Harmittelin viime syksynä sitä, että Helsingin
Kaupunginteatteri esitti Lilla Teaternissa Daniel Glattauerin näytelmää Mirakelmetoden (Die Wunderübung, 2014).
En oikein luota omaan ruotsin kielen taitoon, joten en viitsinyt mennä esitystä
katsomaan, koska olisi kuitenkin harmittanut, jos kun en olisi kaikkea ymmärtänyt.
Mutta harmittelu loppui nyt. Mirakelmetoden
on kääntynyt suomeksi ja minä olin heti mukana menossa ja ennakkonäytökseenhän
sitä oli mentävä. Niin ja se kappale on suomeksi Mieletön metodi.
Mieletön metodi on
parisuhdekomedia, jossa keski-ikäinen pariskunta, Valentin (Nicke Lignell) ja Johanna (Pia Runnakko) ovat löytäneet tiensä
parisuhdeterapeutille (Joachim Wigelius).
Avioliitto on kestänyt seitsemäntoista vuotta, eikä pariskunnalla tunnu olevan
enää mitään muuta yhteistä kuin lapset ja riidat. Parisuhdeterapeutin pyytäessä
pariskuntaa kertomaan jotain avioliitosta, äityy keskustelu aina verbaaliseksi
sanasodaksi Johannan ja Valentinin välillä. Sama toistuu, kun
parisuhdeterapeutti pyytää muistelemaan avioliiton alkuaikoja, kun kaikki on
ollut hyvin. Entä sitten parisuhdeterapeutin antamat harjoitustehtävät?
Keskittyminen herpaantuu ja suututaan. Voiko tällainen liitto vielä jatkua vai
onko syytä päätyä eroon?
Pia Runnakko, Joachim Wigelius ja Nicke Lignell
Kuva © Henrik Schütt, Helsingin Kaupunginteatteri/Lilla
Teatern
|
Minulla ei ollut mitään ennakko-odotuksia näyttelijöiden
suhteen, joten olin todella iloinen, kuinka loistava trio näyttämöllä esiintyi.
Kukaan näyttelijöistä ei ottanut itselleen liikaa tilaa, vaan kaikki
näyttelivät hyvin sopusoinnussa, mutta rautaisella ammattitaidolla. Nicke
Lignell aviomiehen roolissa oli loistava. Omaan itseensä sulkeutuva tyyppi,
joka pakenee vaimon mäkätystä, jos siihen vain tilaisuus tulee. Lisäpisteet
annetaan siitä, että Lignell muistutti ulkonäöllisesti hämmästyttävän paljon
ulkomaista näyttelijäsuosikkiani Jack Nicholsonia. Tietysti nuorempana
versiona. Entä sitten Pia Runnakko? Hulvaton aviovaimo, jossa ikävä kyllä näin
hieman itseäni. Ollaanko me naiset muka oikeasti noin kovia mäkättäjiä? Ei
silti voi mitään. Runnakko rynni täysillä ja siitä aplodeja. Mahtavaa
työskentelyä. Parisuhdeterapeutin roolissa Joachim Wigelius oli huippu. Kuinka
miehen pokka piti ja ymmärrystä riitti tällaiselle avioparille kuin Johanna ja
Valentin. Ja se metodi. Se oli mieletön!
Pia Runnakko, Joachim Wigelius ja Nicke Lignell
Kuva © Henrik Schütt, Helsingin Kaupunginteatteri/Lilla
Teatern
|
Täytyy sanoa, että jo näytelmän ensihetkillä tunsin, kuinka
tuttu tilanne näyttämöllä oli menossa. Arvaat, mitä puolisosi aikoo sanoa, ja
osaat jo varautua, mitä vastaat ja kuinka piikikkäästi. Tai ehkäpä käännät
asian vitsiksi ja naurat päälle. Rakastan verbaalista heittäytymistä. Sillä on
helppo pudottaa toinen jalustalta, vaikka se menisi hieman ilkeilyn puolelle. Toisaalta,
jos verbaalisen taiston molemmat osapuolet ovat tasaväkisiä, niin silloin
pienet ilkeilyt sallittakoon. Minua huvittivat myös näyttelijät, jotka olivat
kuin karikatyyrejä tietyistä ihmistyypeistä. Kyllä. Minua nauratti ja paljon.
Näytelmä oli hauska kauttaaltaan, vaikka oikeasti kyseessä olivat vakavat asiat. Toisaalta
näytelmä oli myös hyvin realistinen. Harvassa pitkään kestäneessä liitossa arki
on pelkkää ruusuilla tanssimista. Minä niin nautin esityksestä joka solullani.
Nicke Lignell ja Pia Runnakko
Kuva © Henrik Schütt, Helsingin Kaupunginteatteri/Lilla
Teatern
|
Näytelmän ohjauksesta ovat vastanneet Marina Meinander ja Kirsi
Porkka. Hienoa työtä naiset ovat saaneet aikaiseksi. Osaset ovat
kohdillaan, eikä näytelmässä tunnu mättävän mikään. Pidin myös siitä, etteivät
lavastus ja puvustus olleet yliampuvia, koska kyseessä on kuitenkin
puhenäytelmä, jossa pelataan sanoilla.
Mieletön metodi on
näytelmä, joka sopii aikuisille ihmisille, joilta löytyy pilkettä
silmäkulmasta. Näytelmää en suosittele tosikoille.
Mieletön metodi
sai ensi-iltansa tänään 9.3.2017.
Rooleissa: Nicke Lignell, Pia Runnakko ja Joachim Wigelius
Suomennos ja ohjaus: Kirsi Porkka ja Marina Meinander
Lavastus ja puvut: Markus
Tsokkinen
Valosuunnittelu: Paavo
Kykkänen
Äänisuunnittelu: Eero
Niemi
Naamiointi ja kampaukset: Anu Laaksonen
Näin esityksen pressilipulla. Kiitos Helsingin Kaupunginteatterille, kuten
kiitos myös kuvalainauksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti