Valkoinen. Mitä se tuo mieleen? Puhtauden. Viattomuuden.
Uuden alun. Näitä kaikkia voi ajatella olevan myös Kansallisteatterin Alinassa ainakin ensihetkellä, kun
istahtaa Omapohjan katsomon penkille ja katsoo näyttämölle. Kaikki on
valkoista. Myös näyttämöllä oleva nainen, Alina (Anna Valpuri), on pukeutunut valkoiseen.
Näytelmän alkaessa valkoisen värin lumous katoaa nopeasti. Alina
on alkanut huolehtia päihderiippuvaisesta veljestään Emilistä (Pyry Nikkilä), eikä näky ole enää
valkoinen, vaikka Emilinkin vaatteet ovat valkoiset. Alina hoivaa ja huoltaa.
Ruokkii ja neuvoo. Anelee ja asettaa kieltoja. Alinan huolehtimisesta tulee
tavallaan myös riippuvuus. Hän on riippuvainen veljestään ja haluaa, että
kaikki olisi niin kuin lapsuudessa. Emil ei kuitenkaan halua apua. Tilanne
ajautuu yhä kaaosmaisemmaksi. Onko Alinalla ja Emilillä ulospääsyä tilanteesta?
Pyry Nikkilä ja Anna Valpuri
Kuva © Mitro Härkönen, Kansallisteatteri
|
Minulla oli tietynlainen odotus, kun lähdin katsomaan Alinaa. Ajattelin, että Alina on huolesta
suunniltaan, mutta hämmästyin, kuinka Alina hymyili. Kuinka kukaan voi
hymyillä, jos läheinen ihminen on huonossa jamassa? Vähitellen kaikki kuitenkin
selvisi. Alina yritti pitää kulisseja yllä sekä luoda positiivista ja toivoa
antavaa ilmapiiriä hymyilemällä. Tosin ei se hymy aina jaksanut pysyä
kasvoilla. Hämmästyttävää työskentelyä Anna Valpurilta. Rooli ei ole helppo.
Valpuri on koko näytelmän ajan katsojien suurennuslasin alla. Katsojat haluavat
tietää, mitä nainen seuraavaksi tekee ja kuinka tarina etenee.
Emilin roolissa oleva Pyry Nikkilä esittää hienosta
päihderiippuvaista ihmistä. Itse aina kavahdan tällaisia henkilöitä, ja
kieltämättä näytelmää katsoessanikin tuli inhon ja pelon tunne. Tämä kertoo
siitä, kuinka loistavalla roolityöllä vaatetuksella ei ole väliä. Inho iski
tajuntaani, vaikka miehellä puhtaat valkoiset vaatteet olivatkin.
Anna Valpuri, Pyry Nikkilä ja Pirjo Lonka
Kuva © Mitro Härkönen, Kansallisteatteri
|
Näytelmässä on mukana kolmaskin henkilö Pirjo Lonka usealla eri roolituksella. Pidin siitä ratkaisusta,
kuinka Lonkan vaatetus oli Alinasta ja Emilistä poiketen tavallista. Valkoinen
ei ollut pääosassa, eikä tarvinnutkaan, koska valkoinen kupla oli Alinan ja
Emilin suhde.
Näytelmän käsikirjoittaja Elli Salo oli Bloggariklubilla kertomassa Alinasta. Näytelmän materiaali saa vakavaksi, eikä siihen mahdu
nokkelointia. Aines on haurasta ja raskaasta tekstistä on pitänyt löytää
elementit keveyteen. Näytelmän teemoja ovat huoli, huolenpito, läheisyys,
riippuvuus ja rakkaus sekä tietenkin sisaruus. Käsiohjelmassa Elli Salo kertoo
kuunnelleensa Arvo Pärtin musiikkia kirjoittaessaan näytelmää. Für Alina -kappaleen ohje soittajalle
on: ”Rauhallisesti, ylväästi, itseä kuunnellen”. Tätä kaikkea on myös näytelmä Alina, jonka nimi juontuukin kyseisestä
kappaleesta.
Pyry Nikkilä ja Anna Valpuri
Kuva © Mitro Härkönen, Kansallisteatteri
|
Alina on vaikuttava
ja puhutteleva näytelmä. Näytelmän loppukohtaus on mielestäni yksinkertaisesti
hieno. En halua paljastaa sitä, mutta siihenkin liittyy väri ja uuden alku.
Katsojalle jää toive siitä, että Alina pääsisi eteenpäin elämässään. Niin
surulliselta kuin se kuulostaa, niin joskus on osattava irrottautua
menneisyyden kahleista, vaikka kuinka ne kuinka tiukassa olisivatkin.
Alina on näytelmä,
joka saattaa jakaa mielipiteitä. Olen kuitenkin varma, että jokainen kokee
näytelmän omanlaisena ja tekee siitä omat tulkintansa. Itse olen todella
iloinen, että sain mahdollisuuden nähdä näytelmän. Rankasta aiheesta huolimatta
näytelmä on koskettava.
Alina sai
kantaesityksensä Kansallisteatterin Omapohjassa keskiviikkona 28.8.2019.
Rooleissa: Anna Valpuri, Pyry Nikkilä ja Pirjo Lonka
Käsikirjoitus: Elli Salo
Ohjaus: Riikka
Oksanen
Skenografia: Auli Turtiainen
Valo- ja videosuunnittelu: Ville Virtanen
Äänisuunnittelu: Harri
Kejonen
Näyttämömesteri: Patric
Torné
Tarpeiston teosvastaava-kuiskaaja: Irene Lång
Puvuston teosvastaava: Saija
Kiiskilä
Naamioinnin konsultointi: Jari Kettunen
Näin näytelmän medialipulla. Kiitos Kansallisteatterille ja
Bloggariklubille. Kiitos myös kuvalainauksista.
Kiinnostava tulkinta tämä, että "valkoinen kupla oli Alinan ja Emilin suhde". Oli kyllä tosi mieleenpainuva ja onnistunut esitys tämä Alina kaikkinensa. Alinasta voi löytää niin monenlaista, kun se jättää paljon katsojalle pohdittavaa.
VastaaPoistaKyllä vain. Alinan tulkinnan pohtii varmaan jokainen katsoja omalla tavallansa.
PoistaAjattelin tuolla valkoisella kuplalla sitä, kuinka Alina halusi kaiken olevan eheää ja levollista. Sitähän se ei ikävä kyllä ollut.