Romaneja, iltanuotio, puhuva karhu ja sirkustirehtööri. Mitä
ihmettä? Pirkko Saision kirjoittama Musta Saara avautuu Kansallisteatterin suurella näyttämöllä
sirkusmaisissa merkeissä. Tai eihän sirkuksessa iltanuotiota ja romaneja ole.
Eikä se ollutkaan sirkustirehtööri, vaan Ranskan Kansallispuolueen keulamies
Janne-Maria Teräväkynä (Juha Muje).
Mitä tällainen teatteriesityksen alku tuokaan tullessaan?
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Alkuhämmennyksen jälkeen annan itseni ajautua sirkusmaisiin
tunnelmiin. Musiikki ja laulu raikuvat. Kohtauksesta toiseen siirrytään
sujuvasti Ulla Tapanisen johdolla.
Tapaninen heittää näyttämöltä porukkaa pois ja ottaa uutta vastaan. Samaan
aikaan Tapaninen on yksi kabareetanssijoista. Kaksi muuta ihastuttavaa
tanssijaa ovat Sinikka Sokka ja Tiina Weckström. Naisilla on muitakin
rooleja. Etenkin Pohjolan Valkyriana naiset ovat todellisia mahtinaisia.
Hurjaa! Tekisi mieli nousta huutamaan hurraata. Oli kyllä mahtavaa, että
tällainen naiskolmikko oli saatu samaan näytelmään.
Vaikka Musta Saara
näyttäytyy katsojalle riehakkaalla tavalla, on näytelmässä tarinaa ja
syvällisyyttä. Romanit ajautuvat lähtemään Romaniasta, koska heille ei enää
ole tarjolla mitään kotimaassaan, ja onhan EU:n myötä liikkuminen vapaampaa.
Romaneja ei kuitenkaan haluta minnekään. Samaan aikaan Ranskassa Kansallispuolueen
johdossa käydään kovaa valtataistelua. Janne-Maria Teräväkynä ajautuu
tyttärensä Marina Teräväkynän (Katariina
Kaitue) kanssa taistelutantereelle. Onko vanhassa vara parempi vai
pitäisikö valta antaa nuoremmalle sukupolvelle? Sivuhuomautuksena mainittakoon,
että Kaitueen askellukset portaikossa naurattivat. Todella notkea nainen.
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Mustan Saaran on
ohjannut Laura Jäntti. Näytelmän
musiikki on Jussi Tuurnan käsialaa.
Jäntti ja Tuurna ovat saaneet rakennettua hämmentävän hienoja kohtauksia
näyttämölle. Ensimmäisen näytöksen toiseksi viimeinen kohtaus on huikea. Astutaan
Transilvaniaan ja itse kreivi Draculan (Timo
Tuominen) linnaan. Tässä on teatteria oikein kunnolla. Mieletön kohtaus
upeine valoineen ja musiikkeineen vaihtuu kuitenkin ensimmäisen näytöksen
viimeiseen kohtaukseen meren rannalle. Romaninainen Esma (Kristiina Halttu) löytää merestä jotain, joka heittää katsojan
hetkessä traagisiin tunnelmiin. On kuin olisi ollut vuoristoradan vaunun kyydissä.
Ylhäältä alas ja kovaa. Pakko on myös mainita näytelmän loppu. Näyttämöstä tuli
yhtäkkiä kuin taulu, jota katsoja katseli. Tähän vielä päälle Sinikka Sokan
kauniisti tulkitsema laulu, niin kyllä melkoisen sanattomaksi ihmislapsen
vetää.
Oikeasti Musta Saara
on näytelmä, joka näyttää eurooppalaisen olemuksen kurjia puolia. Mustassa Saarassa liikutaan nykyajassa,
mutta karnevaalimaiseen esitykseen mahtuu myös historiallisia tapahtumia ja
henkilöitä. Tämä vahvistaa käsitystä siitä, ettei ihminen ole oppinut vuosisatojen
saatossa mitään. Aina on aihetta syrjiä heikompiosaisia ja haalia valtaa
itselleen. On myös syytä miettiä, mikä on kirves päässään liikkuvan Sian (Jani Karvinen) tarkoitus näytelmässä. Saision terävä-älyisyys ja huumorintajuisuus on loistavaa.
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Mustan Saaran
näkemisen jälkeen olo oli kuin olisi pyörinyt karusellissa koko illan. Vauhti
vain kiihtyi mitä pidemmälle ilta eteni. Huh huh! Nauraa sai, mutta välillä
jopa itketti. Aikamoiset ylikierrokset näytelmä sai aikaan. Näytelmän kesto on
yli kolme tuntia, mikä alkaa olla tavallisen katsojan äärirajoilla, vaikka
näytelmä olisi kuinka hyvä ja kiinnostava hyvänsä. Myönnän, että hieman ennen
kymmentä jouduin pariin otteeseen haukottelun uhriksi. Syynä ei ollut missään
nimessä tylsyys, vaan se, että olin herännyt jo aamuviiden jälkeen, joten
väsymys otti valtaa. Se on kuitenkin kummallista, että tällaisen esityksen
jälkeen uni ei kuitenkaan tule. Ajatukset pyörivät esityksessä, jossa oli
paljon ja kaikkea. Sitäkin tuli yöllä pohdittua, olisiko joitakin kohtauksia
voinut lyhentää. Olisi Tapanisen pitänyt ehkä vain rynnätä keskelle kohtausta ja
pysäyttää kohtaus.
Kuva © Tuomo Manninen, Kansallisteatteri
|
Musta Saara on
näytelmä, joka kannattaa kokea. Ei siis pelkästään nähdä. Hieno teos, joka
pysyy kokonaisuutena, vaikka aineksia on paljon.
Musta Saara sai
kantaesityksensä Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä keskiviikkona
12.9.2018.
Rooleissa: Kristiina Halttu, Linda Hämäläinen, Katariina Kaitue, Panu Kangas, Jani Karvinen, Mikko
Kauppila, Petri Knuuttila, Janne Marja-aho, Juha Muje, Ville Mäkinen, Harri Nousiainen, Annika Poijärvi, Erkki Saarela, Sinikka Sokka, Taru
Still, Ulla Tapaninen, Timo Tuominen ja Tiina Weckström
Muusikot: Jussi Tuurna (musiikin johto), Tommi Asplund, Esko Grundström, Topi
Korhonen, Ville Leppilahti ja
Sara Puljula
Ohjaus: Laura Jäntti
Musiikki: Jussi Tuurna
Lavastus: Kati Lukka
Pukusuunnittelu: Tarja
Simone
Valosuunnittelu: Morten
Reinan
Äänisuunnittelu: Jussi
Matikainen
Saliäänisuunnittelu: Sakari
Kiiski
Koreografia: Janne
Marja-aho
Naamioinnin suunnittelu: Jari Kettunen
Ohjaajan assistentti: Helena
Vierikko
Näin esityksen kutsuvieraslipulla. Kiitos Bloggariklubille
ja Kansallisteatterille. Kiitos myös kuvalainauksista.
Täälläkin tuntuu kuin olisi karusellissa pyörinyt. Sellainen vilske kävi lavalla! Tästä kestää jonkin aikaa toipua.
VastaaPoistaOli kyllä menoa ja meininkiä. Välillä mentiin kovaa ja korkealla ja sitten tiputtiin alas. Ei voi sanoa muuta kuin, että huh huh. Todella mieletön esitys.
PoistaMulla oli ihan sama, että ei tullut sitten millään uni silmään esityksen jälkeen. Vienosti esittäisinkin toivomuksen, että teatteriesitykset alkaisivat jo klo 18. KOM-teatterissa näin jo on.
VastaaPoistaMutta mitäpä yksistä mahtavan taidepläjäytyksen vuoksi menetetyistä yöunista. Ihan selvästi ollaan sun kanssa nähty sama näytelmä, kun taas Hesarin kriitiikin luettuani mietin, että onko hän katsonut vallan eri esitystä. :D
Loppu herätti vähän ristiriitaisia tunteita, mutta ehkä se on vaan hyvä.
En olekaan lukenut Hesarin kritiikkiä, mutta jos se poikkeavuus mielipiteissä johtuukin istumapaikoista. :D
PoistaOlisi muuten ihanaa, jos esitykset oikeasti alkaisivat klo 18.00. Helpottaisi kummasti seuraava työpäivää. Toisaalta tällainen esitys on niin vaikuttava, että yöunet olisivat jääneet joka tapauksessa vähälle. Oli sen verran vaikuttava juttu.
Bongasin sun kirjoituksen näytelmästä omaa kirjotusta kirjoittaessa :). Lisäsin linkin omaan kirjoitukseen :).
VastaaPoistaItse pidin ihan valtavasti näytelmästä vaikka lukiessani ennakkoon Ylen ja HS:n arvostelut ajattelin, että mitäköhän luvassa :). Oli kyllä ihan mahtava, mutta vaati pientä sulattelua jotta sai kaiken sen vauhdin jäljiltä ajatukset kasaan :)
Kiitos linkkilisäyksestä. Täytyy käydä lukemassa postauksesi. :)
PoistaMusta Saara on todella taidokkaasti rakennettu esitys. Näytöksen jälkeen on kyllä jonkin aikaa hyvin pöllämystynyt olo.