Olin torstaina Helsingin Kaupunginteatterissa katsomassa Suomen hauskimman miehen kantaesitystä. Mikko Reitalan ja Heikki Kujanpään kirjoittaman näytelmän esitykset ovat lähes
loppuunmyytyjä ainakin tämän syksyn osalta. Luultavasti melko pitkälti
näytelmän päähenkilön Martti Suosalon
takia, mutta nyt täytyy heti alkuun kertoa, ettei kyseessä ole perinteinen
komedia. Ei sinnepäinkään, vaan jotain aivan muuta ja ajatuksia herättävää.
Eletään elokuuta vuonna 1918 sisällissodan jälkeen. Punaisia
on suljettu vankileireille ja Iso-Mjölön vankileirisaarelle,
joutuu myös Työväenteatterin johtaja Toivo Parikka (Martti Suosalo). Saarella
Parikka tapaa hengissä olevat näyttelijätoverinsa. Teatterilaiset aiotaan
lahdata Helsingin kirkkoherran murhan vuoksi. Parikka vitsailee komendantti
kapteeni Kalmille (Rauno Ahonen)
tapahtumien kulusta. Komendantti tekee Parikalle ehdotuksen. Teatterilaisten
olisi tehtävä saarelle saapuvalle arvovieraalle, Svinhufvudille, huvinäytelmä,
jonka olisi syytä naurattaa katsojia. Jos naurua ei syntyisi, olisivat
teatterilaiset kuoleman omia. Naurua kilvoittava esitys sen sijaan armahtaisi
teatterilaiset.
Heikki Ranta, Pekka Huotari, Petrus Kähkönen ja Martti
Suosalo
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Kuinka Parikka selviytyy tällaisesta tehtävästä, jossa
paineet ovat valtavat? Martti Suosalo Parikan resuisissa vaatteissa ei aivan
heti saa teatterilaisia puolelleen. Vähitellen kuitenkin yksi toisensa jälkeen
siirtyvät Parikan näytelmän esiintyjiksi, paitsi yksi. Iltanäyttelijä Johansson (Jari Pehkonen) on kaikkea vastaan, eikä
osallistu moiseen leikkiin. Pehkonen vetää täysillä jääräpäisen ja lahtareille
kumartamattoman miehen roolin. Suosalon ja Pehkosen kovaäänistä keskustelua
onkin mahtava seurata katsomon penkiltä. Tämä oli mielestäni myös loistava
esimerkki Suosalon taituruudesta. Suosalon rooli ei mene muiden roolien yli,
vaikka mies pääroolia vetääkin. Näytelmän valmistumisen etenemistä seurataan
tiiviisti saaren sotilaskunnan puolelta. Komendantti latelee käskyjään ja uhoaa.
Rauno Ahonen kapteeni Kalmina on kalsea ja kova. Täytyy myöntää, että Ahonen on
ollut hyvä valinta kapteenin rooliin.
Parikan näytelmästä on kiinnostunut myös kapteenin vaimo
Helen (Vappu Nalbantoglu). Nainen
osaa olla kylmäkiskoinen, mutta vähitellen kylmän kuoren alta löytyy lämmin ja
ajatteleva nainen, jonka elämää kuitenkin varjostaa suuri suru. Teatterilaisten
luonteenpiirteet tulevat hyvin näytelmässä esille, mutta yhden teatterilaisen
haluan kuitenkin vielä erikseen nostaa esiin. Hannula (Pekka Huotari) on omanlaisensa ja sen Huotari tuo lavalla hyvin
esille. Mies uskaltaa olla oma itsensä, vaikka on pelätyllä vankileirillä,
jossa erilaisuus ei ole valttia.
Rauno Ahonen ja Vappu Nalbantoglu
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Heikki Kujanpää on ohjaajana tehnyt valtavan työn. Tällaisen
näytelmän sovittaminen Helsingin Kaupunginteatterin pienelle näyttämölle ei
varmasti ole ollut helppo tehtävä. Hyvin näytelmä kuitenkin toimii. Pidin myös
siitä, kuinka näytelmässä on hyödynnetty pyörivää näyttämöä hyvin. Sari Salmelan puvustus ansaitsee erityiskiitokset.
Vankien järkyttävistä rääsyistä sotilaspukujen kautta Helenin upeisiin asuihin.
Suomen hauskin mies
on traaginen tarina, jossa satiiri puhuu terävästi. Näytelmä herättää paljon
ajatuksia. Kuinka kansakunta on voinut jakautua tällä tavoin kahtia? Tuli myös
mieleen, ollaanko tänä päivänä lähellä tällaista tilannetta? Näytelmässä on monia
hauskoja kohtia, mutta samalla näytelmän väkevyys tekee kummallisen olotilan.
Voinko nauraa, koska taustalla on paljon jännitteitä ja pelkoa lahtauksesta?
Heikki Ranta, Martti Suosalo ja Pekka Huotari
Kuva © Tapio Vanhatalo, Helsingin Kaupunginteatteri
|
Voin kuvailla tuntemuksia esityksen ehkä hieman
kaksijakoisiksi. Pidin näytelmästä todella paljon, vaikka taustalla olinkin surullinen
siitä, millainen historia Suomella on. Sisällissota on jotain täysin
käsittämätöntä. Ensi-iltana esitys oli mielestäni jo hyvin valmis ja
näyttelijät pelasivat ammattimaisesti hyvin yhteen. Pidin myös ideasta, kuinka
näytelmän sisällä on näytelmä. Kuolemanpelkoisten näyttelijöiden lopullinen
innostus pelastavasta näytelmästä oli mahtavaa seurattavaa. Jos joku hakee
näytelmästä komediakokemusta, niin saattaa pettyä. Vaikka nauraa saa, saattaa
se hieman sattua jossain sisuskaluissa.
Mainittakoon vielä se, että kesällä kuvattiin samaniminen
elokuva, jossa Martti Suosalo esittää Parikan pääroolin. Elokuva on tietysti
nähtävä, kun se joskus elokuvateattereihin asti ehtii.
Suomen hauskin mies
sai kantaesityksensä Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä
2.11.2017.
Rooleissa: Rauno Ahonen, Pekka Huotari, Risto Kaskilahti, Petrus
Kähkönen, Vappu Nalbantoglu, Jari Pehkonen, Pihla Pohjolainen, Heikki Ranta,
Mikko Reitala, Heikki Sankari, Tatu Sinisalo ja Martti Suosalo
Vankeja, vartijoita, muusikoita, saksalaisia sotilaita +
orkesteri: Jani Jokinen, Jesse Mast, Jarkko Soininkoski ja Annika
Venäläinen
Ohjaus: Heikki Kujanpää
Lavastus: Pekka
Korpiniitty
Musiikki: Timo
Hietala
Puvut: Sari Salmela
Valosuunnittelu: Kari
Leppälä
Äänisuunnittelu: Aleksi
Saura
Naamiointi ja kampaukset: Tuula Kuittinen
Näin
esityksen pressilipulla. Kiitos Helsingin Kaupunginteatterille, kuten kiitos
myös kuvalainauksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti