helppoa suomalaisella
miehellä, joka vierastaa kaikkea tällaista. Lisäksi Rautala käy ainaista kinastelua
tyttärensä Miran (Sanna-June Hyde) kanssa. Tyttären elämänkatsomus on vihreä ja
isän konservatiivinen. Myös isän verojen kiertäminen käy tyttären luonnon
päälle. Molemmilla on kuitenkin huoli toisistaan. Isällä tyttärensä raskaudesta
ja tyttärellä isänsä kuntoutumisesta. Rautalaa huolettavat myös iäkkäät
vanhemmat (Marjut Toivanen ja Matti Rasila). Kun menon on hetkeksi
pysähdyttävä, on aikaa ajatella kaikkea mahdollista. Kuka tämän kaiken maksaa?
Leikkaaja (Matti Olavi Ranin) käy kertomassa Rautalalle tasaisin väliajoin
kammottavia budjettilukuja. Mies on oikea painajainen.
Pertti Sveholmin valinta Rautalan rooliin on napakymppi.
Mies on juuri niin todellinen miehenkuvatus sairaalavuoteessa kuin vain voi
kuvitella. Valitusta ja vaikerrusta. Myötätunnon kerjäämistä ja avun anelua.
Sveholm osaa esittää roolinsa uskottavan surkealla naamalla. Matti Leino puolestaan
vetää hienosti sekä Badun että Kuoleman roolit. Jollain tavoin en kuitenkaan
olisi uskonut, että sympaattinen Badu olisi voinut sekaantua hämäräbisneksiin. Sanna-June
Hyden monipuolisuutta näyttelijänä on vain ihailtava. Nainen vaihtaa roolia
viimeisillään raskaana ja huolia täynnä olevasta naisesta topakkaan
fysioterapeuttiin hetkessä. Entä sitten Ursula Salo? Kuinka naiselle onkin
voinut löytyä niin täydellinen rooli kuin salaa siivouskomerossa Megadethiä
kuunteleva sairaanhoitaja. Nainen on kuin napattu oikean sairaalan
vuodeosastolta. Ammattitaitoinen sairaanhoitaja, joka osaa olla myötätuntoinen,
mutta myös hyvin tiukka. Joskus vain voi hoitajankin mittalasi täyttyä ja sen
Salo osaa esittää hyvin pelottavasti.
Pertti Sveholm
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Rautalan äitiä näytelevä Marjut Toivanen on uskomaton
tapaus. Aivan kuin nainen olisi nostettu jostain pirtin pimennosta lavalle.
Matti Rasila puolestaan Rautalan isänä on hössöttävä ja huolehtiva. Tällaista
teatteria katsoessa voi vain ihmetellä, kuinka taitavia näyttelijät osaavat
olla. Eläytymiskyvyn täytyy olla todella kohdillaan. Luonnon laissa on kaiken kaikkiaan kova näyttelijäkaarti
näyttämöllä.
Näytelmä on mielestäni sekoitus tragikoomisuutta ja
parodiaa. Luonnon laki on täysin
käsittämätöntä menoa lavalla. Välillä ollaan sairaalahuoneessa, jonka katto
vuotaa vettä. Seuraavassa hetkessä lavan valtaakin Village People
musiikkiesityksineen. Kammottava Kuolema vierailee lavalla myös. Lähes kaikilla
näyttelijöillä on näytelmässä useampi rooli. Roolit vaihtuvat vauhdilla, eikä
katsojaa taatusti piinaa pitkäveteisyys. Näytelmä on hauska, vaikka vakavista
asioista onkin kyse.
Näytelmän lavastus ja puvustus on saatu pelaamaan hyvin
yhteen. Suurin osa tapahtumista tapahtuu sairaalahuoneessa, mutta tila on osattu
hyödyntää siten, että välillä esimerkiksi piipahdetaan Rautalan vanhempien
luona tai sairaalan tupakkapaikalla. Näytelmässä on myös hyödynnetty vettä
yhtenä näyttämöelementtinä. Itse olisin ehkä tykännyt hieman vähäisemmästä
vesimäärästä. Äänet ja valaistus ovat myös aina näytelmän kohtaukseen sopivia.
Musiikkiesitysten koreografiat olivat mielestäni näytelmään luontevasti
istuvia. Ei jäänyt kuvaa, miksi tällaisia kuvioita on keskelle näytelmää tuotu.
Marjut Toivanen ja Matti Rasila
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Luonnon laki
on hykerryttävän hauska, mutta siinä on taustalla paljon asioita, jotka laittavat
katsojan miettimään. Näytelmä antaa melko realistisen kuvan terveydenhuoltomme
tilasta. Yhteiskunnan rahahanoja suljetaan, jolloin terveydenhuollon henkilöstö
joutuu entistä tiukemmalle ja potilaat sysätään koteihinsa alta aikayksikön. Luonnon laissa esittäytyy kolme
sukupolvea, joka on myös oiva esimerkki siitä, kuinka maailma muuttuu.
Jokaisella sukupolvella on omat kotkotuksensa, joita puolustetaan henkeen ja
vereen.
Täytyy myöntää, että vaikka olen lukenut Luonnon lain kirjana, ei näytelmä kalpene kirjan rinnalla. Luonnon laki kannattaa ilman muuta mennä
katsomaan, jos haluaa mukavan irtioton arkeen, vaikka aiheet näytelmän
taustalla rankkoja ovatkin.
Kiitos Helsingin Kaupunginteatterille kuvalainauksista.
Luvattoman kauan omasta tetterikäynnistä ja aina on yhtä mahtavaa. Livenäytelmä, kuten livekonsertitkin ovat vaan niin eri asia, kuin vaikkapa valkokangas.
VastaaPoistaOikein mukavaa viikkoa <3
Juurikin näin. Livekonsertti tai livenäytelmä on aina omanlaisensa elämys. Peukutan tällaisia.
PoistaIhanaa viikkoa sinullekin! <3